اخبار اقتصاد ایران

واریز حقوق بازنشستگان با افزایش ۴ میلیون تومانی در این ماه

در این جلسه رئیس، اعضای هیات مدیره و بازرسان مرکز عالی پس از بحث و تبادل نظر با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، با صدور احکام تناسب بر اساس مفاد بند ۱ قانون توسعه هفتم موافقت کردند. هم برای سایر سطوح و هم برای حداقل بازنشستگان تامین اجتماعی برنامه ریزی کنید. بودن

در این جلسه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ضمن اعلام آمادگی برای موضوع تناسب، گفت: با مشارکت و همفکری نمایندگان مرکز عالی کشور و سازمان تامین اجتماعی، احکام تناسب برای بازنشستگان صادر می شود. سایر سطوح و حداقل جامعه و سازمان براساس طرح دو فوریتی دولت به مجلس، تناسب برنامه هفتم را برای حداقل حقوق بگیران و سایر سطوح اعمال خواهد کرد.

در این جلسه مقرر شد با توجه به اجرای تناسب برنامه هفتم توسعه به منظور واریز علی الحساب ۳ میلیون تومان به سایر سطوح و حداقل حقوق بگیران که در تیرماه انجام شد و در نهایت پس از صدور از احکام تناسب، ۴۰ درصد باقیمانده تناسب در سال اول برنامه هفتم، توسعه به مستمری بگیران مشمول این طرح پرداخت شود.

در این جلسه مقرر شد به زودی احکام تناسب صادر شود.

با توجه به اینکه چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به عنوان مستمری بگیر و بازنشسته از خدمات و تعهدات سازمان تامین اجتماعی برخوردار هستند، اکنون تلاش این نهاد بزرگ بیمه ای بر اجرای صحیح قانون همسان سازی است. حقوق بازنشستگان متمرکز شده است.

موسوی درباره روند تناسب مستمری بگیران تحت پوشش این سازمان افزود: پس از مصوبه هیات دولت مبلغ سه میلیون تومان علی الحساب کمک معیشتی و تناسبی برای کلیه بازنشستگان پرداخت شد که در مجموع بیش از ۱۲.۶ هزار میلیارد تومان هزینه شد. برای سازمان تامین اجتماعی

از طرفی در برنامه هفتم و قانون برنامه بودجه وظایفی در خصوص تناسب مشخص شده است که اجرای قانون در این مورد وظیفه ماست و نیازی به نگرانی بازنشستگان از این بابت نیست.

این موضوع نشان می دهد که اراده سازمان تامین اجتماعی اجرای قانون و احقاق حقوق قانونی بازنشستگان و مستمری بگیران به تناسب حقوق است چرا که به محض اطلاع هیات دولت مبالغی به حقوق همه واریز شد. گروه های تحت پوشش قرار گرفته و تلاش ها برای اجرای کامل آن همچنان ادامه دارد. نیز در حال انجام است.

با توجه به اینکه اجرای تناسب یکی از مطالبات جدی بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی است و در برنامه هفتم توسعه اجرای این قانون در سه مرحله و در سه سال به تصویب رسیده است که بر این اساس ۴۰ درصد در سال ۱۴۰۳. و ۶۰ درصد دیگر در آینده و ۳۰ درصد دیگر آن در سال ۱۴۰۵ اجرا می شود، بزرگترین سازمان بیمه گر کشور در این زمینه برنامه هایی دارد.

با توجه به اعلام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص تناسب مستمری بازنشستگان، این بیمه گر گفت: در تامین اجتماعی تناسب مستمری پیش از این در دو دوره انجام شده است. در این مدت که این سازمان طبق مصوبه دولت قبض همسان سازی را پرداخت کرد; یعنی این روند در تامین اجتماعی شروع شده است.

وی ادامه داد: بر اساس آنچه در قانون برنامه هفتم و لایحه اصلاحی آن به ما محول شده تناسب را برای بازنشستگان اجرا می کنیم. ما معتقدیم که تناسب باید برای همه گروه های مستمری بگیران اعم از حداقل حقوق بگیران و سایر سطوح اجرا شود. به همین منظور کارگروه مشترکی با کانون عالی بازنشستگان تشکیل شد تا نحوه اجرا و احکام، شرایط مالی و سایر شرایط مشخص شود که باید تسریع شود.

یکسان سازی حقوق بازنشستگان

البته منابع ما محدود است اما باید آنچه در قانون آمده است انجام دهیم تا حداقل بخشی از معیشت مستمری بگیران پرداخت شود.

از آنجایی که جامعه آماری ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری بازنشستگان و مستمری بگیران به دنبال اجرای قانون تناسب بر اساس دستور و مصوبه قانونی هیات دولت هستند، در این راستا در سه سال گذشته توجه به معیشت بازنشستگان یکی از مهمترین دغدغه های مدیریت این سازمان بوده است.

بنابراین سازمان تامین اجتماعی با توجه به قانون برنامه هفتم توسعه و تکلیف قانونی که برای اجرای تناسب حقوق بازنشستگان بر عهده کلیه صندوق های بازنشستگی گذاشته شده است، به دنبال اجرای دقیق این قانون برای تمامی گروه های مستمری بگیران است. و بازنشستگان ناگفته نماند که این موسسه بیمه بخشی از این طرح را در سال ۱۴۰۱ اجرا کرده و بخشی دیگر را طبق قانون اجرا خواهد کرد.

با توجه به اینکه مبلغ پرداختی برای تناسب بازنشستگان و مستمری بگیران باید با منابع تامین می شد، سازمان برنامه و بودجه بخشی از این منابع مورد نیاز سازمان تامین اجتماعی را در راستای اجرای این قانون از تبصره ۱۵ در قالب تهیه کرد. اوراق قرضه و بخشی دیگر در قالب تعهدات بانکی. و در اختیار سازمان قرار گرفت. سرانجام در ابتدای سال ۱۴۰۱ این سازمان ۲۵ درصد باقیمانده تناسب را برای ۹۰۰ هزار مستمری بگیر و بازنشسته اعمال کرد.

ابلاغ برنامه هفتم توسعه و ماده ۲۹ الحاقی در حوزه تناسب و همچنین تاکید دولت بر پرداخت علی الحساب، زمینه ساز تحقق وعده سازمان تامین اجتماعی و سایر تعهدات در قبال بازنشستگان و مستمری بگیران و در اسرع وقت مبالغ تناسبی را به حساب بازنشستگان واریز کنند. تامین اجتماعی پرداخت کرد.

بر اساس برنامه ریزی های سازمان تامین اجتماعی، محاسبه مابه التفاوت تناسب برای بازنشستگان تامین اجتماعی از ابتدای سال ۱۴۰۳ انجام و مابقی مبالغ تناسب پس از تامین منابع لازم پرداخت می شود.

طبق قانون، تناسب در نظر گرفته شده است حقوق بازنشستگان در سه سال اول برنامه هفتم توسعه ۴۰ درصد در سال اول ۱۴۰۳ و ۳۰ درصد در سال دوم و سوم این برنامه اجرا شود که سازمان تامین اجتماعی بر اساس وظیفه قانونی باید آن را تامین کند. ارائه خدمات بهینه به بازنشستگان و مستمری بگیران بر اجرای این طرح تاکید اکید دارد تا این دسته از افراد تحت پوشش بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند.

با توجه به فعالیت ۱۸ صندوق و سازمان بازنشستگی در کشور، هم اکنون بیش از ۶ تا ۷ میلیون بازنشسته از خدمات این سازمان ها بهره مند می شوند که مهمترین خواسته آنها همسان سازی حقوق و رسیدن به ۹۰ درصد حقوق کارکنان است. بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه به عنوان قانون اجباری. برای تمام صندوق های بیمه است.

صندوق ها و سازمان های بازنشستگی و بیمه شامل بزرگترین سازمان، تامین اجتماعی با چهار میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته و مستمری بگیر، صندوق بازنشستگی کشوری با یک میلیون و ۷۰۰ هزار بازنشسته، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر با ۲۰۰ هزار مستمری بگیر هستند. بیشترین تعداد بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند و مابقی بازنشستگان و مستمری بگیران از خدمات سایر صندوق های بازنشستگی بهره مند می شوند.

شورای اسلامی پیشتر اعلام کرده بود که بیش از هفت میلیون بازنشسته کشور منتظر اجرای هر چه سریعتر تناسب حقوق خود هستند. تناسب حقوق بازنشستگان تخصیص یافته است که ۵۰ سهم برای بازنشستگان کشوری، ارتش و فولاد و ۱۳۰ سهم برای مستمری بگیران تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا