محیط زیست

هوای ۹ شهر آلوده و ناسالم ثبت شد/شاخص کیفی ۱۹ کلانشهر سالم و پاک است

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل، اگر نگاهی به گذشته و امروز – پنجشنبه دهم خرداد – بیندازیم، سطح و شدت آلودگی هوا را که آسمان شهرهای مختلف را فرا گرفته است، احساس می کنیم. از این رو خبرگزاری ایران تحلیل به مقایسه شاخص کیفیت هوا در شهرهای مختلف پرداخته است. . بر اساس سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، هیچ یک از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه ای) یا بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارند.

بر این اساس سنجش کیفی هوای امروز در ایستگاه کلانشهر اصفهان با شاخص ۱۵۴ در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد در حالی که شهر بجنورد روز گذشته در چنین وضعیتی ثبت شد.

وضعیت کیفی هوا امروز کلانشهرهای کرج با شاخص ۱۱۱، بوشهر با شاخص ۱۰۷، تهران با شاخص ۱۳۰، اهواز با شاخص ۱۰۲، زنجان با شاخص ۱۲۶، زاهدان با شاخص ۱۲۶. ۱۲۲، قم با شاخص ۱۲۲ و یاسوج با شاخص ۱۱۲ در وضعیت ناسالم هوا قرار دارند. نارنجی قرار دارد، به طوری که دیروز شهرهای اصفهان و زنجان در مدار ناسالم (نارنجی) ثبت شدند.

شایان ذکر است دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلانشهرهای تبریز با شاخص ۵۶، مشهد با شاخص ۶۳، بجنورد با شاخص ۶۱، سمنان با شاخص ۶۳، سنندج با شاخص ۵۸، کرمان دارای شاخص دارای شاخص ۶۴، کرمانشاه با شاخص ۷۹ و اراک با شاخص ۷۶ و همدان دارای هوای سالم (زرد) با شاخص ۸۸ است.

لازم به یادآوری است که آخرین روز از نهم خرداد ایستگاه در شهرهای تبریز، کرج، بوشهر، تهران، مشهد، اهواز، سمنان، زاهدان، شیراز، قم، سنندج، کرمان، کرمانشاه، اراک و همدان وضعیت تهویه هوا اعلام شد. سالم (زرد).

به گزارش سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، سنجش کیفیت هوا در شهرهای ارومیه با شاخص ۳۴، اردبیل با شاخص ۳۹، ایلام با شاخص ۴۶، بیرجند با شاخص ۴۸، شیراز با شاخص ۳۴، قزوین با شاخص ۴۴ و یزد با شاخص ۳۶ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارند، اما دیروز شهرهای ارومیه، اردبیل، ایلام، یاسوج و یزد در وضعیت پاک (سبز) به ثبت رسیدند. .

به این ترتیب امروز وضعیت کیفی هوای شهرهای شهرکرد، گرگان، رشت، خرم آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، به طوری که شهرهای شهرکرد، بیرجند، قزوین، گرگان، رشت، خرم آباد، ساری و بندرعباس در وضعیتی قرار گرفتند. همچنین دیروز ضبط نشده است.

در نهایت بر اساس اطلاعات موجود سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفیت هوا، امروز هیچ یک از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه ای) یا بسیار ناسالم (بنفش) ثبت نشدند. اما یک شهر ناسالم (قرمز)، هشت شهر ناسالم (نارنجی)، ۹ شهر سالم (زرد)، هفت شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده شامل شدند، در حالی که دیروز یک شهر ناسالم (قرمز)، دو شهر ناسالم (نارنجی). ۱۵ شهر سالم (زرد)، پنج شهر پاک (سبز) و هشت شهر بدون اطلاعات ثبت شده.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا