اخبار اقتصاد ایران

واردات کدام مدل آیفون ممنوع است؟/آیفون 13 دیگر ترخیص نمی‌شود :: ایران تحلیل

رئیس انجمن واردکنندگان گوشی موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت: طبق اعلام گمرک ایران، آیفون ۱۳ دیگر ترخیص نمی شود و واردات تمامی مدل های آیفون بسته شده است.

به گزارش ایران تحلیل، اخیراً گمرک بخشنامه ای در خصوص سود کسب و کار تلفن همراه صادر کرده است که بند پنجم آن مربوط به برند اپل است که سر و صدای زیادی به پا کرده است. در این نامه آمده است که «واردات تلفن همراه هوشمند با برند اپل ممنوع شده و در صورت رفع ممنوعیت واردات از سوی مراجع ذیصلاح، سود بازرگانی آن سال ۹۶ تعیین شده است».

انتشار این نامه که در آن تعرفه هایی برای محصولات اپل در صورت رفع ممنوعیت تعیین شده بود، موجی از امید برای رفع تحریم آیفون ایجاد کرد و حتی یکی از مقامات بازرگانی اعلام کرد که امکان آزادسازی واردات آیفون بسیار زیاد است. اما تصمیم نهایی با کمیسیون است. اصل ۹۰ است. اما خیلی زود ورق برگشت و این قسمت از نامه که «واردات تلفن همراه هوشمند با برند اپل ممنوع است» مورد توجه و سوال قرار گرفت که با واکنش و تکذیب سازمان توسعه تجارت مواجه شد. .

باقری زمردی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت گفت: واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ ممنوع است اما مدل های قبلی آیفون منعی برای ورود به کشور ندارند. وی همچنین اعلام کرده است که ۹۶ درصد از سود تجاری مربوط به تمامی برندهای آیفون است.

اگرچه سازمان توسعه تجارت ممنوعیت واردات آیفون ۱۳ و ۱۲ را تکذیب کرده است، اما گمرک طبق بخشنامه منتشر شده عمل کرده و واردات انواع آیفون به کشور را ممنوع اعلام کرده است.

عبدالمهدی اسدی رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در خصوص انتشار بخشنامه اخیر در خصوص گوشی موبایل آیفون گفت: بخشنامه ای که صادر شده پر از ابهام و تناقض است و مانند فیلم های برخی از کارگردانانی که پایان باز دارند و فقط به خاطر این فشار، داستان را بر دوش ما گذاشته اند.

اسدی افزود: گمرک ایران اعلام کرده که آیفون ۱۳ را ترخیص نمی کند و واردات تمامی مدل های آیفون بسته شده است.

وی گفت: آخرین صحبتی که با گمرک داشتیم چهارشنبه هفته گذشته بود که به ما اعلام کردند از ساعت ۱۶ خرداد ما اجازه واردات آیفون ۱۳ را نمی دهیم.

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت: امروز جلسه ای با سازمان توسعه تجارت داریم تا این موارد را بررسی و تکلیف را روشن کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا