اخبار اقتصاد ایران

واحد‌های تولیدی استان گیلان با کمبود نیروی کار مواجه هستند

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به کمبود نیروی کار در واحدهای تولیدی گیلان گفت: واحدهای تولیدی گیلان در جذب نیرو با چالش مواجه هستند و برخی از آنها به دلیل کمبود نیروی کار داخلی درخواست جذب نیروی کار خارجی دارند. اما در گیلان به ویژه با ممنوعیت هایی مواجه هستیم.

به گزارش دیارمیرزا سیاوش آقاجانی مدیرکل تعاون و رفاه اجتماعی گیلان امروز در گفت وگو با فارس با اشاره به کمبود نیروی کار در واحدهای تولیدی گیلان اظهار داشت: واحدهای تولیدی گیلان در جذب نیرو با چالش مواجه هستند و برخی دلیل کمبود نیروی کار خانگی این است که درخواست جذب نیروی کار از اتباع خارجی دارند، اما در گیلان به ویژه در ابن خاصاب با ممنوعیت هایی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه فرصت شغلی کافی برای برخی از رشته های تحصیلی وجود ندارد، افزود: در گذشته در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در زمینه نیازهای اشتغال استان و در رشته هایی که بیشترین نیاز به جوانان را دارند سیاست گذاری های خوبی انجام نشده است. , دانش یادگیری وجود ندارد و فارغ التحصیلان بسیاری در برخی رشته ها با کمترین تقاضا در کار آزاد هستند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گیلان بر وجود فرصت های شغلی مناسب در گیلان در زمینه های مختلف تاکید کرد و تصریح کرد: فرصت های شغلی خوبی در گیلان وجود دارد و اگر فردی خود را به انجام کارهای مرتبط با رشته تحصیلی خود اکتفا نکند، می توان گفت: ظرف مدت یک تا ۲ روز می توان شغلی با حقوق، بیمه و مزایای قانونی برای وی فراهم کرد.

آقاجانی با اشاره به وضعیت خوب گیلان در ایجاد اشتغال در سطح کشور گفت: بر اساس آمار ثبت شده در سامانه نظارت بر اشتغال وزارت کار توسط دستگاه های اجرایی، تاکنون نزدیک به ۱۰۷ درصد از تعهد اشتغال گیلان بوده است. محقق شد که به دلیل فرصت باقی مانده است. تا پایان فروردین این تعداد افزایش می یابد.

وی با تاکید بر ثبت کلیه مشخصات استخدامی ایجاد شده در سامانه نظارت بر اشتغال، تصریح کرد: تمامی آمارهای ثبت شده در سامانه رصد منحصر به فرد بوده و شامل کد ملی، مشخصات فرد، شغل ایجاد شده، خدمات انجام شده برای ایجاد آن شغل، مانند صدور مجوز. یا اعطای تسهیلات در قالب اکوسیستم ملی اشتغال در سامانه پایش ثبت و مشخص شود.

مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه مشاغل ثبت شده در سامانه رصد در سه مرحله و به سه صورت احراز هویت می شوند، تصریح کرد: ابتدا در مرحله ثبت نام مشاغل توسط پیامک ارزیابی و سپس پس از تایید پیامکی مشاغل مورد بررسی قرار می گیرد. مرحله ای، تلفنی توسط یک شرکت خصوصی طرف قرارداد با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی آن شغل به گونه ای تایید می شود که با تمامی افرادی که به عنوان کارمند در سامانه رصد اطلاعات ثبت نام کرده اند تماس گرفته شود. .

آقاجانی با اشاره به تایید یا رد برخی مشاغل یا افراد در مرحله تایید تلفنی، افزود: برخی افراد در همان تماس تلفنی تایید می شوند و برخی دیگر برای ویرایش یا حذف اطلاعات به دستگاه های مربوطه معرفی می شوند تا بررسی ها انجام شود و سپس ناظر نهایی ویرایش را تأیید یا رد می کند.

وی رصد میدانی مشاغل ایجاد شده در سامانه رصد اشتغال را مهم ترین قسمت راستی آزمایی دانست و گفت: پس از پایش تلفنی وارد مرحله بعدی می شویم که پایش میدانی است که ناظرانی که از بخش خصوصی و از طرف قراردادی وزارت کار بازرسی میدانی انجام می دهد و با اقداماتی از قبیل درج مختصات فضایی طرح و ثبت مشخصات و تصاویر طرح مربوطه، هر آنچه در سامانه نظارت ثبت می شود. بررسی و در سیستم مانیتورینگ ثبت می شود.

مدیرکل تعاون و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه نگاه دولت به ایجاد اشتغال پایدار در کشور است، افزود: این نظارت ادامه دارد زیرا نگاه دولت بر این است که مشاغل ثبت شده در سامانه نظارت بر اشتغال واقعی بوده و دستگاه های اجرایی هم هستند. تاکید مداوم بر ثبت اطلاعات قرار می گیرد زیرا در صورت مغایرت از دستگاه اجرایی ذیربط و استان مورد سوال قرار می گیرد.

آقاجانی با اشاره به کاهش سه درصدی نرخ بیکاری و چهار درصد افزایش نرخ مشارکت اقتصادی گیلان نسبت به میانگین کشوری، گفت: اگر اکنون طبق آمار مرکز آمار ایران طی سه سال گذشته، گیلان با کاهش سه درصدی نرخ بیکاری و بالاتر از آن ۴ درصد بودن در حوزه مشارکت اقتصادی نسبت به میانگین کشوری نشان از وضعیت خوب بازار کار گیلان دارد و در واقع مؤید عملکرد مناسب و واقعی استان است. در زمینه ایجاد اشتغال

وی با بیان اینکه کاهش نرخ بیکاری و افزایش بیمه شدگان اجباری موید ایجاد شغل در گیلان است، تصریح کرد: تمامی مشاغل ایجاد شده در سامانه نظارت بر اشتغال مانند مشاغلی که به دلیل صدور مجوز ایجاد می شود. مجوزها و مجوزهای تجاری، الزاماً تعهد بیمه ای ندارند. و فقط مشاغلی که کارگری هستند باید مشمول بیمه اجباری شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا