فناوری

هوش مصنوعی ادعا می‌کند اثر انگشت انسان‌ها منحصربه‌فرد نیست

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

هوش مصنوعی می گوید که اثر انگشت افراد ممکن است مشابه باشد. آیا این یافته روش های معمول مورد استفاده در پزشکی قانونی را زیر سوال می برد؟

تحقیقات جدید نشان می دهد که اثر انگشت ما در واقع منحصر به فرد نیست. این یافته به طور بالقوه می تواند ضربه ای به سنگ بنای دیرینه علم پزشکی قانونی باشد. این یافته که در قالب یک مطالعه جدید در مجله Science Advances منتشر شده است، شامل استفاده از نوعی مدل هوش مصنوعی است که معمولاً برای تشخیص چهره استفاده می شود. محققان این مدل را به گونه‌ای پیکربندی کردند که به دنبال الگوها و شناسه‌هایی در اثر انگشت باشد که ممکن است انسان از قلم بیفتد.

به گفته محققان، با انجام همین کار، بررسی الگوهای نادیده گرفته شده، هوش مصنوعی تشخیص داد که آیا اثر انگشت ثبت شده از انواع انگشتان افراد با دقت ۷۵ تا ۹۰ درصد گرفته شده است یا خیر. هاد لیپسون، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: هوش مصنوعی به وضوح از نشانگرهای سنتی مورد استفاده در پزشکی قانونی برای چندین دهه استفاده نمی کند.

محققان مدل هوش مصنوعی خود را بر روی پایگاه داده ای از ۶۰۰۰۰ اثر انگشت آموزش دادند. به گفته Gabe Guo، نویسنده اصلی این مطالعه، هوش مصنوعی می‌تواند فراتر از ویژگی‌های انگشتی به نام «ریز چاپ» که کارآگاهان به آن‌ها تکیه می‌کنند، نگاه کند. آنها برای تطبیق اثر انگشت عالی هستند. اما آنها برای یافتن ارتباط بین اثر انگشت افراد قابل اعتماد نیستند.”

در عوض، هوش مصنوعی تمام توجه خود را بر روی زوایای و منحنی های پیچش در مرکز متمرکز کرد. در تئوری، این بینش‌ها می‌توانند برای پیوند اثر انگشت یافت شده در صحنه‌های جرم مختلف به یک فرد خاص مورد استفاده قرار گیرند.

گو می گوید: «آخرین یافته فقط به دستگیری مجرمان بیشتر کمک نمی کند. این یافته در واقع به افراد بی گناهی کمک می کند که نیازی به تحقیقات غیر ضروری ندارند و من فکر می کنم این یک پیروزی برای جامعه است.

ادعاهای محققان با مخالفت قابل توجهی از سوی دانشمندان پزشکی قانونی مواجه شده است. حوزه ای که گو و تیمش پیش از انجام این تحقیق هیچ پیشینه ای در آن نداشتند. سایمون کول، استاد جرم‌شناسی و یکی از این پژوهشگران، استدلال می‌کند که یافته‌های اخیر، که به اذعان او جالب هستند، لزوماً جدید نیستند و با رد تکنیک‌های پزشکی قانونی کنونی فاصله زیادی دارند.

کول می گوید: «ما در مورد اثر انگشت اشتباه نکردیم. ادعای اثبات نشده اما به طور شهودی واقعی که هیچ دو اثر انگشتی دقیقاً شبیه هم نیستند، با یافتن اثر انگشت های مشابه رد نمی شود. علاوه بر اثر انگشت یک نفر، اثر انگشت افراد مختلف نیز همیشه مشابه بوده است.

گو معتقد است که یافته های آنها غیرقابل انکار است. او مصمم است که هوش مصنوعی فراتر از کارهای اخیر، سایر حوزه های تحلیل را متحول کند. این محقق می گوید: «ما می خواهیم افرادی را ببینیم که از هوش مصنوعی برای کشف چیزهایی که به معنای واقعی کلمه در مقابل ما پنهان شده اند، مانند اثر انگشت، استفاده می کنند.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا