اخبار اقتصاد ایران

هیچ نظارتی بر بازار برنج وجود ندارد | قیمت دستوری در حوزه برنج به هیچ وجه، موثر نیست

امام جمعه لاهیجان با بیان اینکه بازار برنج مانند کلاف سردرگم است و نظارتی بر آن نیست، گفت: عدم خرید برنج با قیمت مناسب باعث شده است که تعدادی از زمین های کشاورزی هر ساله به حال خود رها شوند و یا تغییر کاربری دهند.

افق میهن، حجت الاسلام سید جواد سلیمانی امام جمعه لاهیجان در گفت و گو با فارس با بیان اینکه مشکلات کشاورزان گیلان و لاهیجان مانند یک توده در گلوی ماست، اظهار داشت: سال هاست مشکلات کشاورزان گیلان و لاهیجان است. کشاورزان به ویژه برنج کاران با مشکلات عدیده ای مواجه بوده اند و به دلیل دخل و خرج برنج کاران با هم درس نمی خوانند، تمام خستگی کاشت و مراقبت و برداشت برنج بر دوش کشاورز زحمتکش می ماند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به تخصیص یارانه محصول برنج از سوی دولت، گفت: کشاورزان برای مصرف کنندگان احترام زیادی قائل هستند، لذا از مسئولان تقاضا دارم یارانه این محصول را اختصاص دهند تا مردم برای خرید برنج دچار مشکل نشوند. زیرا با وجود اینکه مراحل کاشت و نگهداری و برداشت برنج بسیار طولانی تر و دشوارتر از سایر محصولات کشاورزی است، متاسفانه قیمت برنج بسیار پایین است و کشاورز متضرر می شود.

امام جمعه لاهیجان با بیان اینکه عدم خرید برنج با قیمت مناسب باعث شد تعدادی از اراضی کشاورزی هر ساله به حال خود رها شوند و یا تغییر کاربری دهند، تصریح کرد: این وضعیت برای برنج که یک امر استراتژیک و ضروری است اصلا مناسب نیست. زیرا هر ساله ارز ترجیحی به دلالان داده می شود تا با کسب درآمد بالا برنج وارد کنند.

به گفته سلیمانی مصرف سالانه برنج در کشور ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن در کشور تولید می شود و تنها به ۸۰۰ تا ۱ میلیون تن واردات برنج نیاز داریم اما متاسفانه برنج وارد کشور می شود. هر سال چندین برابر نیاز واقعی. و این موضوع باعث زیان دائمی کشاورزان شده است.

وی با انتقاد از عدم نظارت بر واردات برنج در کشور و به ویژه استان های شمالی گفت: دلالان برنج را با ارز ترجیحی و درست در زمان فروش برنج داخلی وارد می کنند و مشکل اصلی این است که در این زمینه نظارت دقیقی وجود دارد. و هیچ صحتی وجود ندارد.

امام جمعه لاهیجان با بیان اینکه موضوع قیمت تکلیفی در حوزه برنج به هیچ وجه کارساز نیست، گفت: همه این موارد باعث شده هر ساله شالیکار مجبور شود برنج را به قیمتی کمتر از ارزش واقعی آن بفروشد. و کسی به آن گوش نمی دهد بنابراین باید اجازه دهیم کشاورزان شخصا وارد عرصه برنج کاری شوند تا دست دلالان حریص قطع شود.

سلیمانی با بیان اینکه دولت باید هر ساله برنج را با قیمت مناسب از شالیکاران خریداری و به دست کارکنانشان برساند، تصریح کرد: چند میلیون نیروی نظامی و کارمند در کشور مشغول به کار هستند و دولت می تواند اطمینان حاصل کند که کشاورز این کار را انجام ندهد. با حذف واسطه ها رنج می برند. مردم باید برنج را با قیمت بهتر بخرند.

وی با بیان اینکه بازار برنج مثل کلاف سردرگم است و هیچ نظارتی وجود ندارد، گفت: مسئولان باید به درد شالیکاران گوش بدهند و برای حل این مشکل به صورت کارشناسی، علمی و عملی برنامه ریزی کنند.

* گیلان بزرگترین تولیدکننده انواع برنج بومی و با کیفیت در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار رتبه اول سطح زیر کشت و رتبه دوم تولید برنج را در کشور دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا