فناوری

هوش جامع مصنوعی در راه است؛ در مورد آن و لحظه تکینگی فناوری چه می‌دانیم؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یورونیوز: جانت آدامز، مدیر عامل شرکت Singularity Net، شرکتی که هدف آن ایجاد شبکه جهانی خدمات هوش مصنوعی است، در مقاله ای برای یورونیوز می نویسد که کامپیوترها به ناچار از هوش انسان پیشی خواهند گرفت و این لحظه سریعتر از حد انتظار است. خواهد آمد مقاله این کارشناس در ادامه می آید.

سال ۲۰۲۴ است و هوش مصنوعی عمیقاً با زندگی ما عجین شده است. هوش مصنوعی در حال ایجاد تغییرات عظیم در جنبه های مختلف زندگی امروز ما است. از شرکت نرم افزاری انویدیا که با تراشه هوش مصنوعی جدید خود به سومین شرکت با ارزش در ایالات متحده تبدیل شد تا حوزه هایی مانند غربالگری سرطان سینه، همه با هوش مصنوعی سروکار دارند.

زمان بسیار هیجان انگیزی برای بشریت است زیرا محدودیت های گذشته را پشت سر می گذاریم و کشف می کنیم که هوش مصنوعی می خواهد ما را به کجا ببرد.

قدم بعدی چیست؟

به گفته بسیاری از کارشناسان، مرحله بعدی ممکن است نقطه عطفی باشد که ما را به “تکینگی تکنولوژیکی” برساند، یعنی لحظه ای که رایانه ها می توانند از انسان ها پیشی بگیرند.

این رویداد فرصت های جدید و تهدیدهای مهمی را برای بشریت به همراه خواهد داشت.

این مفهوم که به عنوان “هوش عمومی مصنوعی” یا “AGI” نیز شناخته می شود، اولین بار توسط دکتر بن گورتزل ابداع شد. با توجه به سرعت فعلی پیشرفت ها در این زمینه، گورتزل پیش بینی می کند که هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۷ به منصه ظهور خواهد رسید.

برخلاف هوش مصنوعی محدودی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد، هوش مصنوعی جامع این توانایی را خواهد داشت که دانش را از یک محیط گرفته و آن را در حوزه های دیگر به گونه ای به کار گیرد که رفتار انسان را تقلید کند.

به این ترتیب، ظهور هوش مصنوعی جامع نوید یک تحول را برای کل جامعه می دهد. در واقع، با توجه به کاربردهای گسترده آن، این پتانسیل را دارد که یکی از بهترین اتفاقاتی باشد که تا به حال برای جامعه رخ داده است.

اما چقدر به هم نزدیک هستیم و این برای کل بشریت چه معنایی دارد؟

چه اقداماتی تا به امروز انجام شده است؟

دانشمندان در حال حاضر در حال بررسی روش‌های متنوعی برای توسعه هوش مصنوعی جامع هستند که هیچ مسیر واحدی برای دستیابی به آن تضمین نشده است.

سازمان‌ها و افراد مختلف تکنیک‌های متفاوتی دارند و هیچ راه درست یا غلطی وجود ندارد، فقط به این بستگی دارد که چه کسی می‌تواند اول آن را ایجاد کند.

یکی از رویکردهای توسعه هوش مصنوعی جامع، تمرکز بر سطح شناختی است. این شامل تجزیه و تحلیل نحوه عملکرد شبکه های مغز انسان و سپس بازآفرینی این فرآیندها از نظر فناوری است.

این به معنای ساختن یک مدل شناختی از پایه، اما با دقت نزدیک به سطوح انسانی است.

رویکرد دیگر برای دستیابی به هوش مصنوعی جامع شامل تمرکز بر سطح مغز است. به این ترتیب، بر اساس درک فعلی ما از مغز انسان، دانشمندان شبکه‌های دینامیکی غیرخطی پیچیده و خود سازماندهی ایجاد می‌کنند.

سپس پاسخ‌های مختلف به محرک‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا مشخص شود که دانشمندان تا چه اندازه به شناخت واقعی نزدیک می‌شوند.

کار فعلی Singularity Net در زمینه هوش مصنوعی نتیجه سال ها تجربه تحقیقاتی است. این شرکت در حال حاضر اکوسیستم گسترده ای از پروژه ها را بر روی پلتفرم خود دارد که همگی در جهت کاربردهای مختلف هوش مصنوعی کار می کنند.

یکی از این پروژه های شاخص، مدل یادگیری زبان عصبی- نمادین (NLM) به نام «زرقا» است. این ابزار این پتانسیل را دارد که از قابلیت های مدل های معمولی مانند چت GPT پیشی بگیرد و طعم نزدیک شدن به هوش مصنوعی جامع را به کاربران بدهد. باید گفت که کاربردها و نتایج مثبت آن بی حد و حصر است.

تاثیر هوش مصنوعی بر بشریت

درک تفاوت‌های بین انسان‌ها و سیستم‌های هوش مصنوعی چالش برانگیز است زیرا ماهیت دقیق آن هنوز ناشناخته است. تمام تحقیقات کنونی به زودی راهی به جلو ایجاد خواهند کرد و ما در مورد اینکه چگونه AGI و انسان ها می توانند با هم کار کنند بیشتر خواهیم آموخت.

تاثیر هوش مصنوعی بر انسان امیدوارکننده است، زیرا مزایای بالقوه آن در حال حاضر آشکار شده است. برای مثال، هوش مصنوعی می‌تواند بینش‌های ارزشمندی را برای رسیدگی به تغییرات آب و هوا یا پیشبرد تحقیقات سرطان ارائه دهد. علاوه بر این، Rejuve.Biotech در حال حاضر روی ادغام هوش مصنوعی در غربالگری سرطان ریه کار می کند و هوش مصنوعی جامع می تواند این تلاش ها را به سطح بالاتری برساند.

یک نکته کلیدی این است که هوش مصنوعی باید برای تمام بشریت قابل دسترسی باشد، نه اینکه توسط هیچ فرد یا سازمانی کنترل شود. ما باید از ساختارهای قدرت متمرکز انقلاب عصر صنعتی فراتر برویم و تمرکززدایی را در توسعه و هوش مصنوعی جامع در اولویت قرار دهیم. این رویکرد در تعریف نقش هوش مصنوعی جامع برای انسان و اطمینان از تمایز واضح بین انسان و ماشین بسیار مهم خواهد بود.

واقعیت این است که زمانی فرا می رسد که رایانه ها از هوش انسان پیشی می گیرند و این لحظه سریعتر از آنچه بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند نزدیک می شود.

ماموریت ما در Singularity Net این است که هوش مصنوعی را به امن ترین راه ممکن برای بهبود زندگی همه توسعه دهیم.

ما پیش بینی می کنیم که هوش مصنوعی بسیاری از مشکلات اجتماعی مدرن ما را حل کند، پتانسیل آن بی پایان است و من مشتاقانه منتظرم ببینم در این سفر به کجا خواهیم رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا