اخبار اقتصاد ایران

واکنش بانک مرکزی به گزارش ایران تحلیل

ایران تحلیل: در پی انتشار گزارشی با عنوان «ثبات ۸ ماهه نرخ دلار، آرامش قبل از طوفان بود» در تاریخ ۱۱/۱۰/۱۳۰۲ و ارائه مطالبی در خصوص عوامل مؤثر بر نوسانات اخیر نرخ ارز، بانک مرکزی به شرح زیر توضیح داد. ارائه شده: مقوله برابری ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی، به دلیل تاثیر زیاد و […]

ایران تحلیل: در پی انتشار گزارشی با عنوان «ثبات ۸ ماهه نرخ دلار، آرامش قبل از طوفان بود» در تاریخ ۱۱/۱۰/۱۳۰۲ و ارائه مطالبی در خصوص عوامل مؤثر بر نوسانات اخیر نرخ ارز، بانک مرکزی به شرح زیر توضیح داد. ارائه می دهد:
مقوله برابری ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی به دلیل تأثیر زیاد و متفاوت آن بر گروه های ذینفع مختلف در اقتصاد و جامعه، موضوعی حساس و چندوجهی است. از جمله مهم ترین حوزه های متاثر از نرخ ارز می توان به صادرات غیرنفتی، واردات، ورود و خروج سرمایه و جهت گیری فعالیت ها و الگوهای سرمایه گذاری در بخش واقعی اقتصاد اشاره کرد.
همانطور که در این مقاله به نقل از یک کارشناس اقتصادی اشاره شد، در روزهای اخیر تحولات سیاسی و نظامی منطقه و یا اخبار سیاسی مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موجب تشدید انتظارات تورمی و ایجاد نوسانات در نرخ ارز در بازار غیررسمی شده است.
اما این بدان معنا نیست که سیاستگذار پولی تنها ناظر این تحولات باشد، بلکه با اقدامات بانک مرکزی طی روزهای گذشته حجم مناسبی از منابع هم در بازار رسمی اسکناس و هم در بازار حواله عرضه شده است. دو طرف عرضه و تقاضای ارز در تعادل هستند. واقع شده و در بازار رسمی یعنی مرکز مبادلات ارز و طلای ایران، هم در اسکناس و هم در حواله ها شاهد ثبات قیمت هستیم و روند تحولات آن برای فعالان اقتصادی قابل پیش بینی است.
همچنین به منظور کنترل قیمت ها و جلوگیری از التهاب بیشتر بازار، بازارساز اقدام به فروش شمش طلا در مرکز مبادلات ارزی و طلا کرد و تاکنون در سه جلسه برگزار شده بیش از ۹۰ کیلوگرم شمش به فروش رسیده است. همچنین چهارمین جلسه حراج چهارشنبه هفته جاری برگزار می شود.
عرضه سکه طلای بدون تاریخ نیز از دیگر برنامه هاست. سکه هایی که پیشتر اعلام شده بود از طریق مرکز مبادلات ارز و طلا وارد بازار می شود. از دیگر برنامه های بازارساز برای کنترل بازار، دستورالعمل صدور گواهی سپرده ویژه با نرخ سود است.
حساب بانکی ۳۰% در سال (پرداخت سود ماهانه).
بر اساس دستورالعمل صدور گواهی سپرده ویژه که به شبکه بانکی ابلاغ شده است، بانک ها می توانند برای تامین مالی سرمایه در گردش پروژه های با بازده بالا، اوراق صادر کنند و در پایان دوره مشارکت، سود قطعی تعلق می گیرد. علاوه بر سود ۳۰ درصدی به خریداران داده می شود. گواهی سپرده در شعب بانک ها پرداخت می شود.


همچنین ویژگی بارز این گواهی سپرده این است که قبل از سررسید در شعب بانک ها قابل بازخرید است و دارندگان این گواهی می توانند از آن به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات بانکی استفاده کنند.
نرخ سود بدون ریسک مهمترین ابزار بانک مرکزی برای کنترل تورم و جلوگیری از تقاضای سفته بازی است. افزایش نرخ بهره بدون ریسک در واقع هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازارهای دیگر را افزایش می دهد و این امر باعث کاهش تقاضا برای سفته بازی در سایر بازارها می شود. این مقالات ظرف یک هفته منتشر می شوند. بنابراین این اقدام در کوتاه مدت شرایط را برای سایر بازارها تغییر می دهد و با توجه به افزایش تقاضای تسویه فشار بر معاملات درهم کاهش می یابد.
از سوی دیگر، چشم انداز روند آتی نرخ ارز در چارچوب تغییرات مولفه های بنیادی و عوامل غیربنیادی قابل تحلیل و ارزیابی است. لذا با توجه به اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزی و سایر نهادهای ذیربط در زمینه تقویت دیپلماسی اقتصادی و سیاست های اتخاذ شده در زمینه کنترل نرخ تورم (از جمله کنترل رشد ترازنامه بانک ها) امیدواریم بازار ارز در سال آینده ثبات خوبی داشته باشد و نرخ ارز در روندی متناسب و متناسب با تغییرات مولفه های اساسی حرکت کند.
همچنین در حوزه مولفه های اساسی اقتصاد نیز نتایج تحولاتی از جمله رشد مثبت اقتصادی در نیمه اول سال جاری و تداوم آن تا پایان سال همراه با روند کاهشی نرخ تورم را نشان می دهد. (کاهش ۱۷ درصدی تورم نقطه به نقطه از ابتدای امسال تا دی ماه) و همچنین کاهش رشد مجموع پولی (پایه پولی و نقدینگی) و همچنین وضعیت مطلوب منابع ارزی کشور، چشم‌اندازی باثبات را برای بازار ارز در ماه‌های آینده متصور شده است.
در خصوص مولفه‌های غیربنیادی ناظر بر رفتار هیجانی و تقاضای سفته‌بازی، تجربه سال گذشته نشان داده است که نوسانات رخ داده کوتاه‌مدت بوده و به دنبال اقدامات بانک مرکزی در مدیریت بازار، به سرعت فروکش کرده و نرخ بازگشته است. به سطوح تعادلی آن.
لذا در راستای تداوم سیاست تثبیت و پیش بینی اقتصاد و کاهش تکانه های ارزی، به زودی و در صورت لزوم پس از اخذ مجوزهای قانونی لازم، اقدامات جدیدی در جهت استفاده بیشتر از ابزارهای سیاست پولی به منظور کاهش تکانه های ارزی انجام خواهد شد. تا حد امکان موثر باشد و با قدرت این روند نزولی ادامه یابد. تا پایان سال توسط بانک مرکزی ابلاغ و اجرا خواهد شد.
لازم به ذکر است که با اجرای سیاست های پولی جاری، نرخ رشد نقدینگی ۱۲ ماهه بر اساس آخرین اطلاعات موجود از ۳۳.۱ درصد در ابتدای سال جاری به حدود ۲۶ درصد کاهش یافته است. همچنین نرخ تورم تولیدکننده (PPI) نیز به ۰.۶ درصد رسید دی ماه، نرخ نقطه به نقطه این شاخص از ۴۰.۷ درصد در ابتدای سال جاری با ۹.۵ درصد کاهش به ۳۱.۲ درصد در دهمین ماه سال رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا