اخبار اقتصاد ایران

واکنش بازار نسبت به آزاد شدن واردات خودروهای کارکرده +آخرین قیمت‌ها :: افق میهن

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه تسریع در روند واردات خودروهای فرسوده تاثیر مثبتی بر هر سه حوزه خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی خواهد داشت، پیش بینی کرد: اجرای این مصوبه حباب بزرگ وارداتی را خواهد شکست. خودرو، کاهش قیمت غیرعادی خودروهای مونتاژ شده. و فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار خودرو داخلی کاهش می یابد.

به گزارش افق میهن، علی خسروانی در ارتباط با تاثیر واردات خودروهای خارجی مدل ۲۰۱۹ به بالا در بازار، ضمن تاکید بر اینکه همانطور که واردات خودروهای جدید تاثیر مثبتی بر بازار داشت، واردات خودروهای فرسوده نیز تاثیر مثبتی بر بازار داشت. تاثیر شگرفی بر کاهش قیمت خودرو در بازار خواهد داشت، وی گفت: بخش بزرگی از رفتار بازار خودرو یک موضوع روانی است و زمانی که روند صعودی داشته باشد نسبت به اخبار واکنش بیشتری نشان می دهد. با توجه به اینکه خودرو در سال های اخیر به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده است، واکنش آن به فضای خبری و روانی بستگی دارد. بنابراین حتی قبل از اجرا نیز همین اخبار بازار را تحت تاثیر قرار می دهد.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو خاطرنشان کرد: هم اکنون نیز ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای فرسوده از چهارشنبه گذشته بازار را تحت تاثیر قرار داده و منجر به کاهش قیمت شده است.

وی تصریح کرد: واردات خودروهای خارجی سال ۲۰۱۹ به بالا مصوبه ای است که در نهایت از سوی دستگاه های اجرایی این دولت ابلاغ شد، با توجه به اینکه یکی از وعده های رئیس جمهور منتخب در جریان مناظرات بود، بنابراین با فرا رسیدن ۱۴ دولت (اگر قولی مبنی بر آزادسازی واردات خودرو داده شود) قطعا مصوبه را اجرا خواهند کرد. اما اتفاقی که افتاد این است که دولت سیزدهم در روزهای پایانی این دولت به هر دلیل منطقی این مصوبه را که به درخواست مردم بوده و موجب رضایت مردم خواهد شد را به عنوان رکوردی از دستاوردهای دولت سیزدهم اعلام کرد.

خسروانی تصریح کرد: در هر دو صورت به نفع مردم است. بازی سیاسی برای مردم مهم نیست و برایشان مهم است که قیمت خودرو در بازار از این حالت غیرعادی خارج شود. اگرچه واردات خودرو صفر با تمام ظرفیت انجام نشد و امسال حدود ۱۰ هزار خودرو وارد کشور شده است، اما تاثیر خوبی در بازار داشته و نه تنها روند صعودی را کنترل کرده، بلکه باعث کاهش قیمت خودرو در بازار. بنابراین واردات خودروهای فرسوده قطعا تاثیر مثبتی بر بازار در کاهش قیمت خواهد داشت.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان و فروشندگان خودرو تهران تصریح کرد: تمامی موارد اجرایی این مصوبه دیده شده و قوانین و مقررات داخلی بر این اساس اصلاح شده است. مثلا در بحث استاندارد مسائلی بود که اصلاح شد. آخرین اقدامی که حدود دو هفته پیش انجام شد و امکان ابلاغ آیین نامه را تقویت کرد، این بود که شرط انتقال دانش فنی در کنار واردات را حذف کردند و تاکید کردند که اگر فردی بخواهد خودرو وارد کند، وجود ندارد. نیاز به انتقال دانش فنی و در عوض می تواند پنج درصد از مبلغ گمرک را به حساب وزارت صمت واریز کند تا سازمانی که برای انتقال دانش فنی و فناوری تشکیل شده است، انتقال دانش را انجام دهد.

وی افزود: این موضوع مانع بزرگی برای واردات خودرو برای افراد بود که خوشبختانه رفع شد. زیرا زمانی که فردی بخواهد خودرو وارد کند، امکانات انتقال دانش فنی آن خودرو و شرکت را ندارد. بودجه مورد نیاز برای این کار در حد توان یک شخص یا شرکت نخواهد بود. بنابراین در حال حاضر قوانین پایین دستی نیز تهیه و تصویب و آماده اجراست.

*دولت سیزدهم برای ثبت امضای خود در واردات خودروهای فرسوده، روند اجرایی را تسریع بخشد

به گفته این کارشناس بازار خودرو، اگر دولت فعلی می خواهد در این زمینه کارنامه و امضای خوبی از خود به جای بگذارد باید زودتر روند اجرایی را اجرایی کند.

خسروانی با تاکید بر اینکه قیمت ها در بازار خودرو به طور قطع کاهش می یابد، تصریح کرد: بدون شک در هر سه بازار خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی قیمت کاهش چشمگیری خواهد داشت. اما این کاهش قطعا متفاوت خواهد بود. در بازار خودروهای وارداتی که در حال حاضر از مدل ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ در بازار ما وجود دارد، با توجه به اینکه بیشترین حباب قیمتی وجود دارد، بیشترین کاهش قیمت را در این رده خواهیم داشت. مثلا خودروهای کره ای، ژاپنی یا آلمانی در ایران که خودروهای فرسوده هستند، حباب قیمتی بسیار بالایی دارند. یک خودروی ۱۰ هزار دلاری در ایران حدود سه میلیارد تومان قیمت دارد; قطعا با واردات خودرو حباب قیمتی آنها خواهد شکست.

وی ادامه داد: در بازار خودروهای مونتاژی احتمالا قیمت های بازار بیشتر از قیمت های کارخانه خواهد بود و همان قیمتی که شرکت ها ارائه می دهند در بازار یکسان خواهد بود. البته برای محصولات برخی برندها مانند یکی از شرکت‌های خودروسازی خصوصی که قیمت‌ها را به‌طور غیرعادی افزایش داده‌اند، برآورد ما این است که کمتر از قیمت‌های شرکت در بازار باشد. همانطور که در گذشته این اتفاق افتاد و شرکت ها دیگر نمی توانستند به این قیمت نقدی بفروشند و مجبور به فروش اقساطی شدند.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان و فروشندگان خودرو تاکید کرد: خوبی این موضوع این است که بحث سامانه، صف و … مطرح نمی شود و با توجه به اینکه تقاضای واسطه گری، سفته بازی، خرید به صورت مستقیم انجام می شود. و غیره حذف خواهند شد. و تقاضای مصرف کننده باقی می ماند، دیگر کمبود گردش و عرضه نخواهیم داشت.

این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: در حوزه خودروهای داخلی به هر حال حباب قیمتی بین شرکت و بازار کاهش می یابد. مثلا پژو ۲۰۷ الان در کارخانه ۷۰۰ میلیون تومان قیمت دارد اما در بازار یک میلیارد قیمت دارد. پیش بینی می شود این ۳۰۰ میلیون یا در واقع شکاف قیمتی ۳۵ درصدی (حباب) که بسیار زیاد است کاهش یابد. ضمناً شرکت ها مجوز اصلاح قیمت محصولات را به گونه ای می گیرند که دیگر زیان ده نباشد و در محصولات زیان ده به قیمت واقعی عرضه شود و شرکت ها بیایند. از دست دادن بنابراین قیمت درب کارخانه یک محصول ممکن است ۵۰ میلیون تومان افزایش یابد، اما مشتری متوجه نشود; زیرا قیمت آن در بازار کاهش چشمگیری داشته است.

*کاهش قیمت در بازار خودروهای داخلی و خارجی

قیمت این خودرو از امروز روند نزولی را آغاز کرده است. اگرچه در یک ماه اخیر، نوسانات این بازار اغلب کاهشی بوده است. همچنین ادامه افت نرخ دلار و انتشار خبر آزادسازی واردات خودرو، بازار را در رکود عجیبی فرو برده است.
بازار خودرو

قیمت ماشین امروز ۱ مرداد ۱۴۰۳ یکی از نزولی ترین روزهای خود را تجربه می کند، به طوری که همه محصولات گزارش شده است که کاهش می یابد. این افت قیمت از یک میلیون تومان به ۹۵ میلیون تومان می رسد.

لازم به ذکر است که روند نزولی در بازار داخلی از یک میلیون تومان به ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و افت قیمت در بازار مونتاژ از دو میلیون تومان به ۹۵ میلیون تومان است.
قیمت خودرو در بازار داخلی

بازار خودروهای داخلی در تمامی محصولات با روند کاهشی به کار خود ادامه داد.

کوییک اتومات با مدل ۱۴۰۳ یکی از ارزان ترین هاچ بک های بازار داخلی است. این خودرو که هفته گذشته تغییر کرد، امروز با کاهش ۱۰ میلیون تومانی دیگر به محدوده ۵۶۰ میلیون تومان رسید.

تارا اتوماتیک V4 یکی از خودروهای داخلی است که مانند انواع مختلف آن امروز نیز با روندی نزولی به معاملات خود ادامه داد. این خودرو با افت ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به قیمت ۹۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار معامله می شود.

پژو ۲۰۷ دنده هیدرولیک یکی از سدان های محبوب ایران خودرو است که با افت قابل توجه ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی نسبت به روزهای گذشته به کار خود ادامه داد. در حال حاضر قیمت این خودرو در بازار به ۷۱۸ میلیون تومان رسیده است.

دنا پلاس توربو اتوماتیک از ابتدای هفته روند نزولی را آغاز کرده است. این خودرو با افت ۱۶ میلیون تومانی با قیمت ۹۳۴ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود.

قیمت خودروهای مونتاژ شده

بازار خودروهای مونتاژی صبح امروز در رکود شدید به کار خود ادامه داد.

تیگو ۸ پرومکس (IE) یکی از محصولات جذاب و لوکس شرکت مادیریم خودرو است که با روند نزولی ۲۵ میلیون تومانی کار خود را آغاز کرد و قیمت آن در بازار پس از افت قیمت به ۲ میلیارد و ۹۱۵ میلیون تومان رسید.

هیوندای کرتا و چهار تیپ مختلف آن در چند روز اخیر روند نزولی به خود گرفته اند. خودروی مذکور از ابتدای معاملات امروز با افت ۸۰ میلیون تومانی با قیمت دو میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود.

Hongchi H5 و Hongchi E-QM5 از دسته محصولات این شرکت بهمن موتور در روزهای اخیر نوساناتی داشته اما امروز هر دو به ترتیب با ۷۰ میلیون تومان افت، ۳ میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان و ۳ میلیارد و ۳۰ میلیون تومان به فروش می رسند.

SX5 فردا با افت ۴۰ میلیون تومانی در بین محصولات مونتاژی با قیمت یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان معامله می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا