محیط زیست

هوای زاهدان به وضعیت خطرناک رسید/ شاخص کیفی ۲۵ شهر سالم و پاک است

به گزارش خبرگزاری افق میهن، اگر نگاهی به امروز – جمعه چهارم آبان – بیندازیم، سطح و شدت آلودگی هوا را که آسمان شهرهای مختلف را فرا گرفته است، احساس می کنیم. از این رو خبرگزاری افق میهن شاخص کیفیت هوای شهرهای مختلف را اندازه گیری کرده است.

به گزارش سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوای شهر زاهدان با شاخص ۵۰۰ در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه ای) قرار دارد در حالی که دیروز هیچ یک از شهرها در چنین وضعیتی قرار نداشتند.

در همین راستا سنجش کیفیت هوای امروز ایستگاه مترو اهواز با شاخص ۱۱۷ ناسالم (نارنجی) ثبت شد به طوری که شهرهای اصفهان و زاهدان روز گذشته در محدوده ناسالم (نارنجی) قرار گرفتند.

شایان ذکر است امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلانشهرهای تبریز با شاخص ۶۲، اصفهان با شاخص ۸۵، کرج با شاخص ۶۸، تهران با شاخص ۶۱، مشهد با شاخص ۷۸، بجنورد با شاخص ۵۲، کرمان با شاخص ۶۲، رشت با شاخص ۵۱، خرم آباد با شاخص ۶۹، اراک با شاخص ۷۶ و همدان با شاخص ۷۵ وضعیت هوای سالم (زرد) .

لازم به یادآوری است روز سوم آبان اندازه گیری کیفیت هوا در ایستگاه های کرج، تهران، شهرکرد، اهواز، زنجان، سمنان، قزوین، کرمان، خرم آباد، اراک، بندرعباس و همدان وضعیت هوا سالم (زرد) بود.

گفتنی است بر اساس سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، امروز شهرهای ارومیه با شاخص ۴۵، اردبیل با شاخص ۳۳، بوشهر با شاخص ۴۳، شهرکرد با شاخص ۳۵، بیرجند با شاخص ۳۶، سمنان با شاخص ۳۶، قزوین با شاخص ۳۶ شاخص ۲۴، قم با شاخص ۴۳، سنندج با شاخص ۳۸، کرمانشاه با شاخص ۴۸، یاسوج با شاخص ۳۳، بندرعباس با شاخص ۱۸ و یزد با شاخص ۳۶ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارند.

لازم است بدانید طی روز گذشته ایستگاه سنجش کیفیت شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل، بوشهر، بیرجند، مشهد، بجنورد، قم، سنندج، کرمانشاه و رشت در وضعیت تمیز (سبز) قرار داشت.

به این ترتیب امروز سنجش کیفیت هوا در کلانشهرهای ایلام، زنجان، شیراز، گرگان و ساری ثبت نشد تا شهرهای ایلام، شیراز، گرگان، ساری و یزد روز گذشته فعال نبودند.

در نهایت بر اساس داده های موجود سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفیت هوا، هیچ یک از شهرها در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) یا ناسالم (قرمز) نیستند، بلکه شهری بسیار خطرناک هستند. (قهوه ای)، شماره ۱۱ شهر ناسالم (نارنجی)، ۱۴ شهر پاک (سبز) و پنج شهر بدون داده ثبت شده است، در حالی که دیروز دو شهر ناسالم (نارنجی)، ۱۲ شهر سالم (زرد)، ۱۱ شهر پاک (سبز) و پنج شهر ثبت شده است. شهر هیچ داده ای نداشت.

بر اساس داده ها، شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم مردم (قرمز) است. ) ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه ای).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا