اخبار اقتصاد ایران

واریز ۴۹۲ هزار تومان سود سهام عدالت تا آخر خرداد

عشقی رئیس سازمان بورس اعلام کرده امیدواریم بتوانیم خرداد ماه باقیمانده سود سهام عدالت را واریز می کنیم و او تاریخ دقیقی را برای پرداخت سود اعلام نکرده است.

آخر آذر ماه سال گذشته بود که مرحله اول عملکرد مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ شرکت ها به حساب سهامداران واریز شد، مرحله دوم سود سهام عدالت در ۳ اسفند واریز شد؛ بر اساس اعلام سازمان بورس، در مرحله دوم، صاحبان سبد سهام ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومان ۴۸۲ هزار تومان و یک میلیون تومان ۹۰۶ هزار تومان دریافت کردند.

اعتمادآنلاین در خبری نوشت: در این بین به دلیل عدم صداقت برخی شرکت ها، واریز این سود در دو مرحله انجام نشد و به مرحله سوم کشیده شد. در این راستا ۲۸ فروردین ماه مجید عشقی، رئیس سازمان اعلام کرد که “یک سری اتفاقات رخ داد که باعث شد برخی شرکت ها تخلف کنند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند، اکثر این شرکت ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند، همچنین توصیه کردیم که سهام عدالت پرداخت شود. باید پرداخت شود خرداد ما می توانیم این سودها را جمع آوری کنیم و سود سهام باقی مانده را پرداخت کنیم. البته زمان دقیق آن را شورای عالی بورس باید تعیین کند.

با توجه به اینکه این سود هنوز واریز نشده است، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در این خصوص اعلام کرد که «با شرکت هایی که سود سهام عدالت پرداخت نکرده اند برخورد قانونی خواهد شد».

خاندوزی تصریح کرد: سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ اسفند در سال ۱۴۰۲ واریز شده اما مقدار کمی هم باقی مانده است که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است و عمدتاً سه دسته فولاد، پالایش و پتروشیمی هنوز به وظایف خود در پرداخت سود عمل نکرده اند.

وی گفت: سازمان بورس با شرکت هایی که به تعهدات خود عمل نکرده اند برخورد قانونی خواهد کرد. زیرا موضوع سهام عدالت احقاق حقوق سهامداران خرد است. امیدواریم این موضوع تا پایان دولت سیزدهم حل شود.

سپرده جدید ۹۰۰ هزار تومانی برای صاحبان سهام

قرار بود سود سهام عدالت در دو مرحله به حساب افراد واریز شود. اما متاسفانه عدم صداقت برخی شرکت ها باعث شد که واریز این سود در سه مرحله انجام شود.

قرار بود سود سهام عدالت در دو مرحله به حساب افراد واریز شود. اما متاسفانه عدم صداقت برخی شرکت ها باعث شد که واریز این سود در سه مرحله انجام شود.

قرار بود سود سهام عدالت در دو مرحله به حساب افراد واریز شود. اما متاسفانه عدم صداقت برخی شرکت ها باعث شد که واریز این سود در سه مرحله انجام شود. پایان آذر ماه گذشته مرحله اول عملکرد مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ به حساب سهامداران واریز شد. تاریخ مرحله دوم واریز این سود نیز ۲۴ می باشد اسفند ماه بود.

اما به دلیل سوء نیت برخی شرکت ها، واریز این سود به مرحله سوم موکول شد و در دو مرحله تسویه نشد. شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرده بود: صنایع سیمان دشستان، گروه مپنا و فجر انرژی خلیج فارس هیچ مبلغی بابت سود مرحله اول و دوم پرداخت نکرده اند. سهام عدالت به حساب صمت واریز نشده است. صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و سوئیچ پارس نیز وجوه مرحله دوم خود را پرداخت نکرده اند.

در این خصوص عشقی رئیس سازمان بورس توضیح داد: یک سری اتفاقات رخ داد که باعث شد برخی شرکت ها تخلف کنند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. اکثر این شرکت ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند. ما همچنین توصیه کردیم که سود سهام باید پرداخت شود، امیدواریم خرداد برای اینکه بتوان این سودها را جمع کرد و مابقی سود حقوق صاحبان سهام را پرداخت کرد، البته باید زمان دقیق آن توسط شورای عالی بورس تعیین شود.

دستیار و مشاور ویژه رئیس سازمان بورس در امور این سازمان درباره آخرین وضعیت مرحله سوم سپرده گذاری سود و تسویه آن گفت: سهامداران برای دریافت سود سهام عدالت نیازی به مراجعه به مکان خاصی ندارند. و سود مرحله سوم در صورت دریافت از شرکت ها مانند دوره های قبل به حساب اشخاص واریز می شود. سپرده خواهد شد.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار درباره مرحله سوم واریز این سود به حساب سهامداران نیز گفت: در صورتی که این شرکت ها سود سهام عدالت را واریز نکنند، سازمان بورس قطعا بر اساس آن اقدام مناسبی انجام خواهد داد. قوانین، مقررات، وظایف و اختیارات آن. در نهایت سازمان بورس بر دریافت مابقی سود سهام عدالت برای پرداخت به سهامداران اصرار دارد.

همچنین تا پایان هفته سوم اردیبهشت در این ماه ۹ ناشر «گ.س.ب کاشوری، شرکت صنایع جوشکاب یزد، قند بیستون، سرمایه گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران، شرکت مهندسی ساخت و ساز و تأسیسات راه آهن اراک، بیمه اتکایی ایرانیان، کابل البرز، بیمه اتکایی سامان، سود جاری ۴۸۴ هزار و ۸۱۲ سهامدار شامل ۱۴۵ میلیارد و ۴۸۲ میلیون تومان توسط صمت و از طریق سامانه سجام واریز شده اند.

در این بازه زمانی ۲ شرکت «داروسازی ابورهان و بیمه اتکایی امین (عمومی)» با استفاده از سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) سود سهام و حق تقدم سالانه ۲۴ هزار و ۷۰۰ نفر از سهامداران را شامل ۴۵ میلیارد و ۶۳۸ میلیون تومان واریز کرده اند. دارند.

اطلاعات منتشر شده از سوی سپرده گذاری مرکزی تسویه اوراق بهادار و وجوه در خصوص جزئیات سپرده سود سال ۱۴۰۲ نشان می دهد که در سال گذشته ۱۱۵ هزار و ۱۷۹ میلیارد و ۴۱۳ میلیون و ۹۶۹ هزار تومان سود جاری، مطالبات سالانه و حق تقدم سهامداران از طریق سامانه سجام واریز شده است.

در سال ۱۴۰۲، ۶۰۲ ناشر به مبلغ ۱۰۹۳۹ میلیارد و ۵۲۴۸۰۴۰۰۰ تومان، سود جاری به ۵۵۹۵۷۳۵۵۰۰۰ سهامدار و ۲۵۳ ناشر بالغ بر ۶۱۳۹ میلیارد و ۸۸۰۱۵۶ تومان. سود سهام و حق تقدم سالانه ۱۷ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۸۵۵ نفر از سهامداران به حساب سجمی سهامداران واریز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا