کشاورزی

واردات ۲ میلیون تن برنج با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی/ نصف محصول امسال به فروش نرفته است

سیدعلی طاهری اطاقسرا، رئیس اتحادیه برنج فروشان شهرستان بابل در گفت وگو با خبرنگار ایلنا از کمبود تقاضا برای برنج ایرانی و ذخیره سازی محصولات سال گذشته و امسال خبر داد. برنج فجر حدود ۵۰ هزار تومان و برنج ایرانی پرمحصول از ۴۰ تا ۴۳ هزار تومان درب کارخانه به فروش می رسد. برنج طارم محصول اول حدود ۹ هزار تومان، برنج فجر اول حدود ۷۰ هزار تومان و برنج پرمحصول اول حدود ۶۰ هزار تومان قیمت دارد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ حجم تولید برنج مطلوب بود و حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج در استان های شمالی کشت شد. استان مازندران امسال یک میلیون تن برنج تولید کرد.

طاهری در ادامه به وضعیت تقاضای فعلی برنج ایرانی پرداخت و توضیح داد: تقاضا برای برنج ایرانی به طور کلی ضعیف است، هرچند قیمت آن بالا نیست. عامل اصلی کاهش تقاضا برای برنج داخلی واردات بی رویه برنج در سال گذشته است.

وی ادامه داد: میانگین مصرف برنج ایرانی ها ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است در حالی که تولید سال گذشته همانطور که گفته شد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده است. بنابراین ۹۰۰ هزار تن واردات برای تامین نیاز برنج کشور در سال گذشته کافی بود. این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ حدود ۲ میلیون تن برنج به کشور وارد شد که بیش از دو برابر تقاضا برای برنج خارجی بود. این ۲ میلیون تن همگی با مجوز وزارت جهاد کشاورزی و ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد کشور شده است.

رئیس اتحادیه برنج فروشان شهرستان بابل گفت: پارسال مازاد برنج وارداتی در بازار ایران وجود داشت در حالی که امسال قدرت خرید مردم کاهش یافته است. برنج داخلی در بازار یافت می شود و با قیمت ۳۵۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰ تومان به فروش می رسد. در نتیجه در شرایطی که قدرت خرید مردم کاهش یافته است، مصرف کننده ترجیح می دهد برنج خارجی ارزان تری را نسبت به کالای مشابه داخلی خریداری کند، در حالی که کیفیت برنج ایرانی از برنج وارداتی بالاتر است.

طاهری افزود: برنج یک کالای پرمصرف است و همین امر قیمت آن را بیش از پیش مهم می کند.

وی با بیان اینکه اگرچه دولت در سال گذشته ۲ میلیون تن برنج با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد کرد، گفت: با مازاد برنج در کشور مواجه هستیم، به عبارتی واردات این میزان برنج در سال گذشته به ضرر تولیدکننده داخلی است. البته دولت سیاستی را برای حمایت از تولید برنج داخلی در نظر گرفته است که به واردکنندگان برنج اجازه می دهد در ازای خرید هر مقدار برنج داخلی، دو تا پنج برابر برنج خارجی وارد کنند. اما این سیاست نتوانست تقاضا برای برنج داخلی را افزایش دهد و بازار برنج ایران اکنون کاملاً راکد است.

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل همچنین از ذخیره سازی حجم قابل توجهی برنج ایرانی خبر داد و گفت: برنج کاران ایرانی نتوانستند ۳۰ درصد برنج تولید شده در سال ۱۴۰۱ را به فروش برسانند و محصولات آنها در انبارها باقی مانده است. از محصول ۱۴۰۲ نیز فروخته شد. نرفت و به سرنوشت برنج ذخیره شده پارسال دچار شد.

طاهری در ادامه با تشریح هزینه های کشت برنج گفت: کشت هر هکتار برنج طارم در سال ۱۴۰۲ ۴۰ میلیون تومان برای کشاورز هزینه داشت و از این مقدار حداقل یک تن و ۸۰۰ هزار کیلو و حداکثر ۲ تن و ۵۰۰ هزار کیلو برنج برداشت شد. حوزه.

وی صادرات برنج ایرانی از مرزهای شمالی را غیرممکن دانست و خاطرنشان کرد: اگرچه استان های شمالی با همسایگان شمالی کشور هم مرز هستند، اما امکان صادرات برنج ایرانی به این مقاصد وجود ندارد، زیرا هنوز نیمی از برنج ایرانی با استفاده از آن تولید می شود. روش های سنتی با وجود اینکه کیفیت برنج خوب است، اما در فرآیند صادرات، استانداردهای آزمایشگاهی کشور مقصد را ندارد.

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل در خاتمه گفت: برنج کاران نگران کمبود آب برای کشت سال آینده هستند و در صورت افزایش بارندگی در بقیه ایام سال، برداشت خوبی در سال آینده پیش بینی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا