اخبار اقتصاد ایران

هیاهوی مالکیت سرای تجاری ایرانیان در آستراخان برای هیچ!

جنجال بر سر سهم مالکیت ۲۰ درصدی خانه بازرگانی ایرانیان در آستاراخان روسیه این روزها در حالی مطرح شده که بررسی ها نشان می دهد موضوع مالکیت خارجی وجود ندارد و اساسا این واگذاری طبق قوانین روسیه امکان پذیر نیست.

ایران تحلیل پیش از این در گزارشی گفته بودیم که هادی تیزهوش تابان، رئیس سابق اتاق بازرگانی گیلان در پاسخ به اینکه چرا اتاق ایران نام اتاق بازرگانی گیلان را نپذیرفته است، گفته بود که قوانین روسیه چنین است. اجازه واگذاری مالکیت اتاق بازرگانی ایران را نمی دهد. دلیل با ۱۰۰ درصد سرمایه سهام خود شرکت بازرگانی پارس را در آستاراخان روسیه به ثبت رساند و متعاقباً با تصویب هیئت نمایندگان وقت اتاق بازرگانی گیلان، مالکیت تجارتخانه ایرانیان در آستاراخان روسیه را به ثبت رساند. با نام شرکت بازرگانی پارس.همچنین تابان مدعی شد ۲۰ درصد مالکیت اتاق بازرگانی ایران که اتاق بازرگانی گیلان نامیده می شد، در تاریخ دهم مرداد ۱۴۰۲ طی صورتجلسه در ازای دریافت ۱۵ میلیارد تومان به اتاق بازرگانی ایران تحویل داده شد و سیاست غلط رئیس فعلی اتاق بازرگانی تلقی شد.جملاتی که با فرض صحت، کاملاً با یکدیگر تناقض دارند; زیرا باید پرسید که چگونه در زمان ثبت سند، قوانین روسیه اجازه انتقال به نام اتاق ایران یا گیلان را نمی دهد، اما چند سال بعد، در حالی که قوانین روسیه در این زمینه تغییری نکرده است. ۲۰ درصد از سهام خانه بازرگانی ایران در آستاراخان به اتاق ایران واگذار شد. بوده یا خواهد بود؟! یا تکلیف ۸۰ درصد دیگر سهام مطالبه شده چه می شود؟

بررسی ها نشان می دهد که مالکیت ۱۰۰ درصدی تجارتخانه ایرانیان در آستاراخان همچنان به نام شرکت پارس است. شرکتی که ۱۰۰ سهم آن متعلق به یک نفر یعنی هادی تیزهوش تابان رئیس سابق اتاق بازرگانی گیلان است و هیچ خارجی با سهم ۲۰ درصدی یا هر سهم دیگری وجود ندارد! چون عملا طبق قوانین روسیه امکان واگذاری به اتاق ایران یا گیلان وجود ندارد، این موضوع به سادگی با استعلام قابل تایید است. علیرغم ادعای تیزهوش تابان مبنی بر حسابرسی کسب و کار ایرانی در آستاراخان توسط شرکت های حسابرسی روسی، بازرگانان گیلانی خواستار شفاف سازی موضوع پرداخت ماهیانه ۶۰۰۰ دلار به مدیرعامل شرکت پارس بابت مدیریت این خانه تجاری هستند که پرداخت و هزینه آن انجام شده است. اسناد واضح است نبوده و مشخص نیست که این پول ماهانه از سال ۱۳۹۵ تا اردیبهشت ۱۴۰۲ یعنی ۴۳۲ هزار دلار به چه کسانی پرداخت شده یا منطقاً به چه حسابی واریز شده است.البته پرداخت این رقم ۲ ماه پس از روی کار آمدن قاسم رضاییان به عنوان رئیس جدید اتاق بازرگانی گیلان متوقف شد. چرا که معتقد بود این خانه تاکنون خروجی بتنی نداشته است و باید در مورد آن تعیین تکلیف شود.منطقاً طبق قانون اتاق بازرگانی، رؤسای اتاق بازرگانی نباید هیچ پولی تحت عنوان حقوق دریافت کنند و بنابراین، طبق قانون تجارت روسیه، پول پرداخت شده برای ارزش مالیات بوده است. سهم به مدیرعامل این شرکت و بابت هزینه های جاری اتاق بازرگانی که برخی از مطلعان نیز در آن زمان مدعی شدند این اقدام بدون موافقت هیأت نمایندگان و رئیس سابق اتاق گیلان انجام شده است. قرار است بخشی از هزینه ها را به اتاق بازرگانی برگرداند.

به گفته بازرگانان گیلانی، بارها در اظهارات مسئولان عنوان شد که اتاق بازرگانی ایران در روسیه باید فرصتی طلایی برای بازرگانان کشور و منطقه باشد، اما تاکنون گزارش و ترازنامه قابل دفاعی ارائه نشده است. ارائه شده توسط اتاق بازرگانی گیلان. نقصی که یا ناشی از ضعف مدیریتی است و یا به دلیل عدم انجام مطالعات مناسب در خصوص ساخت یا بهتر بگوییم بازسازی چنین ساختمانی.برخی از سرمایه گذاران فعال در روسیه بر این باورند که تراز مالی ورودی تجاری خانه تجاری در آستاراخان با مانده بازده آن مطابقت ندارد و به همین دلیل خواستار ورود مدعی العموم برای حفظ حقوق عمومی بر اساس قوانین کشور هستند.با توجه به اینکه واگذاری در قالب تفاهم نامه در حقوق تجارت روسیه ارزشی ندارد و پس از هادی تیزهوش تابان به عنوان تنها مالک خصوصی، ورثه وی مالک خانه تجاری شدند و عملاً کلیه هزینه ها از کف خارج می شود. تجار گیلانی، راهکار کارشناسی این است که با مذاکره با وزارت امور خارجه، این ساختمان تحت عنوان «توسعه تجارت با روسیه» به «کنسولگری ایران» تغییر نام دهد تا از معافیت مالیاتی و در عین حال برخوردار شود. زمان بخشی از بیت المال باشد که میلیون ها دلار برای آن هزینه شده است. ناپدید نشوندحال باید منتظر ورود نهادهای نظارتی و قضایی برای حل این پرونده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا