محیط زیست

هوای شهرهای اهواز، بوشهر و زاهدان بر مدار نارنجی است/ شاخص کیفی ۲۱ شهر سالم و پاک ثبت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل، اگر نگاهی به گذشته و امروز – شنبه پنجم خرداد ماه – بیندازیم، سطح و شدت آلودگی هوا را که آسمان شهرهای مختلف را فرا گرفته است، حس می کنیم. از این رو خبرگزاری ایران تحلیل به مقایسه شاخص کیفیت هوا در شهرهای مختلف پرداخته است. . بر اساس سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، هیچ یک از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه ای) یا بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارند.

بر این اساس هیچ یک از شهرها در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار ندارند اما شهر اهواز دیروز در چنین وضعیتی قرار داشت.

در همین راستا، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوای شهرهای بوشهر با شاخص ۱۱۷، اهواز با شاخص ۱۳۹ و زاهدان با شاخص ۱۰۹ در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارند، در حالی که دیروز شهرهای اصفهان. ، بوشهر، اهواز، زاهدان و کرمان در وضعیت ناسالم (نارنجی) به ثبت رسید.

شایان ذکر است، امروز شرایط کیفی هوای کلانشهرهای اصفهان با شاخص ۷۶، کرج با شاخص ۹۶، ایلام با شاخص ۵۳، تهران با شاخص ۹۰، بجنورد با شاخص ۳۸، زنجان با شاخص ۳۸. شاخص ۸۱، قم با شاخص ۶۵، سنندج با شاخص ۶۱، کرمان با شاخص ۶۷، کرمانشاه با شاخص ۸۵، یاسوج با شاخص ۹۴، اراک با شاخص ۶۰، همدان با شاخص شاخص ۸۱ و یزد با شاخص ۵۲ در هوای سالم (زرد) قرار دارند.

لازم به یادآوری است که دیروز، چهارم خرداد شهرهای اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، بیرجند، مشهد، زنجان، زاهدان، قم، کرمان، یاسوج، اراک، همدان و یزد هوای سالم (زرد) داشتند.

به گزارش سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، امروز سنجش کیفیت هوا در کلانشهرهای تبریز با شاخص ۴۲، ارومیه با شاخص ۴۵، اردبیل با شاخص ۲۰، بیرجند با شاخص ۴۶، مشهد با شاخص ۴۰، سمنان با شاخص ۴۱ و قزوین با شاخص ۴۲ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارند، اما دیروز شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل، ایلام، بجنورد، سمنان، قزوین، سنندج و کرمانشاه در وضعیت پاک (سبز) به ثبت رسیدند.

به این ترتیب امروز وضعیت کیفی هوای شهرهای شهرکرد، شیراز، گرگان، رشت، خرم آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، به طوری که شهرهای شهرکرد، شیراز، گرگان، رشت، خرم آباد، ساری و بندرعباس همچنین دیروز ضبط نشده است.

در نهایت بر اساس اطلاعات موجود سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفیت هوا، امروز هیچ یک از شهرها در رنگ های بسیار خطرناک (قهوه ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم ثبت نشدند. وضعیت (قرمز) اما سه شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۴ شهر سالم (زرد)، هفت شهر پاک (سبز) و هفت شهر بدون داده در نظر گرفته شده است، در حالی که دیروز یک شهر ناسالم (قرمز)، تعداد ۱۴ شهر شهرهای سالم (زرد)، تعداد ۹ شهر پاک (سبز) و هفت شهر هیچ داده ثبت شده ای نداشتند.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا