فناوری

واکنش‌ها به تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری؛ ادعای نتانیاهو: اسرائیل در حال جنگی عادلانه است / تشکیلات خودگردان فلسطینی: دیوان به نفع بشریت حکم داد

پایگاه خبری تحلیلی میهن تجارت (mihantejarat.com):

یورونیوز: تصمیم روز جمعه دیوان بین المللی دادگستری درباره اقداماتی که اسرائیل باید فورا اتخاذ کند واکنش هایی را برانگیخت.

دیوان بین المللی دادگستری در لاهه روز جمعه، ۲۶ ژانویه، در جریان رسیدگی به پرونده متهم شدن اسرائیل به نسل کشی در غزه، در دستور تدابیر امنیتی خود به صراحت به آتش بس در غزه اشاره نکرد، اما از اسرائیل خواست تا تدابیر بیشتری اتخاذ کند. آنها موظف به حفاظت از جان فلسطینی ها هستند. دادگاه همچنین از اسرائیل خواست تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل کشی و مجازات عاملان انجام دهد.

اکثریت قضات دیوان بین‌المللی دادگستری به تدابیری رأی دادند که بیشتر خواسته‌های آفریقای جنوبی را پوشش می‌دهد، به استثنای دستور توقف عملیات نظامی اسرائیل در غزه. از جمله، آفریقای جنوبی خواستار آتش بس فوری در غزه شد.

جلسه امروز با واکنش های زیادی همراه بود که به طور مرتب به روز رسانی می شود.

اردوغان تصمیم دیوان بین المللی دادگستری را ارزشمند توصیف کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از حکم دادگاه بین المللی دادگستری مبنی بر اینکه اسرائیل باید نسل کشی در غزه را متوقف کند، استقبال کرد و گفت که امیدوار است حملات به غیرنظامیان متوقف شود.

اردوغان رای دادگاه را ارزشمند توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که حملات اسرائیل به زنان، کودکان و سالمندان پایان یابد.

وزیر دفاع اسرائیل: کسانی که به دنبال عدالت هستند آن را روی صندلی های چرمی دادگاه لاهه نخواهند یافت

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، از دیوان بین المللی دادگستری انتقاد کرد و گفت که اسرائیل “نیازی به سخنرانی در مورد اخلاق” در هنگام مبارزه با حماس در غزه ندارد.

وی در بیانیه ای گفت: «دیوان بین المللی دادگستری در لاهه زمانی که به درخواست یهودی ستیزانه آفریقای جنوبی برای بحث در مورد ادعای نسل کشی غزه پاسخ مثبت داد و اکنون از رد این درخواست خودداری می کند، از حدود خود فراتر رفت».

وی افزود: کسانی که به دنبال عدالت هستند آن را روی صندلی های چرمی دادگاه لاهه نمی یابند، بلکه در تونل های حماس در غزه که ۱۳۶ گروگان در آن نگهداری می شود و کسانی که فرزندان ما را به قتل رساندند پنهان شده اند.

وی افزود: آنها با روحیه ارتش اسرائیل عدالت را خواهند یافت.

واکنش امیر عبداللهیان به رای بدوی دادگاه لاهه: تبریک به آفریقای جنوبی و فلسطین

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی اعلام کرد: این موفقیت را به دولت و ملت آفریقای جنوبی، ملت فلسطین و خانم نالدی پاندور وزیر امور خارجه این کشور تبریک می گویم. آفریقای جنوبی در دادگاه کیفری بین المللی. در طرح شکایت از رژیم صهیونیستی.

وی در این پیام گفت: از همه همتایان خود در کشورهای جهان تقاضا دارم از اقدام آفریقای جنوبی در دادگاه کیفری بین المللی حمایت کنند.

تشکیلات خودگردان فلسطین: دادگاه به نفع بشریت رای داد

ریاض المالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از دستور “مهم” دیوان بین المللی دادگستری استقبال کرد.

او گفت که قضات «به نفع بشریت و قوانین بین‌المللی حکم دادند».

یک مقام حماس: تصمیم دیوان بین المللی دادگستری تحول مهمی است

یک مقام ارشد حماس به رویترز گفت که تصمیم دیوان بین المللی دادگستری تحول مهمی است که به “انزوای اشغالگران و افشای جنایات آنها در غزه” کمک می کند.

این مقام حماس خواستار وادار کردن اسرائیل به اجرای تصمیمات دادگاه شد.

ادعای بنیامین نتانیاهو: اسرائیل در حال جنگی عادلانه است که شبیه هیچ جنگ دیگری نیست

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به حکم روز جمعه دیوان بین المللی دادگستری مدعی شد: با پایبندی به قوانین بین المللی به دفاع از خود و شهروندان خود ادامه می دهیم.

وی مدعی شد: اسرائیل در حال جنگی عادلانه است که شبیه هیچ جنگ دیگری نیست.

وی تصریح کرد: اسرائیل مانند هر کشور دیگری حق اولیه دفاع از خود را دارد. وی با اشاره به اینکه در تصمیم امروز درخواست آتش بس فوری مطرح نشده است، افزود: دادگاه لاهه حق دارد درخواست وقیحانه داشته باشد. [آفریقای جنوبی] ما از حق دفاع از خود محروم شدیم».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا