فناوری

هوای اصفهان ناسالم است / ۱۲ منطقه و یک شهر در وضعیت قرمز و نارنجی

جمشید ملاقات وی در گفت و گو با خبرنگار میهن تجارت با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوای امروز – چهارشنبه ۶ آذرماه – در ایستگاه ها اظهار داشت: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان و دو ایستگاه سنجش آلودگی هوا اداره کل محیط زیست استان در حال حاضر دارای شاخص کیفیت هوای ۱۲۶ در شرایط ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی) و آلاینده غالب ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان آلودگی هوا در ایستگاه های کردآباد با شاخص ۱۵۸ و قبانال با شاخص ۱۵۵ ناسالم برای عموم (قرمز) است، افزود: ایستگاه های فیض با شاخص ۱۴۴، رهنان با شاخص ۱۳۸، دانشگاه صنعتی با شاخص ۱۳۶، سپاهان شهر با شاخص ۱۳۳، کاوه با شاخص ۱۲۷، ولدان با شاخص ۱۲۴، پارک زمزم با شاخص ۱۱۱، فرشادی با شاخص ۱۰۶ و ۲۵ آبان. خیابان در شرایط جوی ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی).

مسئول امور کنترل کیفیت هوای معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان ادامه داد: سنجش کیفیت هوا در ایستگاه های زینبیه با شاخص ۹۳ و میرزاطاهر با شاخص ۹۳ در وضعیت سالم (زرد) قرار دارد.

وی با اشاره به اثرات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه آلاینده های ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم، خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیماری های قلبی یا ریوی در سالمندان یکی از عوارض سلامتی این آلاینده ها است، بنابراین افراد حساس نیز از آن رنج می برند. تحت تاثیر آن قرار گرفته است. در صورت امکان، از فعالیت های طولانی یا سنگین باید اجتناب شود. از خانه کم کنید.

همچنین بر اساس اعلام سامانه کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان، کیفیت هوا ناسالم (نارنجی) با شماره ۱۲۶، ایستگاه های احمدآباد با شاخص ناسالم ۱۶۶ (قرمز)، رودکی با شاخص سالم است. ۶۹ (زرد).

در حال حاضر تنها ایستگاه های فعال در زمینه شاخص های کیفیت هوا در استان اصفهان ایستگاه های زرین شهر، سجزایی و مبارکه هستند که زرین شهر با شاخص ناسالم ۱۰۵ (نارنجی)، سزی با شاخص ۳۱ و مبارکه با شاخص پاک است. از ۲۳. (سبز). ، خرازی، استانداری اصفهان، خواجو، باغ غدیر و شهرهای کاشان، خمینی شهر، نجف آباد، دولت آباد، كجاورستان و شاهین شهر فعال نیست.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان و پیش بینی هواشناسی، بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهد که تا پایان هفته جوی نسبتاً پایدار در استان پیش بینی می شود، افزایش تدریجی دما در مناطق مرکزی وجود دارد. . غلظت آلاینده ها و کاهش کیفیت هوا پیش بینی می شود به گونه ای که در روزهای پنجشنبه و جمعه با گذر موج در اکثر مناطق استان گاهی افزایش ابر و برای غربی ترین نقاط احتمال افزایش ابر وجود دارد. بارش خفیف پیش بینی می شود آسمان اصفهان نیز امروز صاف است. بالون محلی خواهد بود، دمای هوا در اکثر مناطق استان تغییر محسوسی نخواهد داشت.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

این شاخص معمولاً شامل پنج آلاینده هوا می شود مونوکسید کربن (CO) ، ازن (O3) دی اکسید نیتروژن (NO2) دی اکسید گوگرد (SO2) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM2.5) روزانه در ایستگاه های نظارت هوا اندازه گیری و ثبت می شوند.

شاخص کیفیت هوا معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده در هوا مانند مونوکسید کربن را اندازه گیری می کند. دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر) که دارای حد مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند را به عدد بدون واحد تبدیل می کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا