محیط زیست

هوای اصفهان رکوردار آلودگی در کشور است/شاخص کیفی ۲۰ شهر سالم و پاک ثبت شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن، اگر نگاهی به گذشته و امروز -دوشنبه ۲۸ خردادماه- بیندازیم، میزان و شدت آلودگی هوا را که آسمان شهرهای مختلف را فراگرفته است، به خوبی حس می کنیم. از این رو خبرگزاری افق میهن شاخص کیفیت هوای شهرهای مختلف را اندازه گیری کرده است. .

بر اساس اعلام سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، هیچ یک از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه ای) ثبت نشده اند، این در حالی است که شرایط کیفی کلانشهر اصفهان با شاخص ۲۲۳ در وضعیت بسیار خطرناک ثبت شده است. وضعیت ناسالم (بنفش).

بر این اساس، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوای کلانشهرهای اهواز و یزد با شاخص ۱۵۴ و شاخص ۱۵۲ در وضعیت ناسالم هوا (قرمز) قرار دارد، این در حالی است که شهرهای تهران، زاهدان و اصفهان در چنین وضعیتی قرار داشتند. وضعیت دیروز

در همین راستا، امروز وضعیت کیفی هوای کلانشهرهای تهران با شاخص ۱۱۰ در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد، به طوری که شهرهای کرج، اهواز و زنجان روز گذشته در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار گرفتند. .

قابل ذکر است که سنجش کیفیت هوای امروز در ایستگاه کلانشهر کرج با شاخص ۶۱، بوشهر با شاخص ۷۳، شهرکرد با شاخص ۷۳، مشهد با شاخص ۵۳، بجنورد با شاخص ۵۲، زنجان با شاخص از ۷۱، سمنان با شاخص ۶۳، زاهدان با شاخص ۸۴، قم با شاخص ۵۳، کرمان با شاخص ۵۸، کرمانشاه با شاخص ۵۹، یاسوج با شاخص ۵۳، اراک با شاخص ۵۳. شاخص ۷۵ و همدان با شاخص ۶۶ وضعیت هوا سالم (زرد) است.

لازم به یادآوری است روز گذشته ایستگاه های بیست و هشتم خرداد در شهرهای بوشهر، مشهد، بجنورد، قزوین، قم، سنندج، کرمان، کرمانشاه، اراک، همدان و یزد هوای سالم (زرد) داشتند.

به گزارش سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، امروز سنجش کیفیت هوا در کلانشهرهای تبریز با شاخص ۴۴، ارومیه با شاخص ۲۵، اردبیل با شاخص ۳۷، قزوین با شاخص ۳۴، سنندج با شاخص ۳۶ و رشت با شاخص ۴۳ در وضعیت پاکی قرار دارند. (سبز)، اما دیروز شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل، ایلام، بیرجند، سمنان و شیراز در وضعیت پاک (سبز) به ثبت رسیدند.

به این ترتیب امروز وضعیت کیفی هوای کلانشهرهای ایلام، بیرجند، شیراز، گرگان، خرم آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است به طوری که شهرهای شهرکرد، یاسوج، گرگان، رشت، خرم آباد، ساری و بندر عباس نیز دیروز بدون داده ثبت شد.

در نهایت بر اساس داده های موجود سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفیت هوا، امروز هیچ یک از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه ای) به ثبت نرسیدند، اما یک شهر بسیار ناسالم ( بنفش)، دو شهر ناسالم (قرمز). یک شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۴ شهر سالم (زرد)، ۶ شهر پاک (سبز) و هفت شهر بدون داده ثبت شد، در حالی که دیروز سه شهر ناسالم (قرمز)، سه شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد شهر سالم (زرد)، هفت شهر پاک (سبز) و هفت شهر بدون اطلاعات ثبت شده.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا