بانک و بیمه

وام های فریبنده ای به نام «مهربانی»!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پرداخت وام بدون بهره امروزه به دلیل کمبود منابع و فاصله زیاد نرخ تورم و سود بانکی برای اکثر بانک ها سودآور نیست و حتی به زیان منتهی می شود، اما با عناوین مختلفی تبلیغ می شود که این فقط نوعی فریب نیست. . منجر به غش در قبان می شود که از نظر شرعی نیز امکان ادعای آن وجود دارد. این تبلیغات عجیب و غریب که در همه جا دیده می شود، نه تنها در برنامه های تلویزیونی، بلکه از طریق شبکه های اجتماعی در تلفن های همراه نیز منتشر می شود و معلوم نیست چنین تبلیغات بزرگی چه سودی برای بانک هایی دارد که این گونه وام ها را پرداخت می کنند. .

تبلیغ وام «مرحبانی» اگرچه به آن تسهیلات قرض الحسنه می گویند، اما متقاضی وام برای بهره مندی از تسهیلات با سود ۴ درصد باید ماه ها مبلغ وام را واریز کند. وام هایی که بلافاصله پذیرفته نمی شوند و به هیچکس تعلق نمی گیرد زیرا متقاضی باید ابتدا مقداری پول را در بانک واریز کند و سپس پس از گذشت چند ماه از واریز وجه در بانک، مبلغ مربوطه به متقاضی پرداخت می شود. اقدامی که بارها از سوی مراجع و نمایندگان مجلس، اقدامی نادرست و تخلف خوانده شده است، اما اکنون برخی بانک ها با بی توجهی به چنین مشکلی به این اقدام روی آورده اند و متاسفانه گاهی از نام قرض الحسنه نیز استفاده می کنند.

این در حالی است که بخشنامه بانک مرکزی اخذ سپرده به عنوان ضمانت نقدی قبل یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی را ممنوع کرده است.

بانک مرکزی باید دقت کند که این گونه تسهیلات با عنوان «تسهیلات قرض الحسنه» در سوابق و گزارش های مالی بانک درج نشود، زیرا این موضوع نیز کلاه شرعی بزرگی خواهد بود که فقط در آمار اعلام می شود.

پرداخت وام برای سپرده بدون بهره در بانک!

اکنون نحوه بازپرداخت وام با سود ۴ درصد به این صورت است که وام گیرنده به صورت قرض الحسنه به بانک می دهد و پس از چند ماه وام به نسبت پولی که در آن سپرده کرده است به او پرداخت می شود. بانک. در وام هایی با نام طرح مهربانی که بانک ملی آن را به صورت گسترده تبلیغ کرده است، اکنون به دیگ بانک ها نیز کشیده شده و ادعا می کنند که تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان با تسهیلات ۴ درصدی به مردم پرداخت می شود، اما اولاً چند ماه است. یعنی پول خودت باید از یک ماه تا یک سال و نیم در بانک مسدود شود و در این مدت بانک با پول شما کار می کند و بعد از گذشت ماه ها بر اساس اصل افزایش چند برابری است. از پول شما برای خود اعتبار ایجاد می کند. نکته جالب اینجاست که این افراد پیش از این می توانستند با اعتبار فروش و موجودی حساب خود از این تسهیلات استفاده کنند اما اکنون این حق از آنها سلب شده و باید به صورت رایگان به حساب جداگانه ای به نام مهربانی واریز شود تورم بالای ۴۰ مهربانی. %!

به گزارش ایران تحلیل، در شرایط فعلی با توجه به فشار اقتصادی و مشکلات عدیده ای که مردم به دلیل افزایش هزینه های زندگی با آن مواجه هستند، نیاز آنها به پول افزایش یافته و مجبورند برای تامین آن وام با سود ۲۳ دریافت کنند. اما بسیاری از بانک‌ها از پرداخت وام خودداری می‌کنند، زیرا اکثر بانک‌ها با محدودیت منابع مواجه هستند و از سوی دیگر به دلیل افزایش نرخ تورم، درآمد چندانی از پرداخت وام‌ها و تسهیلات با سود کم ندارند. دلیل این امر این است که بانک ها برای جلوگیری از خروج پول از سیستم بانکی، موانع زیادی را برای متقاضیان ایجاد می کنند.

برخی از بانک ها با تبلیغات گسترده و به ظاهر بدون بهره و کارمزد وام ۳۰۰ میلیون تومانی شده اند اما در عمل به دلیل شرایطی که بر وام گیرنده گذاشته اند و نحوه استفاده از پول سپرده گذاری شده در این کشور نیست. به نفع وام گیرنده است، بنابراین به نظر می رسد ناظر حداقل باید به دلیل تبلیغات غیرواقعی و اغراق آمیز وارد عمل شود تا خدای ناکرده فرد نادانی درگیر معامله ای نشود که در آن غش کند!

تبلیغات عجیب برای پرداخت وام بدون بهره!

اما اکنون برخی بانک ها با تبلیغات گسترده، پرداخت کننده وام های ۳۰۰ میلیون تومانی شده اند که به نظر می رسد بدون بهره و با نرخ کارمزد پردازش می شود، اما در عمل با توجه به شرایطی که برای وام گیرنده و استفاده از سپرده گذاشته اند. پول . نام تجاری نه تنها برای وام گیرنده سود زیادی دارد، بلکه بانک نیز در این معامله سود می برد، زیرا بانک ها به خوبی می دانند که برای کسب سودهای کلان با منابعی که در اختیار دارند به صورت سپرده یا وام چه کار می کنند. رسیدن. . این در حالی است که بانک مرکزی بانک ها را از انجام کار منع کرده و با تعدادی از بانک هایی که قوانین و مقررات را رعایت نمی کنند در حال مذاکره است.

حال اگر به جداول و جزئیات مربوط به این نوع وام ها در سایت مهربانی نگاه کنید، مشخص می شود که گرفتن وام از این طریق کار راحتی نیست. زیرا بر خلاف پرداخت وام های کوچک بدون ضامن، وام طرح محبانی به یک یا دو ضامن با گواهی کسر از حقوق ضامن نیاز دارد که این امر برای کسانی که پول خود را در بانک سپرده گذاری کرده اند، گرفتن یک ضامن برای دریافت اعتبار را بسیار دشوار می کند.

به عبارتی این طرح کپی سختگیرانه بانک رسالت است که در حال حاضر متقاضیان این نوع تسهیلات را به خوبی تحت پوشش قرار می دهد و اخذ این تسهیلات بسیار راحت تر است.

اگر وام به صورت اعتبار قرض الحسنه باشد، نیازی به ترویج گسترده آن نیست، زیرا همه می دانند که ساختار اعتبار خوب به گونه ای است که وام گیرنده به جای پرداخت هزینه برای دریافت آن، از نعمت اعتبار خوب بهره مند می شود. وام، او باید پیش پرداخت کند. در ازای آن وام به صورت اعتبار قرض الحسنه دریافت کند. بنابراین به نظر می رسد مراجع نظارتی بانک اسلامی و بانک مرکزی باید در این زمینه ورود کرده و از تبلیغات اغراق آمیز و غیرواقعی جلوگیری کنند.

ضمناً بانک مرکزی باید اطمینان حاصل کند که این گونه تسهیلات با عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه در سوابق و گزارش‌های مالی بانک درج نشود، زیرا این موضوع نیز کلاه شرعی بزرگی خواهد بود که فقط در آمار گزارش می‌شود.

چرا بانک ها از متقاضیان وام با نرخ سود مشخص ۲۳ درصد حمایت نمی کنند اما اکنون وام های بدون بهره را تبلیغ می کنند؟ البته خود بانک ها هم می دانند که با وجود تورم ۴۰ درصدی، پرداخت وام تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان با نرخ کارمزد ۴ درصد چیزی نیست. چهره قابل مقایسه و درک نیست

وقتی تورم ۴۰ درصد است پرداخت وام با کارمزد ۴ درصد درست نیست!

سید مرتضی افکه، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص پرداخت وام های بدون بهره که اکنون توسط برخی بانک ها با عناوین مختلفی از جمله طرح کودکی تبلیغ می شود، گفت: تعجب می کنم چرا بانک ها متقاضیان وام را با نرخ سود ثابت ۲۳ درصد همراهی نمی کنند اما الان برای وام بدون سود با سود تبلیغ می کنند در حالی که خود بانک ها می دانند با وجود تورم ۴۰ درصدی پرداخت وام تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان بدون سود و با کارمزد ۴ درصد به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. یا بدون شرایط قابل درک این وام ها باید به گونه ای پرداخت شود که بانک نیز از چنین اقدامی سود کند.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد این نوع وام ها راهی برای فریب مردم است، گفت: حتی کسانی که اقتصاد را نمی فهمند می دانند که متقاضی وام باید چند ماه قبل از اعطای وام، پول خود را در بانک نگه دارد. به او.» اگر قرض بگیرد، ارزش دارد. پول او کاهش می یابد و به جای سود حتی ضرر می کند. در این مدت بانک به متقاضی وام بابت پیش پرداختی که به بانک برای گرفتن وام پرداخت کرده است سودی نمی پردازد، اما از طرف دیگر وجوهی را که از متقاضی وام دریافت کرده در مکان هایی که وام دریافت کرده است، استفاده می کند. خارج می شود. کسب سود

بانک ها باید از منابع و سپرده های مردم حفاظت کنند وگرنه متحمل ضرر خواهند شد. در چنین شرایطی بانک ها این گونه وام ها را به مردم تبلیغ می کنند زیرا روند اعطای وام در این قالب را به خوبی می شناسند. شما اگاه هستید

بانک ها باید سپرده های مردم را مدیریت کنند و در قبال مشتریان پاسخگو باشند

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: البته زمانی که بانک مرکزی و دولت بانک ها را ملزم به بازپرداخت وام می کنند، ناگفته نماند که بانک برای پاسخگویی به سپرده گذاران و سهامداران خود مجبور به استفاده از راهکارهایی می شود که متحمل ضرر نشود. زیرا بانک ها باید از منابع و سپرده های افرادی که در امانت نگهداری می کنند محافظت کنند، در غیر این صورت متحمل زیان خواهند شد. به همین دلیل است که بانک‌ها ارائه چنین وام‌هایی را تبلیغ می‌کنند، زیرا می‌دانند که فرآیند وام‌هایی که در این قالب ارائه می‌شود را همه می‌دانند و افراد زیادی آن را به آنها می‌دهند.

وی در ادامه افزود: بانک‌ها حتی در پرداخت وام‌های خرد بدون ضامن هم خوش درخشیدند زیرا نیازمندان واقعاً این نوع وام‌ها را دریافت نکردند و شاید به دلیل اعتبارسنجی‌های انجام شده توسط بانک، این وام‌ها به کسانی داده شد که داشتند. مناسب‌ها توان مالی داشتند.» چون این گونه وام‌ها پرداخت می‌شد، فقط کارمندان می‌توانستند این نوع وام را دریافت کنند. البته بانک ها در بازپرداخت وام ها حتی در شرایط بی ثباتی اقتصادی نیز باید ضمانت ها و جوانب لازم را در نظر بگیرند تا تامین منابع در قالب وام و تسهیلات با تاخیر مواجه نشود و مشکلی پیش نیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا