اخبار بورس

هیش کی مث مو نمی‌تونه شرکت مفت بخره

چیزی را گزارش کنید اخبار بورسدر گزارش چهارشنبه های داغ هفته گذشته به بررسی شرکت توسعه هنر ایران (با نماد وهنر) پرداختیم. از فعالیت های این شرکت دیدی داشته ایم و در پایان گزارش به روند معاملات این شرکت در چند ماه گذشته اشاره کرده ایم. (مقاله را به همراه بخوانید چند راه حل ساده برای پولشویی، تراکنش های مالی غیر شفاف و کسب درآمد در بورس) برای یادآوری توجه شما را به قسمت آخر این گزارش جلب می کنم:

مشارکت هنری شرکت توسعه سرمایه گذاری کشاورزی توسکا در “Wahner”:

در ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ (چند روز پیش) شرکت توسعه سرمایه گذاری کشاورزی توسکا (با نماد آتوس در بازار پایه) حرکتی بی نظیر انجام داد. کلیه سهام کد حقیقی و دو کد حقوقی را با قیمت های بالای ۶۰۰ تومان خریداری می کند.

یعنی خرید بیش از ۱۴۰ میلیون سهم توسکا به قیمت ۶۲۰ تومان وسوسه چند واقعی ساده لوح و با سود کمتر از ۶۰ درصد در ۴ ماه و آن هم تنها با ۳۰ میلیارد تومان سود غیرممکن بود.

۱- چرا این افراد خوش شانس و نابغه های مالی را معرفی نمی کنید تا مردم عادی از آنها بپرسند چگونه می توان ثروتمند شد و ۳۰ میلیارد تومان سود کرد؟

۲- شاید این افراد ارتباط نزدیکی با مدیران شرکت توسعه سرمایه گذاری کشاورزی آل توسکا نداشته باشند؟

۳- آیا این افراد از اجاره نامه جدید و تصمیمات شرکت توسکا اطلاعی داشتند و سهام را زودتر خریداری کردند؟

۴- آیا خرید سهام توسط چند نفر حقیقی و فروش آن با سود بیش از ۳۰ میلیارد تومان در کمتر از ۵ ماه ارزش بررسی بیشتر ناظرانی که دائماً در سطح کشور هستند را ندارد؟

۵- خرید سهام حوزه هنری توسط شرکت توسعه سرمایه گذاری کشاورزی چیست؟

۶- برنده و بازنده این بازی چه کسانی هستند؟

۷- چرا سهامداران درصدی شرکت های کوچک به این راحتی می توانند از سهام خارج شوند؟

۸- چرا بازار پایه را نمی بندید؟ آیا مزایایی برای افراد در این بازار وجود دارد؟

در مورد اینکه افراد خوش شانس و واقعی در کمتر از پنج ماه میلیاردها تومان به جیب زدند نیز سوالاتی مطرح شد. بدون شک بسیاری از شما خوانندگان عزیز در مورد خرید سهام شرکت توسعه هنر توسط شرکت توسعه سرمایه گذاری کشاورزی توسکا حتی در این مبالغ هنگفت سوالاتی داشته اید که احتمالا پاسخی برای آن پیدا نکرده اید.

اما فعالیت های شرکت توسعه سرمایه گذاری کشاورزی توسکا (با نماد واتوس فعال در بازار پایه) چه ربطی به خرید سهام یک شرکت فعال در حوزه هنری دارد؟ اساساً، خرید سهام گران قیمت وهنر بدون چشم انداز سود یا دارایی قابل توجه برای سهامداران آلدر چه سودی دارد؟ آیا افراد حقیقی که از معاملات نمادها و هنر سود می بردند، اطلاعات کافی از قصد توسکا برای تصاحب بخشی از سهام این شرکت داشتند؟

در چهارشنبه های داغ این هفته سعی داریم شرکت توسعه سرمایه گذاری کشاورزی توسکا را معرفی کرده و تحرکات این شرکت را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

مروری بر شرکت توسعه سرمایه گذاری کشاورزی توسکا:

شاید باورتان نشود؛ اما ارزش شرکت سهامی کوچک توسعه سرمایه گذاری کشاورزی توسکا (در کل گزارش به جای نام کامل شرکت از نام توسکا استفاده شده است) که در سال ۱۳۹۵ تنها ۱.۵ میلیارد تومان بوده است. مرداد در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۱.۲۶۰ میلیارد تومان رسید.

یعنی ۸۴۰ برابر رشد ارزش در ۶ سال، از شرکتی که در هیچ سالی نه تنها سودی نداشت، بلکه درآمدی هم نداشت.

باورتان می شود ما در بازار پایه فرابورس شرکتی داشتیم با سرمایه ۲ میلیارد تومان با ارزش ۱.۵ میلیارد تومان در طول ۶ سال بدون درآمد و اصلاً سود و تنها با ۵ کارمند. ، به بیش از ۱.۲۶۰ میلیارد تومان رسیده است. ?

اما مقصر کیست؟ چرا هیچکس توانایی و دانشی ندارد که این گونه شرکت ها را از بازار سرمایه کشور خارج کند؟ چه کسی مجوز ورود این گونه شرکت ها را به بازار فرابورس کشور داده است؟

نگاهی به موفقیت های مالی شرکت در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

دستاوردهای مالی شرکت در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸

به بند مکرر حسابرس در صورتهای مالی این شرکت توجه کنید:

این سوال را می توان از اساتید، نوابغ و نخبگان علوم مالی کشور که در موسسات نظارتی فعالیت می کنند پرسید که چرا یک شرکت بدون درآمد، بدون پرسنل و بدون فعالیت تجاری در طول زمان باید سابقه معاملاتی بیش از ۹ سال داشته باشد – کانتربازار ? آیا در تمام سال های فعالیت این شرکت و دوره های گذشته تا کنون حساسیتی نسبت به ادامه معاملات سهام این شرکت در فرابورس نداشته اند؟

آیا ممکن است کسی که صاحب یک قطعه زمین بایر است (که مالکیتش شک دارد) در بازار پایه فرابورس ثبت شود و هزاران حدس و گمان مختلف را امتحان کند؟

اما بازی از کجا شروع شد؟

یکی از بندهای مهم صورتهای مالی حسابرسی شده سال ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

در پاراگراف بالا چند نکته قابل توجه است:

۱- بیش از ۹ سال می گذرد و فعالیت اصلی شرکت اصلا شروع نشده است! پس این شرکت دقیقا چه کاری انجام داد؟ پس فعالیت های کمیته پذیرش یا کمیته پذیرش در دوره های گذشته تاکنون چگونه بوده است؟ اگر شرکتی هیچ فعالیت و درآمدی ندارد پس چرا و چگونه در بازار فرابورس درج و معامله می شود؟

۲- هیئت مدیره ای که تخصصش در حوزه پزشکی و احتمالاً کشاورزی است چگونه به این نتیجه رسید که شخصیت شرکت باید به یک موسسه مالی تبدیل شود؟ یعنی اعضای هیئت مدیره بعد از ۹ سال بیکاری چه حسی نسبت به راه اندازی موسسه مالی داشتند؟ آیا این کار با مشورت سهامداران فعلی انجام شده است؟

آیا یک شرکت بورسی و ثبت شده در فرابورس می تواند با تشخیص هیئت مدیره شرکت، فعالیت های خود را از کشاورزی به خدمات مالی تبدیل کند؟ به عبارتی آیا در سال های آتی امکان تغییر در فعالیت بانک سامان در زمینه ارائه خدمات کشاورزی و دامپروری در بازار پایه فرابورس وجود دارد؟

۳- نکته جالب اینکه دغدغه فعلی هیئت مدیره ارتقای بازار شرکت از بازار پایه به فرابورس است. برای ما سوال است که در این ۹ سال بدون هیچ فعالیتی در بازار پایه زرد چگونه فعال بوده اید؟ سپس به بازار بالاتر فکر می کنید؟

اما چه کسی پشت صحنه است؟

شرکت توسکا در ۹ سال گذشته بدون هیچ گونه عملیات معناداری به روند خود ادامه داد تا اینکه ایده ای به ذهن هیئت مدیره این شرکت رسید. تبدیل شرکت توسعه کشاورزی به شرکتی در زمینه سرمایه گذاری و توسعه ابزارهای مالی.

اما چگونه و با چه پولی؟ با سرمایه ۲ میلیارد تومانی که ۹ سال است حتی یک میلیون تومان هم اضافه نشده است؟

همین امر دلیل رشد ۱۴۰۰ درصدی ارزش شرکت از ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ است.

احتمال می رود مذاکرات برای خرید سهام این شرکت توسط برخی از مشتریان و دوستان آغاز شود و این دوستان تمایل خود را برای ورود به شرکت از طریق افزایش سرمایه با حق تقدم اعلام کنند.

به عبارت دیگر: ابتدا یک شرکت کاغذی را وارد بازار پایه فرابورس می کنیم و بعد از ۹ سال تصمیم می گیریم چه فعالیت هایی در شرکت انجام شود.

بدیهی است که فکر تبدیل شرکت پوسته و کاغذ کشاورزی توسکا به یک موسسه مالی، فکر سهامدار عمده فعلی این شرکت است که از آن به عنوان گروه شرکت ها (صبا تجارت منطقه آزاد انزلی یا سهامداران عمده هریل، حفارین و هشتکوه).

آیا خودتان حدس می زنید که نقش ارزش آفرینان فدک به عنوان دوستان و همراهان همیشگی و مالکان اکثریت سهام ریل پرداز، ریل آفرین و … در این تصمیم گیری ها چقدر است؟

گسترش زمینه های فعالیت و تملک شرکت های مختلف در بازار سرمایه با مشارکت ارزش آفرینان فدک با مدیریت یا مشارکت مشخص می شود. محمدصادق خلفی هستند.

هریل، هاگردش، حفارین، هشکوه، گدنا کم بودند. و آتوس و و هنر همچنین اضافه کنید اگر دوستان شرکت ارزش آفرین فدک به پیشرفت و نفوذ خود در بازار سرمایه ادامه دهند، احتمالا در سال های آینده شاهد خرید نیمی از نمادهای بازار توسط این شرکت خواهیم بود.

بزاریم سر بخوره، به ما ربطی نداره.

نکته جالب و منحصربفرد در سبک مدیریت و مبنای تصمیم گیری این شرکت، تغییر پنج بار هیات مدیره در کمتر از ۱۵ ماه است که انقلابی در حوزه علوم مدیریت به شمار می رود:

یعنی هر شخص یا شرکتی که یک میلیون سهم آن شرکت را در فرابورس خریداری می کرد به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره معرفی می شد.

شرکت را در دست بگیرید “سرمایه گذاری کشاورزی آرین توسکا” در مورد افزایش سرمایه به دلیل حذف حق تقدم توسط فدک و دوستان:

در نهایت پس از بحث های فراوان و افزایش بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت سهام شرکت (به کدهای واقعی که در این مدت سهام را خریده و بعداً به قیمت بالاتر فروخته اند کاری نداریم. نوش جانشان) صبا انزلی، شرکت توسعه تجاری نوین گامان آتی محرم، تدبیر روشن تجارت انزلی، ارزش آفرینان فدک، ریل پرداز نو آفرین، ریل پرواز تندر (ارزش آفرینان فدک و دوستان را بخوانید)، با تزریق نقدی حدود ۱۶۰ میلیارد تومان از طریق افزایش سرمایه این شرکت مالک بلامنازع شرکت سرمایه گذاری توسعه کشاورزی توسکا شد

هر چه هست، نوبت «وهنر» است.

خدای ناکرده فکر نکنید که پول افزایش سرمایه توسکا صرف سرمایه گذاری در شرکت های مختلف، اوراق قرضه، استارت آپ ها و … شده است. تقریباً به همین مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان از محل افزایش سرمایه برای خرید ۲۹ درصد از سهام گروه توسعه هنر و تصاحب آنها استفاده شد.

فهرست سهامداران و هنرمندان تا پایان معاملات ۳۱ دی ۱۴۰۲

به عبارت دیگر:

۱۷۷.۰۰۰.۰۰۰ = ۶۰۰ * ۲۹۵.۰۰۰.۰۰۰

یعنی با ۱۸۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه شرکت توسکا نه تنها مالک این شرکت، بلکه سهامدار عمده گروه توسعه هنر نیز شدید.

شاید برای برخی از خوانندگان بدبین این سوال پیش بیاید که برنده ۳۰ میلیارد تومانی کدهای واقعی در نماد وهنر چه می شود؟

انشالله کدهای واقعی که از تراکنش های وانر بهره می برند هیچ ربطی به این دوستان ندارد. اما اگر غیرممکن باشد و ۳۰ میلیارد تومان سود حاصل از سرمایه گذاری را فرض کنیم، دوستان هنرمند توانستند دو شرکت پایه فرابورس را با کمتر از ۱۳۰ میلیارد تومان تصاحب کنند.

ما حرف آخر را نداریم، نظر آزاد

اخبار بورسرسانه تخصصی بازارسرمایه برای شفافیت بیشتر و شفاف سازی مسیر سرمایه گذاری سهامداران آماده است تا پاسخ های مردم و نهادهای ذکر شده در مقاله را درج کند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا