فناوری

واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می‌برد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

محققان دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد و Cal Tech در آمریکا در حال توسعه روش جدیدی به نام “واکسن شناسی پیشگیرانه” هستند که هدف آن آموزش سیستم ایمنی بدن برای شناسایی ویروس های مختلف کرونا است.

به گزارش ایندیپندنت، این واکسن از آنتی ژن هایی استفاده می کند که در ۸ ویروس کرونای مختلف از جمله ویروس خفاش ها وجود دارد. آنتی ژن ماده ای است که پاسخ ایمنی را در بدن آغاز می کند.

چنین فرآیندی به سیستم ایمنی بدن می آموزد که به دنبال قسمت هایی از آنتی ژن های مشترک با ویروس های مختلف، از جمله آنهایی که در واکسن یافت نمی شوند، بگردد. به عنوان مثال، واکسن حاوی ویروس سارس-کوو-۱ نیست که باعث همه‌گیری سارس در سال ۲۰۰۳ شد.

به طور معمول، واکسن هایی مانند واکسن هایی که برای مبارزه با کووید-۱۹ استفاده می شوند، از یک آنتی ژن برای آموزش سیستم ایمنی بدن برای هدف قرار دادن ویروس های خاص و منفرد استفاده می کنند.

روری هیلز، محقق فارغ التحصیل در دانشکده داروسازی کمبریج و نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: تمرکز ما بر تولید واکسنی است که از انسان در برابر همه‌گیری ویروس کرونا در آینده دفاع کند. ما باید آن را حتی قبل از شروع اپیدمی آماده کنیم. ما واکسنی ساخته‌ایم که در برابر طیف وسیعی از کروناویروس‌ها، از جمله برخی که هنوز ناشناخته هستند، محافظت می‌کند.

مارک هاوارث از دانشگاه کمبریج و نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: نباید منتظر ظهور یک ویروس جدید کرونا باشیم. ما دانش کافی در مورد ویروس‌های کرونا و واکنش‌های سیستم ایمنی بدن به آن‌ها به دست آورده‌ایم که اکنون می‌توانیم واکسن‌هایی بسازیم که از انسان در برابر گونه‌های ناشناخته کرونا محافظت می‌کند.

تحقیقات نشان داده است که واکسن جدید که Quartet Nanocage نام دارد، پاسخ ایمنی وسیعی را در موش‌ها، از جمله حیواناتی که در برابر Sars-CoV-2 واکسینه شده‌اند، ایجاد می‌کند.

بر اساس این تحقیق، طراحی واکسن ساده‌تر از نمونه‌های توسعه‌یافته است و قطعاً در ساخت واکسن‌هایی برای سایر مشکلات سلامتی نیز استفاده می‌شود. این تحقیق در اوایل سال ۲۰۲۵ وارد فاز اول آزمایشات بالینی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا