بانک و بیمه

واردات امسال ۳۳ میلیارد دلار آب خورد

به گزارش افق میهن، بانک مرکزی از ابتدای سال جاری اقدام به انتشار آمار تخصیص ارز کرد که بر اساس آن بانک مرکزی از ابتدا فروردین از این ماه تا امروز ۱۳ مهرماه ۳۳ میلیارد و ۱۰۲ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو، تجارت و بازرگانی، واردات در برابر صادرات و تقاضای خدمات اختصاص یافته است که نشان از تخصیص ۸۳۶ میلیون دلار ارز در هفته گذشته دارد.

در این مدت ۷ میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و دارو، ۱۷ میلیارد و ۶۸۹ میلیون دلار برای کالاهای تجاری، ۸۱۳ میلیون دلار برای خدمات و ۷ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار برای واردات در مقایسه با هفته گذشته ۲۱۴ میلیون دلار به کالاهای اساسی و دارو اختصاص یافته است. ۴۵۶ میلیون دلار برای تجارت و کالاهای تجاری، ۹ میلیون دلار ارز مورد نیاز خدمات و ۱۵۷ میلیون دلار برای تامین ارز برای واردات و صادرات.

بر اساس این آمار، بانک مرکزی ۵ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و کشاورزی از جمله گندم، دانه های روغنی و خوراک دام و یک میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار برای واردات دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی اختصاص داده است. گفتنی است، بانک مرکزی در مجموع ۷ میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و کشاورزی و دارو و تجهیزات پزشکی به ارزش ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی به کالاهای ضروری با قیمت ارزان تر اختصاص داده است.

این گزارش نشان می دهد در این مدت ۱۷ میلیارد و ۶۸۹ میلیون دلار برای کالاهای تجاری و بازرگانی و ۷ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار برای واردات و صادرات و در مجموع ۲۵ میلیارد و ۷۹ میلیون دلار برای صنعت اختصاص یافته است. است

تامین ارز “صنایع حمل و نقل و خودرو” معادل ۲ میلیارد و ۵۳۲ میلیون دلار، “صنایع معدنی” معادل یک میلیارد و ۸۸۳ میلیون دلار، “ماشین آلات و تجهیزات تولید” معادل یک میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار، “صنایع شیمیایی و “پلیمر”. یک میلیارد و ۷۹۲ میلیون دلار، «صنایع و تجهیزات برق و الکترونیک» دو میلیارد و ۱۳۸ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» ۸۸۴ میلیون دلار است. این گروه های صنعتی همچنین شامل یک میلیارد و ۷۶۷ میلیون دلار، یک میلیارد و ۴۶۸ میلیون دلار، یک میلیارد و ۳۴۷ میلیون دلار، ۶۱۶ میلیون دلار، ۲۵۷ میلیون دلار، ۵۰ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز چهارم است. مهر این ماه دریافت کرد. همچنین تا ۴ مهر ماهانه، سایر صنایع ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارز نیمه ارزی و یک میلیارد و ۸۸۵ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کردند.
باید گفت؛ روز چهارشنبه ۴ مهر در ماه ۱۴۰۳، دلار با نرخ ۴۹۰۰۰۵۳۴ تومان، یورو با نرخ ۵۵۰۰۰۲۳۳ تومان و درهم با نرخ ۱۳۰۰۰۴۸۸ تومان در تالار اسکناس مرکز ایران مبادله شد.

همچنین در تالار مبادلات ارزی، مبادله دلار با نرخ ۴۶ هزار و ۵۱۱ تومان، یورو با نرخ ۵۱ هزار و ۸۶۲ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۶۶۴ تومان مشاهده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا