اخبار اقتصاد ایران

واریزی جدید علی الحساب برای بازنشستگان

این در حالی است که قانون یکسان سازی حقوق بازنشستگان سال گذشته در جریان تصویب برنامه هفتم توسعه در مجلس به تصویب رسید و قانونگذار از ابتدای سال ۱۴۰۳ دولت را ملزم به اجرای این قانون کرد.

با گذشت چهار ماه از سال هنوز خبری از اجرای قانون جذب نیست حقوق بازنشستگان وجود ندارد و در تیرماه مبلغی به حساب بازنشستگان واریز شده است.

بر اساس بند الحاقی ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه، به منظور رعایت انصاف در پرداخت حقوق کارکنان و بازنشستگان و همچنین تناسب حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق مستمر و پاداش مشمول کسر کارکنان مشابه و مساوی، دولت موظف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام کند. او آنچه لازم بود انجام داد. این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سال های دوم و سوم هر کدام ۳۰ درصد تا سقف ۹۰ درصد خواهد بود. آیین نامه اجرایی این بند به تصویب هیأت وزیران می رسد.

طبق قانون، همه بازنشستگان باید از ابتدای سال جاری با افزایش ۴۰ درصدی همسان سازی حقوق مواجه می شدند، اما بر اساس اعلام وزیر کار، همسان سازی حقوق بازنشستگان همزمان با اجرا اجرا می شود. قانون برنامه هفتم توسعه.

بر اساس اعلام رسمی مجلس، یکسان سازی حقوق بازنشستگان مستمری بگیران کشوری، تامین اجتماعی و کارگری بر اساس بند الحاقی ماده ۲۹ قانون برنامه هفتم توسعه اجرا می شود و هیچ گونه تبعیض و تغییری در رابطه با هیچ یک از گروه های بازنشستگی وجود ندارد.

با وجود اینکه منابع مورد نیاز برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان سایر صندوق ها از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده انجام می شود، اما منابع یکسان سازی حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی نیز باید از محل بدهی دولت به این موضوع انجام شود. سازمان.

معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در خصوص زمان صدور احکام جدید تعدیل حقوق مستمری بگیران توضیحاتی ارائه کرد.

محمد محمدی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به ابلاغ برنامه هفتم پیشرفت، اظهار کرد: بر اساس ابلاغیه برنامه هفتم پیشرفت از سوی رئیس شورای اسلامی، سازمان تامین اجتماعی حسب مورد در خصوص تدوین آئین نامه اجرایی برای هر یک از موارد مورد نیاز جهت ارائه به مراجع ذیربط اقدام نموده است.

وی افزود: همچنین بر اساس بند ۲ بند «ر» ماده ۲۸ قانون مذکور در خصوص اجرای تناسب، سازمان تأمین اجتماعی صراحتاً موظف است مستمری بازنشستگان را طی سه سال اول برنامه متناسب سازی کند تا در پایان سال سوم برنامه نسبت مستمری بازنشستگان به حداقل دستمزد همان سال با ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری.

محمدی ادامه داد: به عبارت دیگر در راستای اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی با اصلاحات و الحاقات بعدی، سازمان تامین اجتماعی موظف است مستمری آن دسته از مستمری بگیران واجد شرایط را طی سه سال اول اجرای برنامه در چنین مواردی تعدیل کند. به نحوی که در سال اول ۴۰% و در سال دوم و سوم ۳۰% اختلاف تا ۹۰%

بودن

وی در پاسخ به این سوال که مصوبات جدید تناسب حقوق بازنشستگان چه زمانی مشخص می شود؟ وی گفت: با توجه به اینکه بهبود وضعیت معیشتی مستمری بگیران همواره مورد نظر بوده و اساسا یکی از وظایف این سازمان محسوب می شود; مقرر می‌شود با تأمین منابع مالی مربوط از بند «د» تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۳، اقدامات اجرایی لازم در راستای اجرای کامل این مصوبه قانونی و صدور احکام جدید برای تناسب مستمری بگیران در ماه های آینده

تا قبل از ۱۳ تیرماه حدود ۴۰ هزار کارگر بازنشسته ثبت نام کرده و مشمول دریافت وام ضروری ۳۰ میلیون تومانی از صندوق تامین اجتماعی هستند.

طبق اطلاعیه تامین اجتماعی قرار بود اولین دور پرداخت وام ضروری سال ۱۴۰۳ در تیرماه انجام شود. اکنون بازنشستگانی که چندین هفته است برای دریافت وام ثبت نام کرده اند، منتظر واریز آن به حساب خود هستند.

بازنشستگان می پرسند آیا در روزهای آینده وام پرداخت می شود یا اینکه کار تا یک ماه آینده به تعویق می افتد؟ در عین حال مشخص نیست دور بعدی ثبت نام وام ضروری ۳۰ میلیون تومانی چه زمانی آغاز می شود و سهمیه آن چقدر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا