فناوری

«همه مشکلات خود را به گردن عطارد بیندازید»: حرکت بازگشتی عطارد چه تأثیری بر ما می‌گذارد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

بی بی سی: سه یا چهار بار در سال، سیاره عطارد به صورت آنلاین روند می کند.

دلیل ترند شدن آن یک کشف علمی جدید یا یک ماموریت فضایی جدید نیست، اما کسانی که به طالع بینی اعتقاد دارند، وقتی این سیاره وارد دوره قهقرایی خود می شود، آن را بدشانسی می دانند.

عطارد نزدیکترین سیاره به خورشید و کوچکترین سیاره در منظومه شمسی است. مدار برگشتی عطارد پدیده ای در نجوم است که در آن به نظر می رسد این سیاره برخلاف جهت طبیعی خود می چرخد ​​نه در جهتی که سایر ستارگان منظومه شمسی در حال چرخش هستند.

این پدیده برای تمام سیارات منظومه شمسی اتفاق می افتد و دلیل آن این است که همه این سیارات با سرعت های متفاوت نسبت به یکدیگر به دور خورشید می چرخند.

در طول دوره های پسرفته، به نظر می رسد عطارد در آسمان به سمت عقب حرکت می کند. این وضعیت ناشی از خطای دید ما زمانی است که از روی زمین به آن نگاه می کنیم. این حرکت ظاهری به عقب به این دلیل رخ می دهد که زمین و عطارد با سرعت های متفاوتی به دور خورشید می چرخند.

عطارد یک مدار کامل را سریعتر از زمین کامل می کند. هنگامی که عطارد در حال سبقت گرفتن از زمین است، بر روی زمین به نظر می رسد که عطارد در جهت مخالف حرکت می کند. با این حال، اینطور نیست و عطارد همچنان در مدار طبیعی خود به دور خورشید است.

این وضعیت شبیه زمانی است که خودرویی در حال سبقت گرفتن از خودروی دیگری در جاده است و به نظر می‌رسد خودروی کندتر نسبت به خودروی سریع‌تری که در حال سبقت گرفتن است به سمت عقب حرکت می‌کند.

برخی از اخترشناسان این پدیده طالع بینی را که هزاران سال است مشاهده می کنند، زمان بدشانسی و قطع ارتباط می دانند که بر فعالیت های روزانه تأثیر زیادی می گذارد.

هر سال، عطارد سه یا چهار بار در مدار وارونه قرار می گیرد و این دوره هر بار سه هفته طول می کشد که در مجموع یک چهارم سال را تشکیل می دهد.

این پدیده در سال ۲۰۲۴، این روزها، در بریتانیا رخ خواهد داد. در سایر نقاط دنیا با چند ساعت اختلاف اتفاق خواهد افتاد.

از ۱ آوریل تا ۲۵ آوریل

از ۵ تا ۲۸ مرداد

از ۲۵ نوامبر تا ۱۵ دسامبر

دارا پاتل، کارشناس فضایی در مرکز ملی فضایی لستر، بریتانیا، می‌گوید: «اگرچه ستاره‌شناسی و طالع‌بینی ریشه‌های مشترکی در گذشته داشته‌اند، اما امروزه تصور عمومی علمی این است که پدیده‌های نجومی مانند مدارهای واپس‌گرا تأثیر قابل پیش‌بینی بر زندگی مردم.”

اما با وجود عدم تایید علمی، هنوز باورهای خرافی درباره این پدیده طالع بینی و به طور کلی طالع بینی ذهن مردم را به خود مشغول می کند.

در حالی که نجوم ستارگان را به عنوان پدیده های فیزیکی، شیمیایی و ریاضی برای به دست آوردن درک جهان بررسی می کند، طالع بینی به تأثیراتی می پردازد که علائم زودیاک، سیارات و اجرام آسمانی بر انسان ها دارند.

طالع بینی ریشه در تمدن های باستانی بین النهرین در هزاره سوم قبل از میلاد دارد و سپس به هند رسیده است.

طالع بینی شکل کنونی خود را در دوره هلنیستی تمدن یونان باستان یافت.

همانطور که دایره المعارف بریتانیکا توضیح می دهد، طالع بینی از طریق سنت های یونانی به فرهنگ اسلامی راه یافت و سپس پس از مطالعه متون عربی در قرون وسطی به اروپا بازگشت.

طالع بینی و پیش بینی های روزانه شبه علم محسوب می شوند. معتقدان معتقدند که سیارات، موقعیت و حرکت آنها تأثیر مستقیمی بر زندگی روزمره، احساسات، افکار، آینده و سرنوشت ما دارد.

در تمدن های اولیه تلاش برای یافتن درک و توضیحی برای پدیده های طبیعی ضروری بود تا بتوان وضعیت آب و هوا، زمان بارش باران، رطوبت و دمای هوا، باد و نور خورشید را پیش بینی کرد. در آن زمان، این شیوه ها ابزاری حیاتی برای ادامه بقا بودند.

یونانیان عطارد را با خدای خود هرمس که خدای شانس، محافظت، باروری، موسیقی و حیله گری بود مرتبط می دانستند.

در اساطیر رومی، عطارد مرکوریوس نامیده می شد. او خدای تجارت و ارتباطات و فرستاده خدایان بود. او علاوه بر این وظایف، راهنمای ارواح به عالم اموات بود.

هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه مدار وارونه هر سیاره می تواند زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد وجود ندارد.

بر اساس نظریه های روانشناسی شناختی، اعتقاد مردم به طالع بینی و علائم زودیاک ریشه در «سوگیری تأیید» دارد که یکی از سوگیری های رایج در ذهن انسان است.

سوگیری تایید به معنای تمایل فرد به باور یا به خاطر سپردن اطلاعاتی است که با باورهای قدیمی و نهادینه شده فرد هماهنگ است و فرد داده ها را به صورت گزینشی و با سوگیری بدون وجود شواهد علمی معتبر تفسیر و می پذیرد.

زینب عجمی، روانشناس بالینی که به روانشناسی در اوکراین کمک می کند، به بی بی سی گفت: “مردم تمایل دارند چیزهایی را باور کنند که احساس راحتی کنند و مغزشان برای تجزیه و تحلیل و تجزیه و تحلیل مداوم ایده ها و موقعیت ها نیازی ندارد.”

وی می افزاید: طالع بینی بدون نیاز به بررسی و آزمایش دلایل واقعی و احتمالی که شرایط چندلایه را ایجاد کرده است، برای هر اتفاقی که ممکن است برای مردم بیفتد، توضیحی سریع و آسان ارائه می دهد.

با وجود کمبود شواهد علمی، بسیاری از مردم طالع بینی را نوعی ایده پردازی، سرگرمی یا آرامش معنوی می دانند.

میریل همل، متخصص ریکی که نوعی طب مکمل است، به بی بی سی از بیروت گفت: بسیاری از مردم طالع بینی را بی اساس و یک تصور غلط می دانند.

ریکی یکی از انواع محبوب درمان مکمل است که نوعی انرژی درمانی محسوب می شود. اما هیچ مدرک علمی دال بر اثربخشی آن وجود ندارد.

خانم همل معتقد است افرادی که به تاثیر مدار برگشتی عطارد اعتقاد دارند باید این روزها از خریدهای بزرگ و برنامه های مهم زندگی خودداری کنند.

او می گوید: «مهم است که از تأثیر سیارات دیگر و تأثیر آنها آگاه باشیم و تا زمانی که تبدیل به یک رفتار وسواسی نشود، مطابق آنچه باور داریم عمل کنیم».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا