فناوری

واکسن آزمایشی «اچ. آی. وی» با موفقیت پادتن موثر را در بدن انسان برانگیخت

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

ایرنا: آزمایشات بالینی اولیه انجام شده با واکسن جدید اچ آی وی، توانایی آن را در تولید آنتی بادی های نادر در بدن داوطلبان نشان داده است.

برای اینکه یک واکسن موثر باشد، باید آنتی بادی را در افراد ایمن شده (واکسینه شده) افزایش دهد. آنتی بادی هایی که می توانند مهاجمان بعدی را خنثی کنند. واکسن نیز باید بی خطر باشد، به این معنی که نباید برای اکثریت بزرگ افرادی که واکسن را دریافت می کنند، واکنش یا عارضه جانبی قابل توجهی ایجاد کند.

واکسن جدید طراحی شده برای HIV (ایدز) در آزمایش‌های بالینی اولیه با همان چالش‌های آشنا روبه‌رو می‌شود و از یک جهت موفق نبوده است.

با این حال، آن نیز یک پیشرفت تلقی می شود. زیرا سازندگان این واکسن برای بهبود ایمنی آن در مطالعات بعدی آن را مجددا فرموله کرده اند. همچنین آخرین نتایج آزمایش نشان داده است که این واکسن با موفقیت در تعداد کمی از افراد آنتی بادی های بسیار خنثی کننده تولید کرده است.

آنتی بادی های بسیار خنثی کننده (bnAbs) که HIV را هدف قرار می دهند در اوایل دهه ۱۹۹۰ و در زمان اوج اپیدمی در برخی افراد مبتلا به HIV کشف شد و پتانسیل این آنتی بادی ها خیلی زود آشکار شد. این آنتی بادی ها می توانند انواع مختلف ویروس HIV را شناسایی و خنثی کنند. این ویروس یک تنوع ژنتیکی و تغییر شکل است که از شناسایی توسط سیستم ایمنی بدن طفره می رود.

اما از آن زمان با وجود گذشت نزدیک به چهار دهه، هنوز واکسنی تولید نشده است که آنتی بادی های ذکر شده را در انسان تولید کند (چه برسد به تولید واکسن HIV).

برای درک دشواری تحریک سیستم ایمنی بدن برای تولید این آنتی بادی ها، باید بدانیم که آنتی بادی های بسیار خنثی کننده تنها در بدن ۱۰ تا ۲۵ درصد افراد مبتلا به ایدز تولید می شود و ساخت آن سال ها طول می کشد.

از این رو، این خبر مبنی بر اینکه واکسنی که در مقیاس بالینی کوچک آزمایش شده است، توانست پس از دو دوز در چند نفر آنتی بادی‌های خنثی‌کننده تولید کند، امیدوارکننده است.

ویلتون ویلیامز، ایمونولوژیست در موسسه واکسن انسانی دوک (DHVI) (در دورهام، کارولینای شمالی، ایالات متحده)، که این مطالعه را رهبری کرد، می‌گوید: «بسیار هیجان‌انگیز است که ببینیم با این مولکول واکسن توانستیم ظهور را ببینیم. آنتی بادی های خنثی کننده در عرض چند هفته است.

این واکسن جدید ویروس HIV-1 را هدف قرار می دهد که شایع ترین ویروس در بین دو ویروس عامل ایدز است.

مرحله اول این آزمایش در سال ۲۰۱۹ آغاز شد. اما پس از بروز واکنش آلرژیک شدید در یکی از شرکت کنندگان، مصرف آن متوقف شد. واکسن از آن زمان دوباره فرموله شده و آزمایشات با نسخه جدید آغاز شده است. ویلیامز و همکارانش داده های موجود را تجزیه و تحلیل کردند و تشخیص دادند که واکسن پس از دو دوز پاسخ ایمنی قوی ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا