اقتصاد جهان

واکنش خودروسازان آلمان به اقدام اتحادیه اروپا علیه چین

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از یورونیوز، برخی خودروسازان مشهور آلمانی مانند فولکس واگن و بی ام و نسبت به تاثیر منفی تعرفه های جدید اتحادیه اروپا بر رقابت پذیری صنعت خودروسازی اتحادیه اروپا و همچنین فعالیت های خود در چین هشدار داده اند.

گروه آلمانی فولکس واگن طرح های اتحادیه اروپا برای اعمال تعرفه وارداتی تا ۳۸ درصد بر خودروهای برقی چینی را محکوم کرد و تاکید کرد که این تعرفه ها تاثیر منفی بر صنعت خودروسازی اروپا نیز خواهد داشت.

فولکس واگن در بیانیه ای تاکید کرد که این تصمیم اتحادیه اروپا باعث تضعیف رقابت بین خودروسازان اروپایی در دراز مدت خواهد شد.

اتحادیه اروپا در ماه ژوئن افزایش تعرفه ها را به دلیل نگرانی در مورد یارانه های دولت چین برای خودروهای برقی تولید داخل اعلام کرد که به سازندگان این خودروها اجازه می دهد محصولات خود را با قیمت های بسیار پایین تر از خودروسازان اروپایی به فروش برسانند.

این تصمیم بر اساس تحقیقات نه ماهه اتحادیه اروپا در مورد یارانه های دولتی چین است.

با این حال، خودروسازان اروپایی، به ویژه در آلمان، مانند بی‌ام‌و و فولکس‌واگن، اکنون با نگرانی از احتمال مواجه شدن با تعرفه‌های تلافی‌جویانه از سوی چین به دلیل فعالیت‌های گسترده خود در چین، پاسخ داده‌اند.

در حال حاضر خودروسازان غربی در چین مانند تسلا، آئودی، بی‌ام‌و و مرسدس بنز از مزایایی مانند نرخ مالیات پایین، یارانه‌ها، دسترسی آسان‌تر به سرمایه، کاهش هزینه‌های زمین و قیمت رقابتی باتری‌های لیتیومی بهره می‌برند.

اگر این مزایا با تشدید جنگ تجاری اتحادیه اروپا و چین از بین برود، می‌تواند این شرکت‌های اروپایی را مجبور کند که کل مدل‌های تجاری خود را تغییر دهند، به خصوص اگر مجبور شوند به دنبال پایگاه‌های تولید جایگزین در جای دیگری باشند.

این می تواند ضربه بزرگی به سازندگان خودروهای الکتریکی اروپایی باشد. تولیدکنندگانی که در حال حاضر با کاهش تقاضا در کشور خود به دلیل قیمت های بالاتر و جذابیت خودروهای برقی ارزان تر چین مواجه هستند.

اتحادیه اروپا در ۵ ژوئیه افزایش شدید تعرفه ها را برای جلوگیری از موج خودروهای برقی ارزان چینی و محافظت از تولید کنندگان آنها اعمال کرد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی کمیسیون اروپا که روز پنجشنبه منتشر شد، تعرفه های موقت اضافی تا ۳۸ درصد از ۵ ژوئیه برای حداکثر یک دوره چهار ماهه اعمال خواهد شد.

این تصمیم ۹ ماه پس از آن اتخاذ شد که اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، از تحقیق درباره سیل خودروهای ارزان قیمت چینی در این اتحادیه خبر داد.

بر اساس تحقیقات، کمیسیون اروپا به این نتیجه رسید که خودروهای تمام الکتریکی چین از “یارانه ناعادلانه” بهره مند می شوند که “خطر آسیب اقتصادی” را برای خودروسازان اتحادیه اروپا به همراه دارد.

انتظار می رود تصمیم نهایی و نهایی در مورد این تعرفه ها در ماه نوامبر اعلام شود و مذاکرات بروکسل و پکن برای حل این موضوع ادامه یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا