محیط زیست

هوای ۴ شهر ناسالم ثبت شد/پاک‌ترین هوا سهم قزوین است

به گزارش خبرگزاری افق میهن، اگر نگاهی به امروز – سه شنبه ۱۹ تیر – بیندازیم، سطح و شدت آلودگی هوا را که آسمان شهرهای مختلف را فرا گرفته است، احساس می کنیم. افق میهن شاخص کیفیت هوا را در شهرهای مختلف اندازه گیری کرده است.

مطابق با سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوای هیچ یک از شهرها مانند دیروز در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه ای) قرار ندارد.

در این راستا، امروزه دستگاه سنجش کیفیت هوا در هیچ یک از کلان شهر وضعیت چندان ناسالم ندارد (بنفش) در حالی که دیروز هوای شهر قم در مدار ارغوانی ثبت شد.

قابل ذکر است سنجش کیفیت هوای امروز در هیچ یک از شهرها در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) قرار ندارد.

شایان ذکر است که مطابق با بر اساس اعلام سامانه کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، امروز کلانشهرهای اصفهان با شاخص ۱۳۰، زاهدان با شاخص ۱۰۲، قم با شاخص ۱۳۵ و اراک با شاخص ۱۳۴ در هوای ناسالم قرار دارند. شرایط برای گروه های حساس (نارنجی)، در حالی که دیروز شهرهای اصفهان و شهرکرد در مدار ناسالم (نارنجی) قرار گرفتند.

بررسی ها نشان می دهد امروز سیستم سنجش کیفیت هوای شهرهای کرج با شاخص ۹۸، بوشهر با شاخص ۵۹، تهران با شاخص ۷۸، شهرکرد با شاخص ۹۶، بیرجند با شاخص ۳۷، مشهد با شاخص شاخص ۹۳، بجنورد با شاخص ۶۷، اهواز با شاخص ۷۰. زنجان با شاخص ۵۲، سنندج با شاخص ۶۹، کرمان با شاخص ۸۷، کرمانشاه با شاخص ۵۷، همدان با شاخص شاخص ۷۲ و یزد با شاخص ۴۶ در هوای سالم (زرد) قرار دارند.

لازم به یادآوری است دیروز هجدهمین تیراندازی کیفی هوا در شهرهای کرج، بوشهر، تهران، مشهد، بجنورد، اهواز، سمنان، زاهدان، قزوین، سنندج، کرمان، کرمانشاه، یاسوج، اراک، همدان و یزد سالم است. شرایط هوا (زرد) ثبت شد.

بر این اساس امروز سنجش کیفیت هوا در ایستگاه های تبریز با شاخص ۴۲، ارومیه با شاخص ۴۱، اردبیل با شاخص ۳۰، ایلام با شاخص ۲۱، سمنان با شاخص ۴۹، شیراز با شاخص ۴۹. شاخص ۳۷، قزوین با شاخص ۱۷ و رشت با شاخص ۴۹. وضعیت مشخص است (سبز).

لازم به یادآوری است روز گذشته وضعیت کیفی هوای شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل، ایلام، زنجان، شیراز و رشت پاک (سبز) ثبت شد.

به این ترتیب دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه های یاسوج، گرگان، خرم آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشد به طوری که شهرهای بیرجند، گرگان، خرم آباد، ساری و بندرعباس نیز روز گذشته ثبت نام نکردند. داده ها ثبت شدند

در نهایت مطابق با داده های موجود سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه بر اساس شاخص کیفیت هوا، امروز هیچ یک از شهرها در شرایط بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) ثبت نشده‌اند، اما چهار شهر ناسالم (نارنجی)، ۱۴ شهر سالم (زرد)، هشت شهر تمیز. شهرها (سبز)) و پنج شهر بدون داده ها ثبت شد در حالی که دیروز یک شهر بسیار ناسالم (بنفش)، دو شهر ناسالم (نارنجی)، ۱۶ شهر سالم (زرد)، هفت شهر پاک (سبز) و پنج شهر بدون داده ها ثبت شدند

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا