اخبار اقتصاد ایران

واریز ۱۱/۰۰۰/۰۰۰ تومان بحساب حقوق بازنشستگان از این تاریخ

سی تیر حقوق بازنشستگان کشوری بدون تناسب پرداخت شد. حال مدیران صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرده اند که این مبلغ طی دو سه روز آینده با تامین منابع مالی به صورت جداگانه به حساب بازنشستگان و خدمتگزاران کشوری واریز می شود.

لازم به ذکر است این یک میلیون تومان برای بازنشستگان لشکری ​​و تامین اجتماعی واریز نشده است.

بحث تعدیل حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی به قانون برنامه ششم توسعه و شاید کمی قبل از آن برمی گردد. با توجه به بررسی قوانین نوشته شده در این زمینه و به گفته کارشناسان، در تبصره ۴ قانون بودجه سال ۱۳۸۱ و بند ۳۹ قانون بودجه سال ۱۳۸۸، همین مبالغ برای اضافه شدن به مستمری مستمری بگیران در نظر گرفته شده است. اما این بحث در قانون برنامه ششم توسعه داغ شد که در آن سازمان تامین اجتماعی موظف شد در زمان اجرای قانون، حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را بر اساس قوانین مربوطه تنظیم کند.

اگرچه در طول اجرا، تناسب حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی مانند سایر صندوق ها اجرا شد، اما نحوه اجرای آن متفاوت بود. همانطور که ناهید حیدری، مدیرکل سابق امور بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی در توضیح اجرای آن گفت: در صندوق هایی که کارکنان دولت در دستگاه های اجرایی هستند، مستمری ها بر اساس ۹۰ درصد کارمندان تعریف می شود. حقوق و دستمزد در سازمان تامین اجتماعی علاوه بر شاخص‌های مختلفی از جمله افزایش مزایای جانبی، حق مسکن، معیشت، خانواده و حقوق اولاد که در بحث تناسب لحاظ شده بود، آنچه در خصوص حفظ ارزش در نظر گرفته شد. بازنشستگی، رساندن فعلی مستمری بگیران به زمان تأسیس آنها بود. یعنی ضریب مستمری در زمان برقراری مستمری محاسبه می شد و آنچه در زمان فعلی کاهش می یافت باید توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شد.

وی بیان کرده بود: در برنامه ششم توسعه ۷۵ درصد از این افت کلیه مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی تا سال ۱۴۰۰ جبران و متناسب شد و ۲۵ درصد باقی مانده نیز طی سال جاری اعمال شد اما هدف از تناسب ۱۰۰ نفر بود. درصد از میزان کاهش بازنشستگی باید جبران شود. در حال حاضر موضوع تناسب تا پایان سال ۱۳۹۸ برای تشکیل سازمان تامین اجتماعی اعمال شده است و علیرغم اینکه طبق قانون برنامه ششم، تمامی موسسات تا پایان برنامه ششم مشمول تناسب هستند. با توجه به مستندات موجود هیچ تناسبی برای استقرار ۱۴۰۰ اجرا نشده است و همینطور است. در چند سال گذشته این افزایش ها بر اساس تورم نبوده، بنابراین بازنشستگی بازنشستگان کاهش یافته است.

این در حالی است که اگر ضریب افزایش سالانه هر ساله بر اساس آنچه در قانون آمده اعمال می شد، کاهش حقوق بازنشستگان را تجربه نمی کردیم، اما این افزایش ها بر اساس نرخ تورم گذشته نبود. چند سالی است که حقوق بازنشستگان کاهش یافته است.

در نهایت با پایان اجرای برنامه ششم توسعه و تدوین و تصویب قانون برنامه هفتم، قوانین جدیدی برای اجرای تناسب حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شد. قانونی که به موجب بند «ر» ماده ۲۸ خود در خصوص اجرای تناسب، صریحاً در راستای اجرای ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی با اصلاحات و الحاقات بعدی، سازمان تأمین اجتماعی را طی سه بند اول مکلف می کند. سالهای برنامه تناسب مستمری بازنشستگان. «غیرحداقل حقوق» انجام شود تا در پایان سال سوم برنامه، نسبت مستمری بازنشستگان به حداقل دستمزد همان سال، متناسب با ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی باشد. به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری.

تسویه مابه التفاوت غرامت مستمری بگیران

بر اساس این گزارش، تصویب ماده قانونی مذکور برای حداقل حقوق بگیران سازمان تامین اجتماعی که ۷۰ تا ۷۵ درصد بازنشستگان این سازمان را تشکیل می دهند تنها یک معنا داشت و آن عدم توجه به وضعیت معیشتی است. حدود سه میلیون نفر از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی که البته دلیل این وضعیت است

از آنجایی که قانون باید اجرا و اجرا شود، دولت بر اساس مصوبه ای در قانون بودجه اعلام کرد که مبلغ ۳ میلیون تومان برای تناسب و معیشت ماه ها بازنشستگان اختصاص می یابد. فروردین تا خرداد پرداخت شود و در نهایت این مبلغ در ۲۲ تیرماه به حساب مستمری بگیران واریز شد، اما این سه میلیون تومان برای غیرحداقل بگیران به صورت تعدیل متناسب و برای حداقل مشمولان در قالب «کمک معیشتی» واریز شد؛ در عین حال این اقدام این سوال را مطرح کرد که آیا واریز این مبلغ تحت عنوان معیشت حداقل حقوق بگیران ادامه خواهد داشت یا خیر و تناسب حداقل حقوق بازنشستگان که حقوق آنها با همسر است چه خواهد شد. و یک فرزند در حال حاضر ۱۱ میلیون تومان است. ?

با این وجود روز چهارشنبه ۶ تیرماه علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت از ارائه لایحه تناسب حداقل دستمزدها به مجلس خبر داد و اعلام کرد با توجه به اینکه دولت پس از ابلاغ قانون بودجه نسبت به تناسب حقوق بازنشستگان اقدام کرد، مبلغی به میزان علی الحساب پرداخت شد و آئین نامه لازم برای محاسبه حقوق قطعی و مقطوع بازنشستگان به صورت متناسب در چارچوب قانون برنامه به تصویب هیات وزیران رسید، اما مشکلی در قانون برنامه وجود داشت. روند بررسی آیین نامه ها و آن این بود که حداقل حقوق بگیران از این تناسب محروم شدند.

وی ادامه داد: به عبارتی حداقل مستمری بگیران تامین اجتماعی طبق قانون برنامه محروم شدند; اولاً دولت برای این افراد مبلغی را علی الحساب واریز کرد و ثانیاً لایحه ای در دولت تصویب شد که در اسرع وقت به شورای اسلامی تقدیم می شود. در صورت تصویب مجلس، حداقل حقوق بگیران نیز مشمول این تناسب حقوق بازنشستگان می شوند.

هرچند دولت اکنون لایحه تعدیل حداقل حقوق بگیران تامین اجتماعی را تهیه و ارائه کرده است، اما بی توجهی مجلس به حداقل حقوق بگیران در جریان تصویب قانون برنامه هفتم توسعه موضوعی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. ماجرایی که اگر دولت وارد آن نمی شد تبعیض بین بازنشستگان تامین اجتماعی را به دنبال داشت، آن هم برای ۷۵ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی که با درآمدی حدود ۱۱ میلیون تومان پشت میز می نشینند.

تناسب حقوق بازنشستگان در سطح ۹۰ درصد

در این خصوص باید از سازمان تامین اجتماعی سوال کرد که آیا در زمان تصویب قانون برنامه هفتم نماینده ای از این سازمان در جلسات حضور داشته است؟ اگر نمایندگان سازمان تامین اجتماعی حضور داشتند بی توجهی به حدود ۷۰ درصد از بازنشستگان تامین اجتماعی مستثنی شده از این قانون محسوب می شود و اگر در زمان تصویب این قانون حضور نداشتند یعنی در زمانی که تصمیمات ۴ میلیونی بازنشستگان در کشور گرفته شده است، در صحنه نبوده اند و همین بی توجهی باعث نگارش لایحه جدیدی شده است که البته با تدوین آن، هرچند اجرای تناسب ممکن است برای کسانی که حداقل ها را می گیرند باز شود، اما باز هم به دلیل گذراندن یک پروسه طولانی تایید اعم از بررسی، بررسی و تامین مالی و …، روند حقوق بازنشستگان را طولانی تر می کند، زیرا تورم و گرانی باعث نمی شود. منتظر تصویب و اجرای تناسب برای حداقل حقوق بگیران باشید.

مینیمالیسم و ​​سطوح دیگر برابر نیستند. به عنوان مثال در سال جاری ۳۵ درصد حداقل حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و ۲۲ درصد سایر رده ها علاوه بر رقم ثابتی که هر سال است، تصویب شد. این تفاوت باعث می شود در آینده ای نزدیک میزان حداقل حقوق بگیران و بازنشستگان سایر رده ها که در سنوات بیمه از حقوق بیشتری برخوردار هستند با حداقل حقوق بگیران برابری کند.

وی با اشاره به لزوم اجرای تناسب برای همه بازنشستگان، ادامه داد: تناسب به این معناست که حقوق افراد شاغل در همان سمت و سمت به میزان ۹۰ درصد حقوق به بازنشستگان معادل پرداخت شود تا قدرت خرید. و سطح معیشت بازنشستگان نیز باید کنترل شود.

این کارشناس امور بیمه ای با اشاره به برنامه ششم توسعه تاکید کرد: اگرچه قانون برنامه ششم توسعه به موضوع تناسب پرداخته است، اما اجرای آن در طول اجرای برنامه مطلوب نبود، زیرا نظام و مسئولان تصمیم گیر بین بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و ارتشی از این با توجه به اینکه بازنشستگان کشوری و لشکری ​​دارای پرونده شخصی و مدارک تحصیلی بالا هستند، تفاوت هایی ایجاد کردند. اما با توجه به اینکه اکثریت بازنشستگان و پرداخت کنندگان بیمه را کارگران سازمان تامین اجتماعی تشکیل می دهند، امکان تعیین دستمزد آنها به صورت سیستمی و رسمی وجود ندارد و در دوره اجرای قانون برنامه ششم این موضوع بدتر باقی ماند. .

زاده یادآور شد: از سوی دیگر اگرچه در برنامه هفتم توسعه به موضوع تناسب برای افراد غیرحداقلی در قانون توجه شده بود، اما حداقلی ها نادیده گرفته شدند. این در حالی است که در بحث تناسب به قشر ضعیف توجه شد. این در حالی است که بر اساس آمارهای موجود، از بین ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته سازمان تامین اجتماعی، ۷۰ تا ۷۵ درصد (معادل ۳ تا ۳ میلیون و ۵۱۰ مستمری بگیر) حداقل حقوق دریافت می کنند.

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان

وی در خصوص وضعیت معیشتی مستمری بگیرانی که حداقل و غیرحداقل حقوق دریافت می کنند نیز اظهار داشت: در حال حاضر مستمری پایه حقوق حداقلی ها ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است و در صورت داشتن فرزند و خانواده مستمری آنها به حدود ۱۱ میلیون تومان می رسد. غیرحداقل حقوق مشمولان تامین اجتماعی حداکثر ۵۱ میلیون تومان است. به عبارت دیگر حقوق بیش از سه میلیون بازنشسته تامین اجتماعی بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان است که در قانون برنامه هفتم تناسب آن منکر شده بود.

معاون سابق امور بیمه ای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه اخیرا سخنگوی دولت از ابلاغ لایحه ای برای تناسب حداقل حقوق بگیران خبر داده و قرار است با عنوان این لایحه به مجلس ارسال شود، گفت: دولت و در صورت تصویب مجلس، حداقل حقوق بگیران نیز مشمول تناسب خواهند بود. جای خوشحالی دارد اما انتظار می رفت که او زودتر وارد این موضوع می شد زیرا برای تصویب آن به دو سوم آرای نمایندگان مجلس نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا