فرهنگ و هنر

هنرمندان سفیران «آب» باشند | خبرگزاری ایران تحلیل

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران میزان مصرف آب در کشور را متناسب با منابع آبی موجود در دنیا و ایران ندانست و گفت: دخل و خرج آب با هم جمع نمی شود و هنرمندان می توانند در این زمینه موثر باشند. بهبود وضعیت فعلی «محسن اردکانی» در دیدار با مدیرعامل و تعدادی از اعضای خانه سینما با اشاره به وضعیت بارندگی ها […]

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران میزان مصرف آب در کشور را متناسب با منابع آبی موجود در دنیا و ایران ندانست و گفت: دخل و خرج آب با هم جمع نمی شود و هنرمندان می توانند در این زمینه موثر باشند. بهبود وضعیت فعلی
«محسن اردکانی» در دیدار با مدیرعامل و تعدادی از اعضای سینما خانه، با اشاره به وضعیت بارندگی و کمبود منابع آبی در استان تهران، گفت: میانگین بارندگی استان تهران در ۵۰ سال گذشته بوده است. ۲۸۰ میلی متر در حالی که در سال پرباران گذشته مجموع بارندگی ۱۹۰ میلی متر در این استان به ثبت رسیده است.

تهران چهارمین سال خشکسالی را تجربه می کند
به گفته وی، استان تهران در سه سال گذشته با کاهش بارندگی مواجه بوده و امسال برای اولین بار چهارمین سال متوالی خشکسالی را تجربه می کند و این در شرایطی است که در ۵۰ سال گذشته همواره این وضعیت را داشته ایم. مواجهه با خشکسالی پس از دو سال خشکسالی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: در یک دهه اخیر مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران ۳۳ درصد افزایش یافته است در حالی که منابع تامین آب تهران پایدار بوده و از سوی دیگر شرایط اقلیمی و افزایش دوره های خشکسالی باعث کاهش آب موجود شده است. است.
اردکانی همچنین سرانه بالای مصرف آب را یکی دیگر از چالش های این شرکت در شرایط کم آبی فعلی عنوان کرد و تصریح کرد: مصرف سرانه آب شهروندان تهرانی ۲۵۰ لیتر در روز است در حالی که در برخی کشورها با میانگین بارندگی سالانه ۷۵۰ میلی متر می باشد. سرانه مصرف شهروندان ۱۷۰ لیتر در روز است.
به گفته وی، سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در سطح شهر تهران توزیع می شود که در صورت کاهش ۲۰ درصدی مصرف می توان به اندازه ظرفیت سد امیرکبیر صرفه جویی کرد و چالش مهم کم آبی را حل کرد.
اردکانی با بیان اینکه اسراف در مصرف کالای ارزشمندی مانند آب که غیر قابل جایگزین و غیرقابل تولید است پذیرفته نیست، سخاوت شهروندان در بسیاری از مصارف روزانه آب از جمله استحمام، شستن لباس و ظروف، آبیاری گل ها و باغ ها را سخاوتمند دانست. به عنوان نمونه ای از مصرف بی رویه عنوان کرد و افزود: بخشی از این اسراف به دلیل قیمت پایین آب است چرا که آب ارزان ترین کالای سبد خانوار و قیمت آب در ایران کمترین قیمت در دنیاست.
وی متوسط ​​بهای آب پرداختی ۵۵ درصد خانوارهای شهر تهران را ۳۰۰ هزار ریال در ماه اعلام کرد و اظهار داشت: اگرچه افزایش قیمت آب در کوتاه مدت بر مصرف تأثیر دارد، اما عدم تعادل بین منابع و مصرف را جبران نمی کند. بنابراین فرهنگ مصرف آب در جامعه باید تغییر کند.
وی تغییر این فرهنگ و مدیریت تقاضا را نه در مفهوم کم مصرفی بلکه در مصرف صحیح دانست و افزود: یکی از ارکان مهم مدیریت تقاضای آب فرهنگ سازی مصرف بهینه و اطلاع رسانی به شهروندان است که هنرمندان می توانند تاثیرگذار باشند. در این زمینه با زبان هنری.

تغییر اقلیم و خشکسالی یک واقعیت غیرقابل انکار است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تغییر اقلیم و خشکسالی را واقعیتی انکارناپذیر خواند و گفت: بشر از ابتدای پیدایش تاکنون همواره در مقابله با خشکسالی ناکام بوده و راهی جز مدیریت مصرف آب برای سازگاری و همراهی با این پدیده وجود ندارد. . به مصرف بهینه آب عادت کنید.
> اولین زنگ خطر کمبود آب چند دهه پیش به صدا درآمد
اردکانی از هنرمندان به‌ویژه اعضای خانه سینما خواست: سفیران آب باشند و در هر موقعیتی که با مردم در ارتباط هستند، از آنها به استفاده بهینه از آب دعوت کنند. زیرا سهل انگاری در این زمینه به همه آسیب می رساند.
مدیرعامل خانه سینما نیز در این نشست با بیان اینکه چند دهه پیش اولین زنگ خطر کم آبی در ایران به صدا درآمد، اظهار داشت: در سال ۱۳۸۵، در سال ۲۰۱۸، در سال ۲۰۱۸ به دلیل کمبود آب در ایران به صدا درآمد. اما توجه چندانی به آن نشده است، گفت: هنرمندان همواره خود را متعهد به چالش های اجتماعی و زیستی می دانند و در زمینه کم آبی با توجه به اهمیت موضوع احساس مسئولیت می کنند و از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند. در زمینه آگاهی و اطلاع رسانی به شهروندان.

آب یک مسئله انسانی، ملی و اجتماعی است
در ادامه این نشست «علی دهکردی» آب را موضوعی انسانی، ملی و اجتماعی خواند و افزود: به نمایندگی از ۶ هزار نفر از اعضای خانه سینما برای هر گونه همکاری در این زمینه اعلام آمادگی می کنم و امیدوارم شرایط برای همکاری به ویژه تدوین راهبرد اطلاع رسانی و راه اندازی کمپین ملی فرهنگ سازی مصرف بهینه آب شرب با نقش آفرینی هنرمندان و مشارکت گسترده مردم.
وی مردم ایران را دلسوزترین مردم به مسائل اجتماعی دانست و ابراز اطمینان کرد: همکاری و همدلی مردم در این موضوع اجتماعی نیز همچون گذشته به سرانجام خوبی خواهد رسید.
اهالی خانه سینما در حاشیه این دیدار از تصفیه خانه جلالیه و مرکز کنترل آب تهران بازدید کردند.
به گزارش ایرنا؛ در این بازدید علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما، علیرضا حسینی کارگردان، تهیه کننده و عضو هیئت مدیره خانه سینما، محمدرضا عرب رئیس هیئت مدیره کانون کارگردانان ایران، رضا اسدی رئیس هیئت مدیره انجمن مستند ایران، بازیگر و فیلمساز، رضا خوشدل راد، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان، وحید مولایان، هلیا امامی بازیگر، لاله اسکندری بازیگر، مینا جهانگیری مدیر روابط عمومی خانه سینما و… حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا