اخبار اقتصاد ایران

واردات ۴۲ هزار تنی چای در سال گذشته | آغاز چین بهاره از روزهای آینده

رئیس سازمان چای، قیمت چای سبز در سال گذشته را یک هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان عنوان کرد که تاکنون یک هزار و ۸۳۷ میلیارد تومان آن پرداخت شده است و خاطرنشان کرد: دولت ۱۰۰ درصد مطالبات را پرداخت کرده و کارخانه های چای نیز موفق به پرداخت شده اند. ۹۷.۲% که میانگین آن به ۹۸% می رسد.

ایران تحلیل، حبیب جهانساز در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز فصل بهار چای سبز در روزهای آینده، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و سرمای ابتدای سال در حال حاضر شاهد تاخیر در فصل اول هستیم، اما به زودی برداشت را شروع می کنیم.

وی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای خرید تضمینی برگ سبز و انعقاد قرارداد با کارخانه ها انجام شده است، تصریح کرد: چین بهار تا پایان خرداد ماه ادامه دارد اما در مجموع چهار چین در سه فصل انجام می شود. بهار، تابستان و پاییز.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به فاصله یک ماهه تا ۴۵ روزه بین هر چای افزود: ۹۰ درصد مزارع چای در اراضی شیبدار و دیم است و به همین دلیل شرایط اقلیمی در زمان برداشت موثر است.

جهانساز قیمت چای سبز در سال گذشته را یک هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان برآورد کرد که تاکنون ۱۸۳۷ میلیارد تومان آن پرداخت شده است و خاطرنشان کرد: دولت ۱۰۰ درصد مطالبات را پرداخت کرده و کارخانه های چای ۹۷.۲ درصد موفق به پرداخت آن شده اند. به طور متوسط ​​۹۸ درصد می رسد. البته شرط انعقاد قرارداد با کارخانه ها در سال جدید تسویه کامل مطالبات است.

وی با اشاره به مشکلات کارخانجات در زمینه فروش و بازاریابی و تامین نقدینگی افزود: واردات چای در سال گذشته مشروط به خرید چای داخلی بود و بیش از ۱۰ هزار تن چای از کارخانه ها خارج شد و بخشی از کارخانه ها را تامین کرد. نقدینگی برای سال جدید. .

رئیس سازمان چای با بیان اینکه کیفیت کارخانجات چای به ویژه برندها بهتر شده است، گفت: شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی نرخ خرید تضمینی برگ سبز را در سال جدید تصویب کرده و شاهد ۳۰ درصد هستیم. افزایش قیمت به طور متوسط یعنی قیمت برگ سبز درجه یک از ۱۳۹۹۰ تومان در سال ۱۴۰۲ به ۱۸۰۰۰ تومان و قیمت برگ سبز درجه دو از ۱۱۵۰۰ تومان به ۱۵۰۰۰ تومان افزایش یافته است.

وی مصوبه دیگر شورای قیمت گذاری را واردات چای به شرط خرید چای داخلی دانست و ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای قیمت گذاری، پنج درصد از ارزش قیمت برگ سبز به افزایش سرمایه اختصاص می یابد. صندوق حمایت از توسعه صنعت چای بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۳.

جهانساز افزایش ۳۰ درصدی تولید چای خشک را نتیجه قیمت مناسب خرید برگ سبز و پرداخت به موقع مطالبات و ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای بهسازی و احیای باغات و بهسازی کارخانجات دانست و یادآور شد: برای این منظور سال برداشت ۱۴۵ هزار تن برگ سبز و تولید ۳۲ هزار تن چای خشک را پیش بینی می کنیم که اگر اقلیم کمک کند این رقم افزایش می یابد.

رئیس سازمان چای بر لزوم کنترل قیمت و حجم واردات چای تاکید کرد و افزود: سال گذشته شاهد واردات ۴۲ هزار تنی چای بودیم که به بازار چای داخلی کمک کرد. این در حالی است که نیاز کشور به چای خشک ۸۵ هزار تن است و تولیدات داخلی تنها ۳۰ درصد این نیاز را تامین می کند.

وی با اشاره به نقش بخش خصوصی در برندسازی و بازاریابی چای داخلی تاکید کرد: بیش از ۸۰ درصد چای تولیدی در بازار مصرف می شود. همچنین سالانه شاهد صادرات ۱۰ هزار تن چای ایرانی هستیم.

جهانساز عدم استفاده از سموم را یکی از ویژگی های بارز چای ایرانی دانست و خاطرنشان کرد: باغات ما تحت تأثیر آفات مضر نیستند و هیچ گونه سم شیمیایی توزیع نمی کنیم اما در صورت نیاز از سموم بیولوژیک استفاده خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا