محیط زیست

هوای اهواز بر مدار آلودگی ثبت شد/شاخص کیفی ۲۳ شهر سالم و پاک است

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل، اگر نگاهی به گذشته و امروز – جمعه چهارم خرداد – بیندازیم، سطح و شدت آلودگی هوا را که آسمان شهرهای مختلف را فرا گرفته است، حس می کنیم. از این رو خبرگزاری ایران تحلیل به مقایسه شاخص کیفیت هوا در شهرهای مختلف پرداخته است. . بر اساس سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، هیچ یک از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه ای) یا بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارند.

بر این اساس سنجش کیفیت هوای امروز در کلان شهر اهواز با شاخص ۱۶۵ در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد در حالی که دیروز هیچ یک از شهرها در چنین وضعیتی قرار نداشتند.

در همین راستا دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در هیچ یک از شهرها در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار ندارد، اما شهرهای اصفهان، بوشهر، اهواز، زاهدان و کرمان روز گذشته در وضعیت ناسالم (نارنجی) ثبت شدند.

شایان ذکر است، امروز شرایط کیفی هوای کلانشهرهای اصفهان با شاخص ۸۳، کرج با شاخص ۶۱، بوشهر با شاخص ۱۰۰، تهران با شاخص ۷۲، بیرجند با شاخص ۳۹، مشهد با شاخص ۳۹ شاخص ۶۰، زنجان با شاخص ۶۷، زاهدان با شاخص ۸۲، قم با شاخص ۵۲، کرمان با شاخص ۸۳، یاسوج با شاخص ۹۴، اراک با شاخص ۸۰، همدان با شاخص شاخص ۵۵ و یزد با شاخص ۵۹ در هوای سالم (زرد) قرار دارند.

لازم به یادآوری است که دیروز سه شنبه خرداد شهرهای کرج، تهران، بیرجند، بجنورد، زنجان، قم، سنندج، اراک، همدان و یزد هوای سالم (زرد) داشتند.

مطابق با سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست امروز کیفیت هوای کلانشهرهای تبریز را با شاخص ۲۵، ارومیه با شاخص ۸، اردبیل با شاخص ۲۳، ایلام با شاخص ۲۹، بجنورد اندازه گیری می کند. با شاخص ۲۹، سمنان با شاخص ۴۶، قزوین با شاخص ۳۴، سنندج با شاخص ۴۳ و کرمانشاه با شاخص ۴۶ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارند، اما دیروز شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل، مشهد، سمنان، قزوین و کرمانشاه در وضعیت پاک (سبز) به ثبت رسیدند.

به این ترتیب امروز وضعیت کیفی هوای کلانشهرهای شهرکرد، شیراز، گرگان، رشت، خرم آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است به طوری که شهرهای ایلام، شهرکرد، شیراز، یاسوج، گرگان، رشت، خرم آباد. ، ساری و بندرعباس نیز دیروز ضبط نشدند. داده ها ثبت شد.

در نهایت بر اساس اطلاعات موجود سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفیت هوا، امروز هیچ یک از شهرها در رنگ های بسیار خطرناک (قهوه ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم ثبت نشدند. وضعیت (نارنجی)، اما شهری ناسالم. (قرمز)، تعداد ۱۴ شهر سالم (زرد)، تعداد ۹ شهر پاک (سبز) و ۷ شهر بدون داده، در حالی که روز گذشته پنج شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۰ شهر سالم (زرد). ۷ شهر پاک (سبز) و ۹ شهر بدون داده ثبت شده بودند.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا