ترندهای روز

هپارین، پادزهر ارزان و در دسترس مار کبرا

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

تحقیقات اخیر نشان می دهد که هپارین، یک رقیق کننده خون ارزان، می تواند به عنوان پادزهر برای زهر کبری عمل کند.

گرگ نیلی، استاد دانشگاه سیدنی در این باره توضیح داد: «این کشف می تواند آسیب وحشتناک ناشی از نکروز (مرگ بافت بدن) را که در نتیجه نیش مار کبری رخ می دهد تا حد زیادی کاهش دهد و حتی ممکن است پیشرفت بیماری را کاهش دهد. این سم در بدن شانس زنده ماندن را افزایش می دهد.

محققان با استفاده از فناوری ویرایش ژن CRISPR به دنبال یافتن راه هایی برای مهار زهر کبری بودند و با استفاده از هپارین و داروهای مربوط به این منظور نشان دادند که به این ترتیب می توان روند نکروز ناشی از نیش کبری را متوقف کرد.

هپارین، پادزهر مار کبری ارزان و در دسترس

تیان دو، دانشجوی دکترا در دانشگاه سیدنی گفت: هپارین ارزان و به طور گسترده در دسترس است و یکی از داروهای ضروری در فهرست سازمان بهداشت جهانی است. اکنون پس از آزمایش‌های موفقیت‌آمیز انسانی، می‌توان آن را به سرعت به عنوان دارویی ارزان، ایمن و مؤثر برای درمان نیش کبری مورد استفاده قرار داد.»

در همان زمان، محققان با استفاده از CRISPR به دنبال ژن‌های انسانی بودند که زهر کبرا برای ایجاد نکروز و تخریب بافت اطراف محل گزش به آن‌ها نیاز دارد. یکی از مواردی که سم در بدن انسان هدف قرار می دهد، آنزیم های مورد نیاز برای تولید مولکول های مرتبط با هپارین و هپارین است.

هپارین روی سطح سلول است و هپارین در طی واکنش ایمنی آزاد می شود. ساختار مشابه آنها به این معنی است که سم می تواند به هر دو متصل شود. بنابراین، از این یافته، دانشمندان اقدام به ساخت پادزهری کردند که می تواند روند نکروز را در سلول های انسان و موش متوقف کند.

هپارین، پادزهر مار کبری ارزان و در دسترس

در حال حاضر، پادزهرها برای نیش کبری استفاده می شود که بر اساس فن آوری های قرن ۱۹ تولید می شود. اما در حال حاضر داروهای هپارینوئید به عنوان پادزهر “تقلب” عمل می کنند.

با پر کردن محل گزش با سولفات هپارین یا مولکول‌های هپارینوئیدی مرتبط، پادزهر به سموم درون زهر که باعث آسیب بافتی می‌شود متصل می‌شود و آن‌ها را خنثی می‌کند.

پروفسور نیکلاس کاسول از دانشکده پزشکی گرمسیری لیورپول گفت: “یافته‌های ما هیجان‌انگیز است؛ زیرا پادزهرهای فعلی تا حد زیادی در برابر سموم موضعی شدید که باعث تورم پیش‌رونده دردناک، تاول و نکروز بافت اطراف محل گزش می‌شود، بی‌اثر هستند. از دست دادن عملکرد اندام، قطع عضو و ناتوانی مادام العمر.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا