محیط زیست

هوای ۵ کلان‌شهر ناسالم ثبت شد/ پاک‌ترین هوا سهم اردبیل است

به گزارش خبرگزاری افق میهن، اگر نگاهی به امروز – دوشنبه ۳۱ مرداد – بیندازیم، سطح و شدت آلودگی هوا را که آسمان شهرهای مختلف را فرا گرفته است، احساس می کنیم. از این رو خبرگزاری افق میهن شاخص کیفیت هوای شهرهای مختلف را اندازه گیری کرده است.

به گزارش سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، امروز هیچ یک از شهرها در وضعیت هوای بسیار خطرناک (قهوه ای) قرار ندارند در حالی که کلانشهر زهدان روز گذشته در چنین وضعیتی قرار داشت.

در همین راستا دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در هیچ یک از شهرها در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) قرار ندارد اما شهر کرج دیروز در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار داشت.

گفتنی است، سنجش کیفیت هوای امروز در شهرهای ایستگاه اصفهان با شاخص ۱۱۶، قم با شاخص ۱۱۱، زنجان با شاخص ۱۰۶، تهران با شاخص ۱۰۴ و زاهدان با شاخص ۱۰۱ به ثبت رسیده است. بر روی مدار ناسالم (نارنجی)، در حالی که امروز در گذشته شهرهای اصفهان، تهران، زنجان، قم و همدان در شرایط جوی ناسالم (نارنجی) قرار داشتند.

بر اساس سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، تبریز با شاخص ۵۱، کرج با شاخص ۹۰، ایلام با شاخص ۵۶، بوشهر با شاخص ۵۴، شهرکرد با شاخص ۸۲، مشهد با شاخص ۶۶، بجنورد با شاخص ۶۱ و اهواز دارای شاخص هستند. با شاخص ۸۵، سمنان با شاخص ۵۹، سنندج با شاخص ۵۵، کرمان با شاخص ۶۰، کرمانشاه با شاخص ۵۹، یاسوج با شاخص ۵۶، رشت با شاخص ۶۳، اراک با شاخص شاخص ۹۲ و یزد با شاخص ۷۳ در هوای سالم (زرد) قرار دارد

لازم به یادآوری است که دیروز بیستمین مرداد من بود که ایستگاه های سنجش کیفیت هوای ارومیه، ایلام، بوشهر، شهرکرد، بیرجند، مشهد، بجنورد، اهواز، سمنان، سنندج، کرمان، کرمانشاه، رشت، اراک و یزد در هوای سالم ثبت شدند. وضعیت (زرد).

شایان ذکر است سنجش کیفیت هوای امروز در کلانشهرهای ارومیه با شاخص ۴۲، اردبیل با شاخص ۳۵ و بیرجند با شاخص ۴۲ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد به طوری که شهرهای تبریز و بندرعباس روز گذشته در چنین وضعیتی قرار داشتند.

به این ترتیب امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه های شهرهای شیراز، قزوین، گرگان، خرم آباد، ساری، همدان و بندرعباس ثبت نشده است، در حالی که دیروز در شهرهای اردبیل، شیراز هیچ داده ای وجود نداشت. قزوین، یاسوج، گرگان، خرم آباد و ساری. بودند

در نهایت بر اساس داده های موجود سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفیت هوا، امروزه هیچ یک از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و یا ناسالم قرار ندارند. وضعیت قرمز، اما پنج شهر ناسالم (نارنجی)، ۱۶ شهر سالم (زرد)، سه شهر پاک (سبز) و هفت شهر بدون داده ثبت شده است، در حالی که دیروز یک شهر بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، یک شهر ناسالم (قرمز) پنج شهر ناسالم (نارنجی)، ۱۵ شهر سالم (زرد)، دو شهر پاک (سبز) و ۶ شهر بدون اطلاعات ثبت شده وجود دارد.

بر اساس داده ها، شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم مردم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا