اخبار اقتصاد ایران

واریز سود سهام عدالت جدید و میلیونی در جیب سهامداران در اول هفته


سهام حقوق صاحبان سهام اخبار حقوق صاحبان سهام سپرده گذاری سهام عدالت



پایان آذر ماه سال گذشته بود که مرحله اول عملکرد مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ شرکت ها به حساب سهامداران واریز شد، مرحله دوم سود سهام عدالت در ۳ اسفند واریز شد؛ بر اساس اعلام سازمان بورس، در مرحله دوم، صاحبان سبد سهام ۴۹۲ هزار تومان مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومان مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومان دریافت کردند. ۹۰۶ هزار تومان.

در این بین به دلیل سوء نیت برخی از شرکت ها، واریز این سود در دو مرحله انجام نشد و به مرحله سوم کشیده شد. در این راستا ۲۸ فروردین ماه مجید عشقی، رئیس این سازمان اعلام کرد که “یک سری اتفاقات رخ داد که باعث شد برخی شرکت ها تخلف کنند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند.” اکثر این شرکت ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند. ما همچنین توصیه کردیم که سود سهام باید پرداخت شود خرداد ما می توانیم این سودها را جمع آوری کنیم و مابقی سود سهام را پرداخت کنیم. البته زمان دقیق آن را شورای عالی بورس باید تعیین کند.

در ادامه و به دلیل عدم پرداخت مرحله سوم نهم خرداد ماه سید احسان خاندوزی، وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی نیز اعلام کرد که «با شرکت هایی که سود سهام عدالت پرداخت نکرده اند برخورد قانونی می شود. سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ اسفند در سال ۱۴۰۲ واریز شده اما اندکی هم باقی مانده که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است و عمدتاً سه دسته فولاد، پالایش و پتروشیمی به وظایف خود در پرداخت سود عمل نکرده اند.

به گفته وی، سازمان بورس با شرکت هایی که به تعهدات خود عمل نکرده اند برخورد قانونی خواهد کرد زیرا موضوع سهام عدالت احقاق حقوق سهامداران خرد است و امیدواریم تا پایان این موضوع حل شود. دولت سیزدهم». این در حالی است که در روزهای پایانی فصل تابستان هستیم و برخلاف قول متولیان هنوز این سود واریز نشده است. ولی اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در این خصوص گفت: بر اساس آخرین آمار، هلدینگ خلیج فارس و شرکت مپنا در مجموع نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت پرداخت نکرده اند. با توجه به مطالبه سود سهام شرکت های فجر خلیج فارس و فجر مبین، هلدینگ خلیج فارس به دلیل مشکلاتی قادر به پرداخت سود سهام نیست و مپنا نیز از وزارت نیرو طلبکار است و به همین دلیل این دو گروه از پرداخت سود سهام خودداری کرده اند. توانسته سود سهام عدالت را با کندی تسویه کند در مجموع تا کنون بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان برای سپرده گذاری مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت واریز شده است و در صورت اضافه شدن مابقی مبلغ سود سهام عدالت به آن اضافه خواهد شد. حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سود مرحله سوم و تسویه حقوق صاحبان سهام باشد.

لازم به ذکر است در حالی که سهامداران عدالت در سال ۱۴۰۱ سود عملکرد مالی خود را دریافت نکرده اند، بسیاری از این شرکت ها نیز مجامع خود را در سال ۱۴۰۲ برگزار کرده اند.



۰