محیط زیست

هوای اهواز بر مدار آلودگی / شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل، با نگاهی به گذشته و امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ می توان میزان و شدت آلودگی هوا را که آسمان شهرهای مختلف را فراگرفته احساس کرد. از این رو خبرگزاری ایران تحلیل به مقایسه شاخص کیفیت هوا در شهرهای مختلف پرداخته است. بنابراین بر اساس سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، امروز شاخص کیفیت هوای هیچ شهری در وضعیت خیلی خطرناک (قهوه ای)، خیلی ناسالم (بنفش) یا ناسالم برای عموم (قرمز) قرار ندارد.

بر این اساس دستگاه سنجش کیفیت هوای کلانشهر اهواز امروز با شاخص ۱۳۷ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی) قرار دارد به طوری که شهر اهواز روز گذشته در مدار ناسالم (نارنجی) ثبت شد.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوای امروز در شهرهای تبریز با شاخص ۵۴، اصفهان با شاخص ۸۶، کرج با شاخص ۷۵، بوشهر با شاخص ۷۱، تهران با شاخص ۷۷، شهرکرد با شاخص شاخص ۷۸، مشهد با شاخص ۸۱، بجنورد با شاخص ۷۸، زنجان با شاخص ۷۳، سمنان با شاخص ۷۱، زاهدان با شاخص ۷۳، قزوین با شاخص ۵۷، قم با شاخص ۷۳ شاخص ۵۱، کرمان با شاخص ۶۰، کرمانشاه با شاخص ۵۵، یاسوج با شاخص ۶۱ و اراک با شاخص ۸۶ شرایط آب و هوایی سالم (زرد) قرارداد دارند.

لازم به یادآوری است روز دوم اردیبهشت ماه شهرهای تبریز، ارومیه، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، شهرکرد، مشهد، بجنورد، زنجان، زاهدان، قم، کرمانشاه، اراک و همدان در هوای سالم (زرد) قرار داشتند.

به این ترتیب امروز شاخص کیفیت هوا در کلانشهرهای ارومیه با شاخص ۳۶، اردبیل با شاخص ۵۰، بیرجند با شاخص ۴۰، سنندج با شاخص ۲۹ و همدان با شاخص ۴۶ در یک جدول قرار دارد. اما دیروز شهرهای بیرجند، سمنان، قزوین، سنندج، کرمان، یاسوج و یزد در وضعیت پاک (سبز) به ثبت رسیدند.

لازم است بدانید امروز وضعیت کیفی هوای کلانشهرهای ایلام، شیراز، گرگان، رشت، خرم آباد، ساری، بندرعباس و یزد ثبت نشده است، این در حالی است که روز گذشته در شهرهای اردبیل، ایلام، شیراز، گرگان، رشت، خرم آباد، ساری و بندرعباس هیچ داده ای ثبت نشد.

در نهایت بر اساس اطلاعات موجود سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفیت هوا، امروز هیچ یک از شهرها در رنگ های بسیار خطرناک (قهوه ای)، بسیار ناسالم (بنفش) یا ناسالم ثبت نشدند. وضعیت (قرمز) اما یک شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۷ شهر سالم (زرد)، پنج شهر پاک (سبز) و هشت شهر بدون داده ثبت شد، به طوری که دیروز یک شهر ناسالم (نارنجی)، ۱۵ شهر سالم. (زرد)، هفت شهر پاک (سبز) و هشت شهر بدون داده گنجانده شدند.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا