اخبار بورس

واکاوی انتشار اوراق ۳۰ درصدی و جنگ‌های زرگری 

چیزی را گزارش کنید اخبار بورسبدون شک بسیاری از شما خوانندگان و مخاطبان ارزشمند سایت اخبار بورسمی دانید که بانک مرکزی در هفته های اخیر اوراق ۳۰ درصدی را منتشر کرده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی و طی دستورالعملی، بانک های کشور مجاز شدند برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، گواهی سپرده ویژه با نرخ سود حسابی ۳۰ درصد صادر کنند.

انتشار و فروش اوراق ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی با نرخ سود ۳۰ درصدی تنها در چند روز حماسه ای بود که بانک مرکزی، دولت و مردم حاضر در صحنه همیشه آن را خلق کرده اند تا بار دیگر ثابت کنند که تنها کار این است. که در این کشور تولید اهمیتی ندارد.

جالبتر از فروش اوراق ۳۰ درصدی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی در چند روز، سخنان ضد و نقیض و جنگ های زرگری که از زبان مدیران و مدیران اقتصاد کشور شنیده می شد.

مدیران بانک مرکزی با رضایت از روند موفقیت آمیز فروش اوراق، در مصاحبه ها این روند را مستمر و ابزاری در دسترس می دانند. اما وزیر امور اقتصادی آزادسازی این اوراق را موقتی و غیرقابل تکرار می داند.

آقای همتی در ادامه طعنه های خود نسبت به بلایا و عواقب انتشار این اوراق بر بازار سرمایه و نظام بانکی کشور به دولت و رئیس کل بانک مرکزی هشدار می دهد و شنیده می شود آقای رئیسی نیز این هشدار را به گوش مردم می رساند. وزیر اقتصاد در جلسه دولت

باور کنید با چنان اطمینان و دلسوزی نسبت به وضعیت نظام بانکی به مسئولان کشور هشدار می دهند که انگار یکی از برندگان نوبل اقتصاد و بانکداری هستند و تازه به کشور برگشته اند و مشاغل شیک زیادی ندارند.

هر از چند گاهی شک داریم که چند سال در رأس بانک مرکزی کشور بوده یا احتمالاً چه زمانی همه بانک ها (بانک آینده، دی کپیتال و…) را به تعادل برساند، بورس را احیا کرده بودند و تمام قیمت های اجباری لغو شد، ما در زندان نشستیم و به روزنامه، اینترنت یا رادیو و تلویزیون دسترسی نداشتیم.

جناب همتی عزیز باور کنید وقتی با رزومه مدیرکل سیاسی صداوسیما به رئیس بانک مرکزی رسیدید از قدرت راهکارهای بانک مرکزی رها شدیم پس اینقدر این دوستان را اذیت نکنید.

اما می توانم به چند نکته و سوال در مورد آزادسازی این اوراق توسط بانک مرکزی و دولت فکر کنم که می خواهیم با شما در میان بگذاریم:

۱- از آنجایی که هدف از انتشار این اوراق تامین سرمایه مولد شرکت های مولد ایجاد شده است، ذکر چند نکته در این زمینه ضروری است.

به نظر شما گرفتن وام ۳۰ تا ۳۵ درصدی برای تامین مالی سرمایه در گردش برای کدام شرکت تولیدی منطقی است؟

اگر تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ ۳۰-۳۵ درصد بدهند با چه نرخی باید تسهیلات بلندمدت بدهند؟

حاشیه سود تولید فعال ترین بنگاه های کشور که قرار است سرمایه در گردش را با نرخ ۳۰ تا ۳۵ درصد تامین کنند چقدر است؟

آیا فکر می کنید شرکت هایی که سرمایه در گردش خود را با ۳۰ تا ۳۵ درصد تامین مالی می کنند، محصولات خود را با همین شرایط به فروش خواهند رساند؟

آیا زمانی که این حرکت را انجام دادید به تورم فکر کردید یا این آخرین کاری است که انجام می دهید؟

به نظر شما چرا کار بانک ها، نخبگان اقتصادی در دولت و بانک مرکزی به جایی رسیده است که باید برای تامین سرمایه در گردش شرکت های تولیدی، اوراق با بازدهی ۳۰ درصد منتشر کنند؟

مگر نه این است که بزرگترین بدهکار نظام بانکی کشور دولت و شرکت های دولتی هستند؟ تا پایان مهر ۱۴۰۲ بدهی دولت و بنگاه های دولتی به سیستم بانکی کشور بالغ بر ۸۵۰ هزار میلیارد تومان بود.

به عبارت دیگر اگر دولت تمام منابع بانک ها را برای خود جذب کند، مشخص است که دیگر پولی برای امداد رسانی به سایر شرکت های تولیدی باقی نمی ماند. بنابراین ساده ترین راه انتشار اوراق ۳۰ درصدی برای شرکت های تولیدی حقیقی و خصوصی است.

۲- هدف از انتشار این اوراق حمایت از شرکت های تولیدی بود یا تامین نقدینگی در بازار دلار، سکه و املاک؟

آیا دقت کرده اید که در سال های اخیر و در اسفندماه که همه منتظر افزایش سنتی قیمت ارز و تورم در بازارهای موازی بودند، مسئولان کشوری دستشان را آستین بالا زدند و اعلامیه هایی مبنی بر مسدود شدن بخشی از نقدینگی دادند؟ نقشه های عجیب و غریب؟

طرح پیش خرید خودروهای وارداتی در پایان سال گذشته را به خاطر دارید؟ واردات بیش از ۱۰۰ هزار خودرو به کجا ختم شد؟ چقدر پول جمع آوری شد و چقدر پول برگشت داده شد؟

تحلیل انتشار اوراق قرضه 30 درصدی و جنگ طلا

۳- اگر ترکیه، آرژانتین و … را به عنوان الگوی فنی خود در امور اقتصادی خود قرار داده اید، حتی با یک جستجوی ساده می توانید متوجه شوید که پرداخت سود بانکی بالا نه تنها باعث بهبود وضعیت این کشورها نشده است. در واقع وضعیت را بسیار بدتر از قبل کرد.

اساساً همه سیاست‌های مالی و پولی (FATF، IFRS، سیاست‌های کمیته بال، سیاست صندوق بین‌المللی پول و…) با روحیه انقلابی مدیران و مسئولان کشور مطابقت چندانی ندارد و ما به آنها نیاز نداریم. اما ما خوشحالیم که برخی از اقدامات شکست خورده دوست و برادر مذهبی خود (اردوغان) را اجرا می کنیم.

تحلیل انتشار اوراق قرضه 30 درصدی و جنگ طلا

۴- همانطور که بزرگ مرد علم بانکداری کشور جناب آقای همتی فرمودند نمی توان انتظار داشت که نسبت P/E بازار پول از ۴.۵ به ۳ کاهش یابد و این نسبت در بورس نیز کاهش نخواهد یافت.

اگر سرمایه گذاران با ریسک کمتر بتوانند با سود ۳۰ تا ۳۳ درصدی اوراق بهادار بخرند، اساسا نیازی به سرمایه گذاری سرمایه خود در سهام شرکت های بنیادی و سنگین مانند فولاد مبارکه و … نیست.

حتی بسیاری از صندوق های اوراق بهادار به جای سرمایه گذاری بخشی از منابع صندوق در سهام بنیادی تمایل به خرید اوراق ۳۳ درصد ارزان قیمت دارند که منجر به افزایش فشار عرضه بر این نمادها خواهد شد.

بی شک از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق ۳۰ درصدی ایران خودرو و سایپا، ۱۵ هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم (و بیش از این مبلغ در صورت تمدید تسهیلات سرمایه در گردش بانک ها با نرخ سود ۳۰ درصدی) خواهد رفت. .

به نظر شما شرکت هایی که توانایی پرداخت تسهیلات ۱۲ درصدی سرمایه در گردش را ندارند، می توانند تسهیلات ۳۰ تا ۳۳ درصدی را پرداخت کنند؟ اگر با چنین نرخ هایی به این شرکت ها وام پرداخت می کردند، بهتر است بلافاصله اعلام ورشکستگی کنند.

۵- کنترل تورم و رشد تولید؟

با نزدیک شدن به ایام نوروز احتمالا شما هم منتظر نام سال جدید هستید. نتایج این نام ها و اجرای این شعارها آنقدر شگفت انگیز بود که بسیاری از ما منتظر شعار سال نو و ارتقای سطح زندگی خود هستیم.

برای ما سوال است که آیا مدیران کشور با نرخ سود ۳۰ تا ۳۳ درصدی از تولید حمایت و تورم را مهار خواهند کرد؟

آیا تولید با نرخ سود ۳۳ درصد توجیه می شود؟ حاشیه سود شرکت های کوچکی که سرمایه داران شرط سود بی دردسر و تضمین شده ۳۳ درصدی را به آنها تحمیل می کنند و به سمت شرکت های پرریسک با حاشیه سود ۲۰ درصد می روند چقدر است؟

احتمالا دولتمردان به دلیل نزدیک شدن به پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به اجرای بیانات رهبری بی احساس بوده و تمام توجه خود را معطوف به اجرای منویات سال نو کرده اند.

تحلیل انتشار اوراق قرضه 30 درصدی و جنگ طلا

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا