بانک و بیمه

هیچ کمبودی در درهم نداریم| صندوق تثبیت ارزی تاسیس می شود

به گزارش ایران تحلیل، محمدرضا فرزین در مراسم افتتاحیه نخستین اوراق ارزی کشور در مرکز بورس ایران گفت: این اولین اوراق جدید ارزی است که در ایران معامله می شود. قبلاً یکی دو بار اوراق قرضه را به خارج فروخته بودیم.

وی با بیان اینکه باید منابع لازم برای رشد تولید را تامین کنیم، گفت: این اوراق یکی از مهمترین منابع تامین مالی برای رشد تولید است.

فرزین با اشاره به اینکه بارها گفته ایم که سیاست اصلی ما در بانک مرکزی سیاست تثبیت است که بخش های مختلفی را در بر می گیرد، تصریح کرد: در حوزه سیاست ارزی منظور از تثبیت کاهش نوسانات ارزی بود. اگر به زیر ۵ درصد برسد، ارز را به یک سطح پایدار می‌رسانیم. اکنون توانسته ایم نوسانات ارز را کاهش دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مرکز نرخ ارز مرجع سیاست های پولی ما است، افزود: به زودی شاهد تاثیر فعالیت های این مرکز خواهیم بود. اکنون کمبود درهم نداریم. آنقدر درهم در وسط تحویل می دهیم که هیچکس خرید نمی کند و در پایان روز درهم های اضافی اضافه می شود.

فرزین گفت: ما در تلاش هستیم سیگنال رو به جلو بدهیم. ما نمی خواهیم یک گام به عقب بگذاریم. ما می خواهیم معامله گران توانایی پیش بینی بازار را داشته باشند.

صندوق تثبیت ارز تشکیل می شود
وی با اشاره به تصویب صندوق تثبیت ارز در بانک مرکزی گفت: صندوق توسعه ملی قبلاً صندوق ذخیره ارزی بود، اما برای اینکه مابه التفاوت درآمد دولت از نفت را به بخش خصوصی منتقل کنیم، صندوق توسعه ملی را تأسیس کردیم. صندوق توسعه صندوق تثبیت ارز همچنین برای محافظت از خطرات و خطرات ناشی از نوسانات آتی نرخ ارز عمل می کند.

وی گفت: تلاش ما این است که ارز مرکز مبادلات ارزی به نرخ مرجع تبدیل شود و علائم مرکز به بازار سیگنال دهد. بازار طلا بازار بسیار بزرگی است و نمی‌توان فقط روی ارز تمرکز کرد و طلا را فراموش کرد. به همین دلیل است که باید طلا را تنظیم کنیم و از ظرفیت آن در مرکز مبادلات استفاده کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: مرکز نرخ ارز باید بتواند ثبات و آرامش را در بازار ارز ایجاد کند و ارز را قابل پیش بینی کند; خزش نرخ ارز گاهی به درد ما می خورد و تلاش ما بر این است که با ایجاد نهادهایی، توسعه نرخ ارز در کشورمان را قابل پیش بینی کنیم. این را نمی توان با دستور انجام داد.

وی با اشاره به انتظارات منفی که افراد خاصی در جامعه دارند، گفت: بررسی های ما نشان می دهد که انتظارات تورمی همچنان بالاست اما کاهش یافته است.

نرخ رشد نقدینگی به ۲۶.۴ درصد کاهش یافت
فرزین نرخ رشد نقدینگی را ۲۶.۴ درصد اعلام کرد و گفت: تلاش داریم تا پایان سال این نرخ را به ۲۵ درصد کاهش دهیم.

وی ادامه داد: تجار باید با مرکز در ارتباط باشند. کفت: تمام عملیات ارزی به مرکز مبادلات ارزی خواهد رسید و فقط در بانک مرکزی سیاست ارزی خواهیم داشت. در مورد طلا باید اقدامات ویژه ای انجام دهیم.

وی گفت: باید بتوانیم از منابع ارزی استفاده کنیم. نرخ سود ۶ درصدی برای ارزهای خارجی بسیار جذاب است و سرمایه گذاران داخلی و خارجی می توانند از این اوراق (مرابحه) استفاده کنند.

وی گفت: با سیاست های پولی نباید به رشد لطمه ای وارد کرد و انشالله این اقدام شروعی برای کمک خواهد بود.همچنین محصولات جدیدی داریم و انتظار داریم هر ماه محصولات جدیدی برای ارز و طلا در مرکز مبادلات ارزی داشته باشیم. قیمت دارایی هایی مانند ارز، طلا و املاک و مستغلات به شدت کنترل می شود. نوسانات در کل بازار نیز کاهش یافته است. تورم تولید زیر ۱ درصد و صنعت ۰ درصد است که ما را به آینده و تداوم سیاست های تثبیت امیدوار می کند.

وی تاکید کرد: انشالله با سیاست جدید بانک مرکزی تورم سالانه کاهش می یابد و امیدوارم به متغیرهای بلندمدت اقتصاد کشور برگردیم زیرا در سال های اخیر با نوسانات محدود شده ایم. در ثروت، اما اکنون فرصت مناسبی برای توسعه سیاست‌های متغیرهای اقتصادی بالا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا