بانک و بیمه

هیچ‌گونه ناترازی از موسسه سابق نور به بانک ملی منتقل نمی‌شود

به گزارش ایران تحلیل، بانک مرکزی سیزدهم به این گزارش پاسخ داد آذر ماهنامه «شرق» در اطلاعیه ای با عنوان «جرح مجدد طلبکاران» اعلام کرد: این رسانه در گزارش خود ادعای کذب روزنامه های «اعتماد» و «سازندگی» را تکرار کرده است، البته بانک مرکزی و وزارت اقتصاد. و فاینانس نیز پاسخی مستدل داده و بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت، اما این روزنامه با تکرار این ابهامات، تلاش کرد تا نگرانی‌های مردمی را نسبت به اقدامات بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی مطرح کند.

همانطور که بانک مرکزی قبلا تاکید کرده بود، هیچ گونه اختلافی از موسسه اعتباری نور سابق به بانک ملی منتقل نمی شود. در حال حاضر ۳۳ میلیارد تومان از سپرده های مردمی موسسه اعتباری نور سابق به بانک ملی واریز شده است. همچنین تعداد ۲۴۸ شعبه موسسه اعتباری نور سابق و همچنین بخشی از دارایی های نقدی موسسه و همچنین مابه التفاوت برخی دارایی های نقدی آن مانند سپرده اجباری این موسسه نزد مرکز واگذار شد. به گفته بانک ملی، ارزش کل این دارایی ها ۲۶ میلیارد تومان است و مابه التفاوت ۳۳ میلیارد تومان نیز خط اعتباری اعطا شد. بنابراین نارضایتی به بانک ملی منتقل نشد.

بانک مرکزی نیز مطالبات خود را از طریق دارایی های این موسسه تسویه می کند. بر اساس تاکید رئیس بانک مرکزی که روز شنبه به خبرنگاران ابلاغ شد، اضافه برداشت موسسه اعتباری نور سابق حدود ۴۷ میلیارد تومان است که مطالبات بانک مرکزی از این موسسه محسوب می شود. و طبق دستور دادگاه از محل دارایی های موسسه نور تسویه خواهد شد.

شایان ذکر است که هیئت مدیره موسسه نور در سال های اخیر زیر نظر بانک مرکزی تشکیل شده و در حال حاضر فعال است. بنابراین در اولین گام از اجرای طرح انتقال سپرده ها، دارایی ها، تسهیلات، کارکنان و شعب موسسه اعتباری نور به بانک ملی ایران، شخصیت حقوقی موسسه نور به حیات خود ادامه می دهد و هیچ گونه ادغام یا انحلال صورت نخواهد گرفت. اما فقط به منظور تسویه ترازنامه این موسسه، بخشی از دارایی ها به سپرده ها منتقل می شود. در حال انتقال

طبق قوانین قانونی تا زمانی که مؤسسه نور به انتهای راه برسد، شخصیت حققی آن وجود دارد و قانونی در خصوص انحلال و تسویه مؤسسه بر اساس قانون است که بر اساس مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه ق وه به عهده بانک مرکزی گذاشته شده است. آن زمان انجام می شود که کار می کند.

بررسی ریشه های نترازی مؤسسه نور نشان می دهد که نترازی این مؤسسه به مبدأ تأسیس آن بازمی گردد. زیرا مؤسسه نور ناشی از انحلال مؤسسات غیرمجاز در بازار غیرمتشکل پولی بود و ناهماهنگی در بازار غیرمتشکل پولی در این گروه از ابتدای تأسیس وجود داشت. از این رو بانک مرکزی به منظور رفع این تعارض، انجام وظایف نظام بانکی و بازگرداندن ثبات و سلامت شبکه بانکی و بازار پول، طرح واگذاری موسسه نور را به یک موسسه بزرگ و تحت حمایت مالی طراحی و اجرا کرد. بانکی مانند بانک ملی

بر اساس دستورالعمل طراحی شده برای واگذاری موسسه اعتباری نور سابق به بانک ملی، بخشی از دارایی های این موسسه که در ۱۰ تا ۱۲ سال اخیر ایجاد شده نزد بانک مرکزی است تا طبق دستور دادگاه در این مرحله مطالبات سهامداران موسسه و مطالبات بانک مرکزی وصول می شود. و این دارایی ها به بانک ملی منتقل نشده است.

از سوی دیگر ادغام موسسه نور با بانک ملی یکی از معماهای سلامت بانک ها است و سلامت بانک ها در نهایت به نفع مردم و شبکه بانکی است. علاوه بر این، هر نوع اصلاح و تغییر ممکن است هزینه هایی را به همراه داشته باشد و سیاستگذاران و دولت سعی در انجام این تغییرات با کمترین هزینه و استرس دارند. بنابراین اشتباه گرفتن خط مشی این سیاستگذار با برندگان و بازندگان ادغام موسسه نور یک سوء تفاهم است.

لازم به ذکر است موسسه نور دارایی های زیادی دارد که باید شناسایی شوند. این موسسه دارای هیئت نظارت است که وظایف آن را انجام می دهد.

موضوع بورسیه شدن موسسه نور نیز به کمیته فنی اصلاح نظام بانکی ارجاع شده و رفع مشکل سهامداران در هیات نظارت در حال پیگیری است.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که بانک مرکزی بسته‌های اصلاحی را برای بانک‌های ورشکسته طراحی کرده است و رویکرد غالب در این بسته‌های اصلاحی احیا و بازسازی این بانک‌ها است، اما در این بین رسانه‌ها باید صبور باشند و به آینده و دور نگاه کنند. حدس و گمان بی اساس اطلاع رسانی صحیح و بستر اجرای موفقیت آمیز اصلاح شبکه بانکی و پرهیز از انتشار اخبار غیر موثق و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا