اخبار اقتصاد ایران

واردات گندم صفر شد

سهراب سهرابی مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی در اولین جلسه ستاد زراعت کشور که با حضور مدیران تولیدات گیاهی استان ها و اعضای گندم کاران کشور برگزار شد. بنیاد کشور گفت: مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت امنیت غذایی و خودکفایی فرمودند: موضوع امنیت غذایی یکی از اولویت های مهم کشور است و به مناسبت امنیت غذایی، تولید گندم بسیار مهم است.

وی ادامه داد: سال های ۹۰، ۱۴۰۰، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ سال هایی بود که به خودکفایی رسیدیم و در این سال ها تخصیص کود و استفاده از بذر اصلاح شده بیشتر بود.

سهرابی تصریح کرد: تولید گندم از ۹ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ به ۱۵ میلیون تن افزایش یافت که ناشی از مصرف متوازن کودهای شیمیایی، توسعه سیستم های نوین آبیاری، افزایش استفاده از بذر اصلاح شده، افزایش سطح زمین بود. محصولات مکانیزه و شرایط آب و هوایی

وی افزود: این افزایش تولید به ویژه در دیم ها را مدیون طرح جهش تولید در دیم هستیم. واردات گندم از ۷ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ به صفر و مصرف کودهای پتاس از ۶۲ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به ۲۰۷ هزار تن کاهش یافته است. همچنین در زمینه مبارزه با بیماری ها به بیش از یک میلیون هکتار رسیده ایم.

مجری طرح گندم گفت: قیمت گندم امسال به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و این افزایش قیمت منجر به خودکفایی شده است.

وی ادامه داد: ۱۱ میلیون و ۹۸۳ هزار تن خرید تضمینی گندم انجام شده و خوزستان، کردستان و گلستان سه استان برتر در این زمینه هستند.

سهرابی با بیان اینکه باید به تولید گندم دوروم در کشور توجه شود، گفت: این نوع گندم در برابر تنش، تغییرات آب و هوایی و آفات مقاوم است.

مجری طرح گندم در پایان گفت: بنیاد ملی گندم کاران باید در تمامی جلسات مربوط به گندم استان ها حضور داشته باشد و از ظرفیت های این بنیاد استفاده شود تا بتوانیم به خودکفایی ۱۰۵ درصدی برسیم. پایان برنامه ۵ سالهمهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا