اخبار اقتصاد ایران

هیچ تسهیلاتی خارج از ضوابط در بانک مرکزی پرداخت نمی‌شود!

مدیرکل منابع انسانی بانک مرکزی گفت: هیچ گونه تسهیلات خارج از ضوابط در بانک مرکزی پرداخت نمی شود و نرخ تسهیلات برای کارکنان بانک مرکزی حداقل ۱۰ درصد است.

افق میهن، بر اساس اعلام بانک مرکزی، کامیار کاوه مدیرکل منابع انسانی بانک مرکزی درباره بحث های مطرح شده در فضای مجازی در خصوص تسهیلات کارکنان بانک مرکزی گفت: صرف نظر از اینکه پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک مرکزی از ابتدای تاسیس این موسسه وجود داشته است. اما از ابتدای دهه ۹۰ تاکنون در راستای اجرای بند ۵ ماده ۳۴ قانون پولی و بانکی و بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، تماماً از محل منابع اختصاصی این بانک انجام می شود. و بدون استفاده از منابع سپرده. دستورالعمل پرداخت این تسهیلات در سال ۱۳۸۹ تدوین شده و از آن زمان مبنای پرداخت بوده است.

وی گفت: همچنین بر اساس بند ۵ ماده ۳۴ قانون پولی و بانکی، به منظور حفظ جایگاه حاکمیتی و نظارتی بانک مرکزی، مدیران بانک مرکزی از اخذ تسهیلات از شبکه بانکی منع شده اند. بر این اساس به غیر از آیین نامه مصوب به هیچ یک از کارکنان و مدیران بانک مرکزی در تمامی سطوح سازمانی تسهیلاتی پرداخت نشده است.

مدیرکل منابع انسانی بانک مرکزی افزود: بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۴ شورای پول و اعتبار، نرخ سود این تسهیلات حداقل ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است و تسهیلات قرض الحسنه جایگاهی در بانک مرکزی ندارد. دستورالعمل این بانک و از سال ۱۳۹۴ پرداخت در قالب تسهیلات قرض الحسنه یکی از سرفصل های تسهیلات می باشد. برای هیچ یک از کارکنان بانک اعم از اعضای هیئت عامل و سایر سطوح انجام نشده است. ضمناً روند و نوع پرداخت تسهیلات به اعضای هیأت عامل و سایر سطوح سازمانی در قبال دریافت مدارک و ضمانت های مندرج در دستورالعمل کاملاً مطابق با آیین نامه مصوب می باشد.

کاوه بیان کرد: در راستای اجرای ماده ۶۰ قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که از تاریخ ۰۳/۰۷/۱۳۰۳ لازم الاجرا شد؛ برقراری ارتباط مالی (مانند دریافت تسهیلات و سپرده) بین مشمولین این ماده با همسر و فرزندان آنها با شبکه بانکی محدود است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه هیچ گونه تسهیلاتی خارج از مصوبات در بانک مرکزی تعریف و پرداخت نشده است، افزود: با توجه به شایعات کذب علیه رئیس کل بانک مرکزی و تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی، بانک مرکزی حق پیگیری قانونی و طرح دعوی را دارد. آن را برای خودش نگه می دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا