فناوری

واتس‌اپ چگونه پول در می‌آورد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

بی بی سی: در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۰۰ پیام در واتس اپ نوشته ام.

هیچکدام خیلی هیجان انگیز نبودند. با خانواده ام برنامه ریزی کردم، پروژه های کاری را با همکارانم در میان گذاشتم و با چند نفر از دوستانم اخبار و شایعات رد و بدل کردم.

شاید بهتر باشد از آن استفاده کنم، اما حتی خسته‌کننده‌ترین پیام‌های من به‌طور پیش‌فرض رمزگذاری شده‌اند و از سرورهای قدرتمند واتس‌اپ استفاده می‌کنند که در مراکز داده مختلف در سراسر جهان قرار دارند.

این عملیات ارزان نیست، اما نه من و نه کسی که با او چت کردم، برای استفاده از آن هزینه ای پرداخت نکردیم. این پلتفرم تقریباً سه میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد.

پس چگونه واتس اپ پول در می آورد؟

بدون شک این واقعیت که واتس اپ یک شرکت بزرگ – متا – که مالک فیس بوک و اینستاگرام است در پشت خود دارد، کمک زیادی به آن می کند.

حساب های شخصی واتس اپ مانند من رایگان هستند و واتس اپ از مشتریان شرکتی که می خواهند با کاربرانی مانند من ارتباط برقرار کنند، درآمد کسب می کند.

از سال گذشته، شرکت‌ها توانسته‌اند کانال‌هایی را به صورت رایگان در واتس‌اپ راه‌اندازی کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند برای هر کسی که مایل به عضویت هستند پیام ارسال کنند.

اما چیزی که آنها برای آن حق بیمه می پردازند، دسترسی به تعاملات یک به یک با مشتریان از طریق برنامه است، اعم از اتفاقی و تراکنشی.

بریتانیا هنوز در مراحل اولیه این کار است، اما در شهر بنگلور هند، اکنون می‌توانید بلیط اتوبوس بخرید و صندلی خود را از طریق واتس‌اپ افق میهن کنید.

نیکیلا سرینیواسان، معاون پیام‌رسانی تجاری در متا می‌گوید: «چشم‌انداز ما، اگر همه چیز را درست انجام دهیم، این است که یک کسب‌وکار و یک مشتری باید بتوانند همه چیز را در یک رشته چت به درستی انجام دهند.

این بدان معناست که اگر می‌خواهید بلیط رزرو کنید، اگر می‌خواهید یک بلیط رفت و برگشت دریافت کنید، اگر می‌خواهید پرداختی انجام دهید، باید بتوانید این کار را بدون ترک تاپیک چت و سپس تمام مکالمات دیگر در زندگی‌تان انجام دهید. ” او می افزاید. برگرد.”

کسب‌وکارها هم‌اکنون می‌توانند برای پیوندی که چت جدید WhatsApp را مستقیماً از یک تبلیغ آنلاین در فیس‌بوک یا اینستاگرام به یک حساب شخصی راه‌اندازی می‌کند، پرداخت کنند.

خانم سرینیواسان به من می گوید که آن یک کالا اکنون برای غول فناوری «چند میلیارد دلار» ارزش دارد.

سایر اپلیکیشن های پیام رسان مسیرهای متفاوتی را در پیش گرفته اند.

سیگنال، پلتفرمی که به دلیل پروتکل‌های امنیتی پیام‌رسانی که اکنون استاندارد صنعتی در نظر گرفته می‌شود، شناخته شده است، یک سازمان غیرانتفاعی است. این شرکت می گوید هرگز از سرمایه گذاران پول نگرفته است. برخلاف اپلیکیشن تلگرام که به سرمایه گذاران وابسته است.

درعوض، Signal از طریق کمک های مالی تامین می شود – از جمله کمک ۵۰ میلیون دلاری برایان اکتون، یکی از بنیانگذاران WhatsApp در سال ۲۰۱۸.

مردیث ویتاکر، رئیس سیگنال، در وبلاگی نوشت: «هدف ما این است که تا آنجا که ممکن است به نقطه‌ای برسیم که به طور کامل توسط نیکوکارانی که مبالغ کم اهدا می‌کنند، و تعداد زیادی کمک‌های کوچک از سوی افرادی که به سیگنال اهمیت می‌دهند، حمایت شویم. پست سال گذشته به ما می‌دهند که وابسته باشیم.»

دیسکورد، برنامه ای که بیشتر توسط جوانان علاقه مند به بازی های رایانه ای استفاده می شود، دارای مدل فریمیوم است. یعنی ثبت نام رایگان است، اما امکانات اضافی، از جمله دسترسی به بازی ها، هزینه دارد. این برنامه همچنین یک اشتراک پولی به نام Nitro را ارائه می دهد که شامل مزایایی مانند پخش ویدیو با کیفیت بالا و ایموجی های سفارشی است. اشتراک آن ۹.۹۹ دلار در ماه است.

اسنپ، شرکت سازنده اسنپ چت، چندین مدل مختلف را ترکیب کرده است. این شرکت تبلیغات می کند، ۱۱ میلیون مشترک پرداخت می کند (از آگوست ۲۰۲۴)، و همچنین عینک های واقعیت افزوده (یا AR) به نام Spectacles را می فروشد.

اسنیپ ترفند دیگری در آستین خود دارد. طبق گزارش وب سایت فوربس، بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳، این شرکت تنها از طریق سود سرمایه گذاری نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار درآمد داشته است.

اما منبع اصلی درآمد اسنپ تبلیغات است که سالانه بیش از ۴ میلیارد دلار درآمد دارد.

شرکت انگلیسی Element دولت ها و سازمان های بزرگ را برای استفاده از سیستم پیام رسانی امن خود متهم می کند. مشتریان آن از فناوری شرکت استفاده می کنند اما خود سیستم را روی سرورهای خصوصی خود اجرا می کنند.

به گفته متیو هاجسون، یکی از بنیانگذاران Element، این شرکت که ۱۰ سال پیش راه اندازی شد، اکنون “میلیون دلار درآمد” دارد و “به سوددهی نزدیک است”.

او می گوید: «در اصل [بسیاری از پلتفرم‌های پیام‌رسان] “با مشاهده کارهایی که مردم انجام می دهند، با چه کسانی صحبت می کنند و سپس آنها را با بهترین تبلیغات هدف قرار می دهند.”

ایده این است که حتی اگر پیام رسان رمزگذاری شده باشد و کاربران بتوانند ناشناس بمانند، برنامه ها برای دریافت اطلاعات زیادی در مورد کاربران خود نیازی به دیدن محتوای واقعی پیام های ارسال شده ندارند و می توانند از این داده ها برای فروش تبلیغات استفاده کنند.

متیو هاجسون، یکی از بنیانگذاران المنت، می گوید: «این همان داستان قدیمی است. “اگر شما، به عنوان کاربر، پرداخت نمی کنید، به احتمال زیاد شما محصول هستید.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا