بانک و بیمه

واکنش بازارهای مالی به اقدام رژیم صهیونیستی علیه ایران

به گزارش افق میهن، واکنش بازار ایران به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به برخی اهداف در ایران در نوع خود بی نظیر بود و در حالی که قبل از این حملات، کانال های تلگرامی فعال در فضای ارز و بورس مدام کوبیده می شدند و از بلاتکلیفی سرمایه گذاری می کردند. یک روز پس از حمله اسرائیل به ایران، که بورس تهران چند ساعت پس از این حملات سبز شد و نرخ کاذب دلار در کانال های تلگرامی سقوط کرد حباب سکه و طلا ترکید.

این واکنش بازار سرمایه پیام روشنی را به مخدوش‌کنندگان اقتصادی و فرصت‌طلبان داخلی داشت که ظرفیت اقتصاد ایران برای مقابله‌های بزرگ با محور شرارت در منطقه، بهتر از هر زمان دیگری آماده است.

امروز در حالی که هشت ماه از سال می گذرد، با وجود تار عنکبوت تحریم تجارت خارجی، روند تامین و تخصیص ارز به روال عادی پیش می رود. از ابتدا فروردین ماه تا ۵ آبان در این ماه ۳۹ میلیارد و ۵۷۶ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در برابر صادرات و خدمات اختصاص یافت.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امروز با تمام قوا علیه تروریست اقتصادی وارد عمل شده و با اتکا به منابع غنی پولی و طلایی کشور بار دیگر اقتدار کشور را در عرصه مدیریت بازار ارز و سکه به نمایش گذاشته است. به طوری که تا پیش از ظهر امروز قیمت سکه با افت ۵ میلیون تومانی مواجه شد و قیمت دلار در بازار غیر رسمی ۳۰۰۰ تومان کاهش یافت.

هفته گذشته بانک مرکزی با صدور اطلاعیه ای در خصوص افزایش قیمت جهانی طلا و از سوی دیگر تشدید سفته بازی طلا و قیمت فعلی سکه در بازار نسبت به تشدید حباب سکه و سقوط احتمالی آن هشدار داد. .

در شرایط کنونی ذکر نکاتی در خصوص ایجاد ثبات در اقتصاد و پرهیز از تکانه های سیاسی و امنیتی فعلاً برای رسانه های حوزه اقتصادی و البته تصمیم گیران بخش های مختلف بسیار حائز اهمیت است، چرا که این موارد را به باد می دهد. بوق بی اعتمادی به اقتصاد ایران به همه آسیب می زند و بیشتر زیان ها سر سفره مردم خواهد بود.

۱- تمرکز بر حفظ صلح از دید سیاستگذاران و انتقال این آرامش به رسانه ها و فضای اقتصادی کشور است.

۲- برجسته كردن نقاط قوت و قابليتهاي اقتصادي به جاي روشن كردن مناطق تاريك

۳- تاکید بر وضعیت خوب ارز کشور و دست پر بازارساز در مدیریت بازار به گونه ای که در اکثر روزهای سال همواره عرضه ارز در بازار نیما بیش از تقاضا بوده و به زودی عرضه یک میلیونی. سکه طلا و مداخلات هدفمند در بازار ارز آغاز شد.

۴- عملکرد قابل قبول شبکه توزیع نفت و فرآورده های نفتی با وجود تحریم های پیچیده و چند لایه.

۵- تحلیل وضعیت عرضه و تقاضای سکه در چند روز اخیر نشان می دهد که نسبت تقاضا نسبت به عرضه کم است. بنابراین بخش اصلی جریان در فضای مجازی برای قیمت سکه، تحمیل بار روانی به بازار و بزرگتر شدن حباب قیمت است و به سختی تقاضای واقعی وجود دارد.

۷- برخلاف تحلیل های نادرست از تاثیر بازارهای مالی ایران بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که امروزه بهانه ای برای افزایش انتظارات تورمی می شود، باید به درستی توضیح داد که اقتصاد ایران به نقطه پایینی رسیده است. بلوغ زودهنگام در حوزه تحریم ها برای دور زدن تحریم ها و کمتر اثر آن رسیده است، بنابراین سفر ترامپ به کاخ سفید و احیای دستور تحریم ها تاثیری بیش از گذشته بر اقتصاد ایران نخواهد داشت و روحیه کارآفرینی ترامپ در دوره جدید ریاست جمهوری باید در کنار تحریم ها نادیده گرفته شود. و این روحیه جنگ طلبی اقتصاد ایران را خنثی می کند. علاوه بر این، ورود هریس به کاخ سفید نتیجه دیگری جز تداوم وضعیت موجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا