اخبار اقتصاد ایران

واریز ۳۰۰ هزار تومان مبلغ تشویقی به حساب یارانه بگیران در روز ۳۰ مرداد

همزمان با هدفمندی یارانه نقدی که از سال ۱۳۸۸ اجرایی شد، افراد در دهک های مختلف درآمدی قرار گرفتند. این اعشار تاکنون دستخوش تغییرات زیادی شده اند.

بهزیستی ایران در اوایل سال ۱۴۰۲ شاخص ها و ضوابط طبقه بندی خانوارها شامل میزان درآمد و دارایی و همچنین جایگزینی صدک را به جای دهک تغییر داد تا با دقت بیشتری مشمولان یارانه نقدی را شناسایی کند.

مبلغ جدید یارانه نقدی روز سه شنبه

یارانه دهک های اول تا سوم که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان است و ۲۵ هر ماه این مبلغ را دریافت می کنند.

یارانه تشویقی که به صورت اعتبار خرید برای افراد وجود دارد، مبلغ یارانه را به ۶۲۰ هزار تومان می رساند.

اعشار ۴ تا ۷ مشمول دریافت هستند یارانه نقدی مبلغ به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان است و این مبلغ در ۳۰ هر ماه قابل واریز و برداشت می باشد. علاوه بر این، یارانه تشویقی این دسته از مشمولان نیز امکان خرید اعتبار تا سقف ۵۲۰ هزار تومان را به آنها می دهد.

خانوارهای دهک هشتم و نهم مشمول دریافت ۳۰۰ هزار تومان یارانه هستند اما یارانه تشویقی به آنها تعلق نمی گیرد.

مرجع تقلیل خانوار، پایگاه اطلاعاتی «پایگاه رفاهی ایران» است که در آن اطلاعات خانوار شامل تعداد اعضا، مالکیت خودرو و گردش مالی کلیه اعضای خانواده بر اساس آزمون واسا و بر اساس نتیجه این است. رتبه خانوار در بین تمام خانوارهای کشور است. بدست می آید

تغییر رفتار مالی خانوار یکی از عوامل اصلی تغییر دهک درآمدی است. در برخی موارد، گردش مالی بالا ممکن است به دلایل خاصی قابل اعتراض باشد و مشکلاتی را ایجاد کند که توسط وزارت کار قابل حل است. اما بهتر است خانوارهای معمولی برای حفظ دهک خود از گردش مالی زیاد غیرمرتبط با دخل و خرج خود پرهیز کنند و رفتار مالی خود را بهبود بخشند.

در این بین اگرچه کاستی هایی به عنوان مثال در حوزه املاک با معاملات بر اساس چک وجود داشت، اما برای کاهش میزان اشتباهات، امکان درخواست تجدیدنظر نیز برای خانوارهای معترض در نظر گرفته شد و در صورت عشر متولیان وزارت کار به وظایف خود عمل می کنند، هرگونه تغییر قابل اعتراض و پیگیری در اعشار می باشد.

رئیس مرکز مطالعات و اطلاع رسانی بهزیستی ایران وزارت رفاه: پس از اعمال داده های جدید، برخی خانوارها به دهک های بالا و برخی به دهک های پایین منتقل شدند. برای حدود ۱۳ میلیون خانوار تغییری ایجاد نشده است. افرادی که قطعا از دهک پایین به صدک بالاتر رفته بودند مشمول دریافت یارانه نبودند.

وی افزود: در ۲ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد مردم به عشریه خود اعتراض داشتند که با به روز رسانی داده ها رفع شد. برخی از خانواده ها تغییراتی را در تعداد افراد تجربه کردند. این تغییرات فرمول فنی و پیچیده ای دارد و اندازه خانوار را به اعشار و صدک تغییر می دهد.

این مقام مسئول تصریح کرد: به عنوان مثال فردی خودرویی داشته که ۶ ماه پیش آن را فروخته و به دلیل به روز نبودن اطلاعات بانک اطلاعاتی آن خودرو همچنان در اطلاعات رفاهی خانوار دیده می شود و باعث افزایش عشر وی شده است، اما اکنون با یک به روز رسانی جدید، بر اساس اطلاعات افراد فعلی و جدید، صدک ها و یک دهم خانوار تغییر کرده اند. البته برعکس این ماجرا نیز صادق است و ممکن است شخصی در سال گذشته چیزی از نظر مالی خریداری کرده باشد که عشر فرد را نیز تغییر می دهد.

محمدی گفت: همچنین باید توجه داشت که اگر الان اعشار فردی ۶ باشد به این معنا نیست که مستمر است و ممکن است در به روز رسانی ۶ ماه آینده تغییر کند. درخواست ما این است که داده های این پایگاه هر ۶ ماه یکبار به روز شود. اگر این اتفاق بیفتد و شناسنامه اقتصادی مردم به روز شود می تواند در سیاست های رفاهی جامعه نیز کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا