اخبار اقتصاد ایران

واردات تون ماهی قیمت کنسرو ماهی را تثبیت کرد :: افق میهن

رئیس سندیکای کنسروهای ایران با اشاره به تثبیت قیمت کنسرو ماهی گفت: دلیل عدم افزایش قیمت این محصول واردات تن ماهی و تنظیم بازار این محصول اساسی بوده است.

به گزارش افق میهن، امروز سه شنبه هفدهم است مهر در سال ۱۴۰۳ کنفرانس مطبوعاتی سندیکای کنسروسازی برگزار شد. مسعود بختیاری رئیس سندیکای انجمن کنسروهای کشور با اشاره به برگزاری همایش صنایع غذایی کنسرو آبان ماه گفت: مهمترین اولویت وزیر جهاد کشاورزی در طول برنامه ای که ارائه کردند تمرکز بر تامین امنیت غذایی بود. رایج‌ترین تعریف امنیت غذایی می‌گوید که امنیت غذایی عبارت است از تهیه غذای کافی و سالم برای همه افراد در هر زمان برای دستیابی به یک زندگی سالم و متعادل.

وی افزود: حداقل ۴ مولفه برای دستیابی به امنیت غذایی عبارتند از در دسترس بودن، دسترسی، سلامت و پایداری سه مولفه قبلی. در این راستا صنایع تبدیلی و کنسروسازی با این اجزا ارتباط تنگاتنگی دارند.

این مقام صنفی ادامه داد: صنعت کنسرو در جلوگیری از هدر رفت محصولات کشاورزی نقش بی بدیلی دارد. فاصله ایران بالاتر از میانگین جهانی است.

بختیاری با اشاره به چالش آماری در ایران تصریح کرد: یکی از مشکلات کشور این است که آمار و اطلاعات بسیار موثقی در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی در دسترس نیست.

وی با اشاره به ۳۰ درصد ضایعات محصولات کشاورزی در ایران گفت: می توانیم با حمایت و کمک به صنایع تبدیلی موضوع را پیگیری کنیم.

بختیاری ادامه داد: صنعت کنسرو نقش موثری در تبدیل محصولات فاسد شدنی به محصولات ماندگار دارد. مثلا ماهی. یکی از آسیب پذیرترین و فاسد شدنی ترین محصولات غذایی است و شرایط نگهداری آن باید تحت کنترل باشد. اگر در یخ پودر شده قرار گیرد، فقط یک هفته قابل نگهداری است. در صورت یخ زدگی و در شرایط منفی ۱۸ درجه سانتیگراد می توان محصول را حداکثر ۶ تا ۹ ماه و در دمای منفی ۳۰ درجه سانتیگراد ۹ ماه تا یک سال سالم نگه داشت.

وی افزود: اما این می تواند بدون توجه به زمان و مکان و نیاز به نگهداری ویژه حداقل به مدت ۲ سال در فرآیند کنسرو مصرف شود. البته با توجه به سخت گیری هایی که در کشور وجود دارد، این تاریخ روی قوطی محصول درج می شود، اما در کشورهای دیگر تاریخ وجود ندارد و بهترین تاریخ انقضا ۴ سال است.

وی در ادامه به سلامت کنسروها پرداخت و گفت: ۲ تکنیک مهم در این زمینه بسته بندی محصولات در ظروف غیر قابل نفوذ است. تکنیک دوم، اعمال حرارت در دمای ۱۲۰ درجه سانتیگراد و حداقل یک ساعت بسته به نوع محصول، باعث می شود محصولات غذایی ۲ سال بدون مواد نگهدارنده دوام بیاورند.

بختیاری در ادامه این نشست درباره تثبیت قیمت کنسرو ماهی در یک سال اخیر گفت: با وجود افزایش قیمت تمام شده تولید از قیمت قوطی و درب، دستمزد، حمل و نقل و حامل های انرژی که بر قیمت نهایی تاثیرگذار است. ، قیمت این محصول تغییری نکرده است. دلیل این امر همگرایی و هم افزایی بخش خصوصی و دولتی است و ثمره آن در رفت و آمد مردم است.

رئیس سندیکای کنسرو ایران با اشاره به واردات گفت: این امر باعث شد تا قیمت ماهی تن داخلی متعادل شود و عدم افزایش قیمت در این بخش موجب تثبیت قیمت کنسرو شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا