محیط زیست

هوای ۹ شهر آلوده ثبت شد/ پاک‌ترین هوا سهم اردبیل است

به گزارش خبرگزاری افق میهن، اگر نگاهی به امروز – شنبه ۲۴ شهریور – بیاندازیم، سطح و شدت آلودگی هوا را که آسمان شهرهای مختلف را فرا گرفته است، احساس می کنیم. از این رو خبرگزاری افق میهن شاخص کیفیت هوای شهرهای مختلف را اندازه گیری کرده است.

به گزارش سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در هیچ یک از شهرها در وضعیت هوای بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد، اما دیروز کلانشهر یزد در چنین وضعیتی قرار داشت.

گفتنی است، سنجش کیفیت هوای امروز در ایستگاه رشت با شاخص ۱۵۹ و اراک با شاخص ۱۵۴ در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد، این در حالی است که دیروز هیچ یک از شهرها در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار نداشتند.

سنجش کیفیت هوا در ایستگاه های مترو بر اساس سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور تهران با شاخص ۱۳۲، همدان با شاخص ۱۳۱، اصفهان با شاخص ۱۲۲، قم با شاخص ۱۲۱، یاسوج با شاخص ۱۱۹، کرج با شاخص ۱۱۰ و اهواز با شاخص ۱۰۵، در مدار ناسالم (نارنجی) ثبت شده اند، همانطور که دیروز کلانشهر اصفهان در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار داشت.

شایان ذکر است امروز سنجش کیفیت هوا در شهرهای ایلام با شاخص ۶۳، بوشهر با شاخص ۷۶، شهرکرد با شاخص ۶۹، مشهد با شاخص ۶۵، بجنورد با شاخص ۶۸، سمنان با شاخص شاخص ۶۲، زاهدان با شاخص ۷۴، قزوین با شاخص ۸۴ سنندج با شاخص ۶۲، کرمان با شاخص ۵۲، کرمانشاه با شاخص ۶۹ و یزد با شاخص ۸۱ سالم (زرد) هستند. ).

لازم به ذکر است که دیروز بیست و دوم بود شهریور شهرهای ایلام، بوشهر، تهران، شهرکرد، مشهد، بجنورد، اهواز، زاهدان، قزوین، قم، کرمانشاه، یاسوج، اراک و همدان در شرایط جوی سالم (زرد) قرار داشتند.

در همین راستا امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلانشهرهای تبریز با شاخص ۴۶، ارومیه با شاخص ۴۶، اردبیل با شاخص ۲۲، بیرجند با شاخص ۲۸ و شیراز با شاخص ۲۷ در ایالت پاک (سبز) مانند روز گذشته شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل، بیرجند، سمنان، شیراز، سنندج، کرمان و رشت در وضعیت پاک (سبز) به ثبت رسیدند.

به این ترتیب سنجش کیفیت هوای امروز در ایستگاه های کلانشهرهای زنجان، گرگان، خرم آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشد به طوری که شهرهای کرج، زنجان، گرگان، خرم آباد، ساری و بندرعباس روز گذشته ثبت نشدند.

در نهایت بر اساس داده های موجود سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفیت هوا، هیچ یک از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه ای) یا بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارند، بلکه دو شهر ناسالم هستند. (قرمز)، هفت شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۲ شهر سالم (زرد)، پنج شهر پاک (سبز) و پنج شهر بدون داده ثبت شده است، در حالی که دیروز یک شهر بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، یک شهر ناسالم (نارنجی) ثبت شد. ۱۴ شهر سالم (زرد)، ۹ شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده.

بر اساس داده ها، شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم مردم (قرمز) است. ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه ای).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا