اخبار اقتصاد ایران

واردات برنج را به کمتر از یک میلیون تن می رسانیم | به‌دنبال حذف ارز ترجیحی هستیم

نماینده لنگرود در مجلس گفت: قول می دهیم میزان واردات برنج را مدیریت کنیم و به کمتر از یک میلیون تن برسانیم.

مهرداد لاهوتی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت چای و برنج در سال ۱۴۰۳، با بیان اینکه خسارت وارد شده به چای داخلی به دلیل واردات بیش از نیاز به ویژه در سال ۱۴۰۱ بوده است، اظهار کرد: به همین دلیل به بحث چای پرداختیم. مصرف با وزیر جهاد کشاورزی.

وی با بیان اینکه در گذشته نیاز ۱۲۰ هزار تنی چای در کشور هر ساله افزایش و تکرار می شد، گفت: نیاز کشور حدود ۷۰ هزار تن است که ۳۰ هزار تن آن توسط چایکاران گیلان و مازندران تولید می شود. . بنابراین میزان واردات چای نباید بیش از ۴۰ هزار تن باشد تا تولید چای به صرفه باشد.

نماینده لنگرود در مجلس با اشاره به طرح پرداخت مطالبات چایکاران از سهم دولت، گفت: از ۲۴۰ میلیارد تومان سهم دولت تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان واریز شده و دستور تامین اعتبار داده شده است. ۲۱۷ میلیارد تومان مجددا صادر شده است که بیش از تقاضای چایکاران است. البته ۷۵ درصد مطالبات باید توسط کارخانه داران پرداخت شود که در دستور کار قرار دارد.

لاهوتی با تاکید بر حذف ارز ترجیحی برای واردات برنج گفت: به دنبال حذف ارز ترجیحی هستیم.

وی نیاز کشور به واردات برنج را حدود ۶۰۰ هزار تن دانست و گفت: واردات کمتر از یک میلیون تن مناسب است و عرضه و تقاضا را متعادل می کند و برنج داخلی را به قیمت واقعی خود نزدیک می کند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس با بیان اینکه برنج مرغوب ایرانی قابلیت صادرات را دارد ادامه داد: باید زمینه صادرات چای و برنج مرغوب ایرانی را فراهم کنیم تا تولید این دو محصول به صرفه شود. کشاورز.

وی از بهره برداری از فاز اول بندر چمخاله در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل فاز اول ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است تا در سال ۱۴۰۳ افتتاح شود. مرحله دوم بسیار مهم است و باید در اسرع وقت شروع شود.

لاهوتی همچنین از نصب بخشی از تجهیزات پروژه تله کابین لنگرود خبر داد و افزود: در حال مذاکره با سرمایه گذار پروژه هستیم تا در اسرع وقت کار به اتمام برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا