فناوری

وارونگی هوا، زمینه‌ساز عوارض قلبی و عروقی است / سیب بیشترین تأثیر را بر دستگاه تنفسی دارد

مرجان منوچهری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره وارونگی و میزان آلودگی هوا در شهرهای بزرگ اظهار کرد: آلودگی هوا به معنای وجود یک یا چند آلاینده شامل گرد و غبار، گازها، دود، بخارات، خاکستر بادی در هوای آزاد است. ارزش ها. ، کیفیت ها و پایداری های مختلفی وجود دارد که می تواند برای انسان، گیاه و حیوان خطرناک باشد، در فصل زمستان پدیده ای که اغلب در شهرهای بزرگ اتفاق می افتد وارونگی است. در واقع وارونگی هوا یک پدیده جوی است که در آن هوای سرد به زمین نزدیکتر است و آلاینده ها بین لایه های هوا باقی می مانند.

وی افزود: با توجه به اینکه نفس کشیدن برای زندگی هر انسانی لازم است و آلودگی هوا می تواند این نیاز مبرم را به خطر بیندازد، مقابله با این مقوله و کاهش اثرات مضر آن بر سلامت و طول عمر بسیار حائز اهمیت است. ریزگردها و آلودگی هوا می توانند وارد جریان خون شده و باعث بروز عوارض قلبی عروقی، سرطان های مختلف و تشدید این بیماری ها در افراد مبتلا و ایجاد واکنش های آلرژیک و کاهش طول عمر افراد شوند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: با توجه به اینکه آلودگی هوا می تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد، رعایت توصیه های تغذیه ای در این شرایط برای همه گروه های سنی به ویژه کودکان، سالمندان، مادران باردار و مبتلایان به بیماری های قلبی ریوی ضروری است. است.

وی با بیان اینکه سیستم ایمنی بدن به عنوان یک سپر قوی می تواند از بدن در برابر عوامل خطر خارجی مانند آلودگی های محیطی و داخلی و انواع عفونت ها محافظت کند، ادامه داد: تقویت سیستم ایمنی با استفاده از آنتی اکسیدان ها اتفاق می افتد. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند. که از رادیکال های آزاد (عوامل مخرب سلول ها) جلوگیری می کند، از تخریب سلول های حیاتی بدن و فلزات سنگین (سرب، کادمیومجیوه) در بدن.

مواد غذایی مفید در شرایط آلودگی هوا

منوخاری با اشاره به مهم ترین مواد مغذی آنتی اکسیدانی گفت: استفاده از روغن سویا، روغن آفتابگردان و سایر روغن های گیاهی، جوانه گندم، روغن ماهی، روغن زیتون و انواع مغزها دارای خاصیت آنتی اکسیدانی (ضد سرطان و التهاب) و افزایش مقاومت هستند. . برای عفونت ها (تقویت سیستم ایمنی بدن) و افزایش جذب آهن و استفاده از آن در شرایط آلودگی هوا توصیه می شود.

وی با بیان اینکه برای حفظ ویتامین C در شرایط آلودگی هوا بهتر است میوه ها و سبزیجات خام مصرف شود، افزود: یکی از مهم ترین منابع ویتامین C مرکبات (پرتقال، نارنگی، نارنگی، نارنگی، … گریستن میوهفلفل سبز، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ، گوجه فرنگی، سبزیجات برگ سبز، اسفناج، جعفری، کیوی.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A است که در بدن به این ویتامین تبدیل می شود، ویتامین A یک آنتی اکسیدان است که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد، بنابراین در شرایط گرد و غبار و آلودگی هوا بهتر از منابع غذایی ویتامین است. مانند سبزیجات و میوه های سبز، زرد و نارنجی. می توان از آن مانند هویج، کدو تنبل، کلم بروکلی، اسفناج، گوجه فرنگی، انواع کلم، طالبی، هلو، زردآلو و موز استفاده کرد.

منوخاری با بیان اینکه سیب بیشترین تاثیر را بر روی سیستم تنفسی و بهبود فعالیت این اندام دارد، خاطرنشان کرد: سلنیوم یکی از آنتی اکسیدان های موجود در غلات کامل (تصفیه نشده)، لبنیات، تخم مرغ، مرغ، بوقلمون و گوشت است. یک گاو ماهی، اسفناج، آجیل و دانه ها، موز، عدس و ماش به وفور یافت می شود. آستاگزانتین این یک آنتی اکسیدان (آستاکسانتین) است که میگو و ماهی هایی که از جلبک دریایی تغذیه می کنند منابع غذایی آن هستند و مصرف ماهی های روغنی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند تنگی نفس و اثرات مضر ترکیبات را کاهش دهد. التهاب قلب من مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا