اخبار اقتصاد ایران

واردات اتوبوس چینی در سال جهش تولید! :: ایران تحلیل

ناوگان حمل و نقل عمومی تهران علاوه بر نوسازی نیاز به تزریق تعداد زیادی اتوبوس دارد که تولیدکنندگان داخلی در صورت سفارش قادر به تولید آن هستند.

به گزارش ایران تحلیل؛ چند سالی است که ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران به شدت فرسوده شده است. عدم توجه دولت های گذشته به توسعه ناوگان عمومی و کمبود اعتبار برای نوسازی ناوگان شرایطی را ایجاد کرده است که ناوگان حمل و نقل عمومی کشور علاوه بر نوسازی نیازمند تزریق تعداد زیادی اتوبوس باشد. همانطور که داریوش گل علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در پاییز سال گذشته اعلام کرد، این اتفاق قبلا افتاده است. بیش از ۸۵ درصد اتوبوس های درون شهری تهران فرسوده هستند که تاثیر زیادی بر آلودگی هوا دارد و اصلی ترین و موثرترین اقدام توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است که البته آمارها نیز حکایت از کمبود اتوبوس دارد. در تهران چون تهران حداقل ۹ هزار دارد. اتوبوس مورد نیاز است در حالی که سال گذشته مرکز پژوهش های مجلس تعداد اتوبوس های فعال در ناوگان عمومی شهر تهران را کمتر از ۳۰۰۰ دستگاه اعلام کرد.

در همین رابطه علیرضا زاکانی شهردار تهران بهمن ماه ۱۴۰۲ از انعقاد قراردادهای متعدد در زمینه حمل و نقل درون شهری و واردات اتوبوس برقی از چین خبر داده بود، شهردار تهران با ادعای کیفیت پایین و گرانی تولیدات داخلی، قصد دارد اتوبوس های شهری را وارد کند. مستقیماً از چین و به همین منظور در قرارداد زاکانی با چینی ها از تولید ۱۵۰۰ اتوبوس برقی در دستور کار قرار گرفته که قیمت هر کدام از آنها ۲۲۰ هزار یورو اعلام شده و ادعا می شود قیمت اتوبوس های برقی چینی است. ۵ میلیارد تومان ارزان تر از داخلی است اما شهرداری مدعی است با واردات مستقیم اتوبوس های مورد نیاز تهران از چین می تواند واردات ارزان قیمت انجام دهد اما نمی تواند بهانه خوبی برای این امر باشد زیرا دو نکته در این زمینه وجود دارد، اول. نکته مربوط به استاندارد اتوبوس ها و مینی بوس های چینی، کارایی و کیفیت آنها است و اینکه عمر سرویس تولیدات داخلی تقریبا دو برابر تولیدات چینی است و به جای استفاده از اتوبوس های چینی که عمری حدود ۵ سال دارند، اتوبوس هایی که حداقل ۱۰ سال ماندگاری قابل استفاده است ضمن اینکه وضعیت خدمات پس از فروش و تامین قطعات اتوبوس چینی نیز مشکوک است. نکته بعدی مربوط به حمایت از تولید داخل در سال کبیسه تولید است که متأسفانه به نظر می رسد علیرغم تاکید رهبری، مسئولان توجه چندانی به این امر ندارند و در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی با سفارش ظرفیت برای تامین نیاز ناوگان حمل و نقل کشور و مشکلی در ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات ندارند. چرا باید گزینه واردات اتوبوس در اولویت قرار گیرد؟ در ضمن شرکت ایران خودرو آذر ماه گذشته اعلام کرد که آماده تولید انبوه اتوبوس های برقی است و از خط تولید اتوبوس خود با نام e Atros با ظرفیت سالانه ۴۰۰۰ دستگاه رونمایی کرد و اعلام شد که این مدل از اتوبوس ها در حدود ۳ ساعت به طور کامل شارژ می شود. می تواند حدود ۲۵۰ کیلومتر را طی کند. آنچه مسلم است حمایت از تولید داخلی و تشویق مصرف کنندگان به خرید تولیدات داخلی موجب رشد اقتصاد و توسعه ملی در کنار افزایش اشتغال، افزایش قدرت پول ملی، تثبیت قیمت کالاها و افزایش کیفیت می شود. محصولات نیز به دنبال دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا