اخبار اقتصاد ایران

هیچ نیازی به واردات برنج نداریم و نیاز کشور تامین است

مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی ضمن اشاره به میزان تولید برنج در کشور و مقایسه این میزان با سال ۱۴۰۰، تصریح کرد: در حال حاضر میزان برنج مورد نیاز کشور و در آنجا را داریم. نیازی به واردات آن نیست

افق میهن به نقل از ایسنا، طی روز گذشته بر اساس مفاد پنجمین قانون مصوب اصلاحیه خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی آبان ۱۳۹۹ شماره ۱۸۰/۶۷۸۲۶ مورخ ۱۲ آذر ۱۳۹۹ شورای اسلامی، شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی با تاکید بر اعمال رویکرد جایگزینی سیاست های تضمینی به جای خرید تضمینی در جلسه دوم آبان ۱۴۰۳ تصویب شد.

با توجه به مصوبه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی از محصولات اساسی کشاورزی در خصوص قیمت تضمینی انواع برنج برای سال زراعی ۱۴۰۴-۱۴۰۳، قیمت برنج گروه یک (ارقام خزر، فجر و مشابه) تعیین شد. کیلویی ۷۵۰۰۰ تومان با در نظر گرفتن شکستگی ۱۰ درصد. همچنین قیمت برنج گروه دو (شیرودی، سازندگی و ارقام مشابه) برای هر کیلوگرم ۷۳ هزار تومان با در نظر گرفتن شکستگی ۱۰ درصد تعیین شده است. همچنین قیمت برنج گروه ۳ (ندا، نعمت و ارقام مشابه) کیلویی ۷۰ هزار تومان با ۱۰ درصد شکستگی است. قیمت انواع مشابه برنج در چارچوب این مصوبه توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین و اعلام می شود.

این جلسه شورای قیمت گذاری در حالی برگزار شد که میزان قابل توجهی از برنج قبل از آغاز ممنوعیت واردات برنج در گمرک مانده بود که اجازه ورود به بازار را نداشت و به گفته کارشناسان نیاز به ترخیص این برنج وجود دارد. و به بازار وارد کنید. برای جبران کمبود این محصول و کنترل بازار است. در حالی که مصرف کنندگان از گرانی برنج در شرایط فعلی ناراضی هستند، کشاورزان نیز از وضعیت فعلی ناراضی هستند و می گویند قیمت برنج با هزینه های کاشت و برداشت همخوانی ندارد و اصلا به صرفه نیست.

در این میان در حالی که واردکنندگان می گویند با کمبود برنج در بازار مواجه هستیم و این کمبود منجر به افزایش قیمت می شود، مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی می گوید نیازی به این نداریم. واردات برنج و کشور نیاز به تامین آن دارد.

سهراب سهرابی مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان تولید و نیاز به برنج در کشور گفت: نیاز سالانه ما به برنج ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است و امسال تولید کردیم. ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن و ۵۰۰ هزار تن نیز وارد شد که در مجموع به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید و با این میزان تولید و واردات داخلی، تمام نیاز کشور به برنج تامین شده است.

بر اساس بررسی های انجام شده طی ۱۰ سال گذشته سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده است، این در حالی است که جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج سازان کشور می گوید: در سال ۱۴۰۳ حدود ۴۵۰ هزار تن برنج وارد کشور شده است. بدون نیاز وارد شده هیچ کس مسئول نیست.

علیقلی ایمانی، عضو شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی نیز در این باره اظهار داشته است: اگر بتوانیم ارزی را که به واردات اختصاص می دهیم برای تقویت زیرساخت های تولید در کشور اختصاص دهیم، می توانیم در تامین برنج به خودکفایی برسیم. و نیازی به واردات نیست.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان برای واردات برنج اختصاص می یابد که با اختصاص نیمی از این میزان به برنج می توان به خودکفایی رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا