محیط زیست

هوای ۲ شهر بر مدار قرمز است/ شاخص کیفی ۱۶ شهر در کشور سالم و پاک

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل، اگر نگاهی به دیروز و امروز – چهارشنبه ۲۲ اسفند – بیندازیم، سطح و شدت آلودگی هوا را که آسمان شهرهای مختلف را فرا گرفته است، احساس می کنیم. از این رو خبرگزاری ایران تحلیل به مقایسه شاخص کیفیت هوا در شهرهای مختلف پرداخته است. بنابراین بر اساس سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، امروز شاخص کیفیت هوای هیچ یک از شهرها در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد.

بر این اساس دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در هیچ یک از شهرهای بزرگ در وضعیت خطرناک (قهوه ای) قرار ندارد اما روز گذشته شهر زاهدان با شاخص ۵۰۰ در چنین وضعیتی قرار داشت.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوای امروز در کلانشهرهای تبریز با شاخص ۱۵۸ و اصفهان با شاخص ۱۶۳ در وضعیت ناسالم برای عموم مردم (قرمز) قرار دارد، این در حالی است که هیچ یک از شهرهای کشور به ثبت نرسیدند. وضعیت ناسالم (قرمز).

شایان ذکر است امروز ایستگاه های کلانشهرهای کرج با شاخص ۱۱۹، تهران با شاخص ۱۰۶، زنجان با شاخص ۱۲۶، شیراز با شاخص ۱۱۲، قزوین با شاخص ۱۴۱، قم با شاخص از ۱۱۹ و همدان با شاخص ۱۴۱ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار گرفته‌اند، به‌طوری‌که دیروز بیست و دوم اسفند، یکی از ایستگاه‌های کلانشهرهای کشور در وضعیت ناسالم (نارنجی) برای گروه‌های حساس قرار گرفتند.

به این ترتیب دستگاه سنجش کیفیت هوای امروز در ایستگاه کلانشهر ارومیه با شاخص ۸۵، شهرکرد با شاخص ۷۷، بجنورد با شاخص ۶۰، اهواز با شاخص ۶۹، زاهدان با شاخص ۷۳، سنندج با شاخص شاخص ۵۳، کرمان با شاخص ۸۸، کرمانشاه با شاخص ۶۳، رشت با شاخص ۶۳، اراک با شاخص ۹۹ و یزد با شاخص ۷۷ وضعیت هوای سالم (زرد).

لازم به یادآوری است دیروز بیست و دوم اسفند ایستگاه های کلانشهرهای ارومیه، اصفهان، کرج، تهران، شهرکرد، اهواز، زنجان، سمنان، شیراز، کرمان، اراک و یزد در هوای سالم (زرد) ثبت شد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا در شهرهای بوشهر با شاخص ۴۳، بیرجند با شاخص ۵۰، مشهد با شاخص ۳۳، سمنان با شاخص ۴۹ و یاسوج با شاخص ۴۲ در وضعیت پاک قرار دارد. (سبز)، اما دیروز شهرهای بوشهر، بیرجند، مشهد، بجنورد، قم، سنندج، کرمانشاه، یاسوج، رشت و همدان پاک (سبز) بودند.

لازم است بدانید وضعیت کیفی هوای امروز در کلانشهرهای اردبیل، ایلام، گرگان، خرم آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشد، در حالی که دیروز در شهرهای تبریز، اردبیل، ایلام، قزوین، گرگان، خرم آباد، ساری و بندرعباس ثبت شد. بدون داده ثبت شده است

در نهایت بر اساس اطلاعات موجود سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفیت هوا، امروز هیچ یک از کلانشهرها در وضعیت خطرناک (قهوه ای) یا بسیار ناسالم (بنفش) ثبت نشدند، اما دو شهر ناسالم (قرمز)، هفت کلان شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۱ شهر سالم (زرد)، پنج کلانشهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده ثبت شده است، به طوری که دیروز یک شهر خطرناک (قهوه ای)، تعداد ۱۲ کلانشهر سالم (زرد)، تعداد ۱۰ شهر پاک (سبز) و هشت کلان شهر بدون داده در نظر گرفته شد.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا