اخبار بورس

هیچ دولتی در دنیا تولیدکننده خوبی نیست/سهم بالای دولت از اقتصاد

در میان روزنامه نگاران مطرح شد.

رئیس ستاد سیاست گذاری هشتمین اجلاس ملی رضایتمندی مشتریان گفت: من عمیقاً متقاعد شده ام که هیچ دولتی در هیچ کجای دنیا تولیدکننده خوبی نیست که بیش از صد سال است که ثابت شده است.

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیللطف الله سیاهکلی، رئیس هشتمین اجلاس سراسری رضایتمندی مشتریان در زمینه مشارکت مردم در تولید، گفت: من عمیقاً متقاعد هستم که بیش از صد سال است که هیچ دولتی در دنیا تولیدکننده خوبی نیست. دولتی ایجاد شد که متمرکز و متولی رانت و فساد بود و تولید غیررقابتی بود.

نقش دولت سیاست گذاری، نظارت و حمایت است

وی افزود: تولید باید توسط مردم انجام شود. نقش دولت سیاست گذاری، نظارت و حمایت است. اما در کشور ما ۹۰ درصد صنایع فولاد، خودرو، نفت و … در دست دولت است. این باعث ایجاد رانت می شود و چون بازار انحصاری در اختیار دولت است و رقابتی وجود ندارد، هزینه ها افزایش می یابد و کیفیت تولید کاهش می یابد. بنابراین تنها راهی که می خواهیم در اقتصاد، زندگی و معیشت مردم موفق باشیم این است که دولت از تولید خارج شود و از تولید حمایت کند. تجربیات دنیا هم این را نشان می دهد.

سیاهکلی ادامه داد: متاسفانه اصل ۴۴ قانون اساسی در کشور اجرایی نشده است. اصل ۴۴ باید اجرا شود. از رئیس جمهور آینده می خواهیم که تلاش کند و این اصل را اجرا کند.

اقتصاد باید مردمی باشد

وی افزود: بیایید یاد بگیریم که اجازه ندهیم دولت ها کنفرانس ها را اداره کنند. چرا این همایش ها باید توسط دولت برگزار شود و پول بیت المال خرج شود. این کنگره توسط بخش خصوصی برگزار شد. اقتصاد باید مردمی باشد و بیش از صد سال است که اقتصاد دولتی در جهان رها شده است. مشارکت مردم مترادف با موضوع سال است. صرف مشارکت دادن مردم کافی نیست. اگر مردم بپیوندند و مشتری راضی نباشد، مشکل حل نخواهد شد. ما باید در بازارهای بین المللی نقش داشته باشیم. اگر صنعتی فقط روی بازار داخلی تمرکز کند، قطعا شکست خواهد خورد.

رئیس ستاد سیاستگذاری هشتمین اجلاس سراسری رضایتمندی مشتریان تصریح کرد: بازار پر نوسان است و به سلیقه و زیبایی بستگی دارد. بازار باید با رقبا کنار بیاید و خود را در بازارهای بین المللی مطرح کند. در این صورت به جلو حرکت خواهد کرد. رضایت و مشتری مداری در کشور ما آنقدر مهم است که این کلمه کلیدی به کلی فراموش شده است. ما می گوییم باید پژو بخری و سوارش کنی. می گویند این برند ملی است و باید سوار آن شوید. شادی موضوع مهمی است که در کشور ما فراموش شده است. از صاحبان واژه ها، صنایع، تصمیم گیران، تصمیم گیران و… می خواهیم برای رفع انحصار در این همایش شرکت کنند. بازار انحصاری سم است.

سیاهکلی گفت: مجلس یازدهم در برخی موارد عملکرد خوبی داشته اما در حوزه معیشتی و مشکلات روزمره مردم موفق نبوده است. هم دولت و هم مجلس در این زمینه تنبلی کرده اند. مجلس یازدهم نیز قوانین خوبی در حوزه قانونگذاری تصویب کرد اما مشکلات روزمره مردم را فراموش کرد. مردم در حال حاضر برای مسکن، کار و نان می جنگند. دولت ها باید حرفه ای انتخاب شوند. اکنون که انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است از مردم می خواهیم به تخصص رئیس جمهور توجه کنند. روسای جمهور قبلی افراد خوبی بودند اما فاقد تخصص بودند. در کشور ما همه روسای جمهور می دانستند چگونه مشکل را به خوبی بیان کنند. اما بیان مسئله با درک مسئله متفاوت است. ما باید مشکل را بشناسیم و قدرت حل آن را داشته باشیم. اینها مشکلات ماست. بحث های کلیشه ای مشکلات کسی را حل نمی کند. چرا ما به این موضوع توجه نمی کنیم؟ چرا کلاه می گذاریم؟ درک و حل مسئله مهمتر از طرح مسئله است. به نظر من سهم دولت از اقتصاد همچنان بالاترین است. در بخش فولاد ۹۰ درصد آن دولتی است. ما هنوز نمی دانیم ۱۰ درصد دیگر متعلق به کیست. با این حال، سهم دولت کمتر از ۵۰٪ نیست.

وی ادامه داد: مشارکت مردم در انتخابات افزایش می یابد اما درصد مردم قابل قبول نیست. به همین دلیل است که ما از مردم می خواهیم که اگر رئیس جمهور قوی می خواهند در انتخابات شرکت کنند. اگر آنها عصبانی شوند و برای رای دادن حاضر نشوند، رئیس جمهور ضعیف تری انتخاب می شود. برای اینکه کشور ما به دست رئیس جمهور ضعیف نیفتد، مردم باید در انتخابات شرکت کنند.

رئیس ستاد سیاستگذاری هشتمین اجلاس سراسری رضایتمندی مشتریان گفت: سیاست خارجی، سیاست درهای باز، ارتباط با دنیا، مسائل ارزی و سود بانکی از اهمیت اساسی برخوردار است. آیا رئیس جمهور باید نرخ سود بانکی موجود را بپذیرد یا خیر؟ اگر می خواهد نرخ سود بانکی را کم یا زیاد کند دلیلش را بگوید. رئیس جمهور می آید تا نرخ سود بانکی را منطقی کند. منطقاً به نظر من این یعنی سود بانک تک رقمی می شود. این مهم است. زیرا از تورم جلوگیری می کند و تولید را تحریک می کند.

سیاهکلی با اشاره به عدم تعادل بانکی گفت: ما سیستم عدم تعادل بانکی داریم، اما آیا مسکن ۱۵ تا ۲۰ میلیون مترمربع مسکن برای اقشار مستضعف ایجاد می کند؟ سهم خود را در دو قسط پرداخت می کند. او خانه اش را به یک مشاور املاک می فروشد. دلال دوباره بازار املاک می شود. بانک باید بیش از ۸۰ درصد قیمت ملک را بپذیرد.

بانک ها؛ یکی از دلایل شکست طرح مسکن کشور

موسساتی مانند بانک ها بیش از ۸۰ درصد از سهام املاک و مستغلات را در سراسر جهان پذیرفتند. ما برنامه های دولت های گذشته را شکست خورده می بینیم. بانک ها یکی از عوامل شکست طرح مسکن بودند. ما در حال پیشرفت در این منطقه لاک پشت ها هستیم. ما نتوانستیم سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازیم. این اتفاق نیفتاد. اگر این اتفاق بیفتد، مردم قادر به پرداخت نخواهند بود.

اگر مشکل مسکن مردمی را کاهش ندهیم، مسکن مشکل مسکن مردمی را حل نمی کند. تعداد واحدهای مسکونی در کشور در حال افزایش است اما مشکلات مردم حل نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا